Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XIX/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 26 kwietnia 2004 r. godz. od 15.00 -19.00

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XIX/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 26 kwietnia 2004 r. godz. od 15.00 -19.00

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności

Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda. Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców gminy, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad

Sekretarz Gminy zgłosił wniosek o wykreślenie z projektu porządku obrad pkt 8 Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego. W uzasadnieniu podał, iż Kuratorium Oświaty nie zgłosiło jeszcze kandydatów do składu osobowego tej komisji.
Zgłosił również o wniesienie pod obrady projektu uchwały w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr VIII/175/2004 dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok dla MiG Ogrodzieniec.

I wniosek o wykreślenie z porządku obrad punktu dot. powołania Komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego - został przyjęty jednomyślnie. Za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych.

II wniosek o wprowadzenie pod obrady projektu uchwały w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr VIII/175/2004 dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok dla MiG Ogrodzieniec - został przyjęty przez radnych jednomyślnie. Głosowało 14 radnych

Po wprowadzeniu zmian w proponowanym porządku obrad został on poddany pod głosowanie. Za przyjęciem porządku obrad głosowali wszyscy radni obecni na sesji - tj.
15 radnych. Jeden radny spóźnił się na rozpoczęcie sesji i od tego czasu na sesji obecnych było 15 radnych.

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna

1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

5. Wystąpienie Pana Van Der Coghen Naczelnika Grupy Jurajskiej GOPR na temat działalności GOPR na terenie Jury ze szczególnym uwzględnieniem terenów Gminy Ogrodzieniec - doświadczenia z lat ubiegłych oraz plany na przyszłość.

II. Część szczególna

1. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

2. Podjęcie uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków na dożywianie uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr II/15/94 z dnia 10 sierpnia 1994 dot. zasad zwrotu przez świadczeniobiorców wydatków na usługi opiekuńcze.

4. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Zespołu Obsługi Ekonomiczno- Administracyjnej Szkół, Przedszkoli i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Ogrodzieńcu.

5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi MiG Ogrodzieniec absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2003 rok.

6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.

7. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu pod adresem Burmistrza MiG Ogrodzieniec.

8. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr VIII/175/2004 dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok dla MiG Ogrodzieniec.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

V. Zamknięcie obrad.

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Protokoł Nr XVIII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 marca 2004 roku został przyjęty przez radnych bez uwag, jednomyślnie. Za przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych.

Ad. 4

Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

Burmistrz poinformował zebranych:
- 2.04 2004r. odbyły się rokowania w sprawie sprzedaży działki wraz z budynkiem byłej szkoły w Gulzowie. W wyniku negocjacji cena sprzedaży nieruchomości ustalono na 40 tyś zł. 22 kwietnia nastąpiło spisanie aktu notarialnego w tej sprawie.
- 3.04.2004 w Ogrodzieńcu na Krepie odbyły się manewry straży pożarnych o zasięgu powiatowym. Uczestniczyły w nich również jednostki z krajowego systemu ratownictwa. Łącznie w manewrach udział wzięło 160 strażaków.
- 6.04.2004r odbyło się spotkanie z firmą Asta-Plan dot. opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla sołectw naszej gminy.
- 8.04.2004 po raz pierwszy odbyło się spotkanie wielkanocne zorganizowane przez Stowarzyszenie Pomocy Gorące Serce. Spotkaniu towarzyszyła świąteczna atmosfera. Były występy chórów Echo i Seniora oraz poczęstunek i życzenia świąteczne.
- 13.04.2004r. w Wojewódzkim Zakładzie Inwestycji Rolniczych w Częstochowie odbyło się spotkanie dot. realizacji i wykonawstwa wniosków Sapardowskich.
- 14.04.2004r. w Prokuraturze Okręgowej w Częstochowie odbyło się postępowanie wyjaśniające dot. Jurajskiego Parku Wodnego. Burmistrz udzielał w tej sprawie niezbędnych wyjaśnień.
- 15.04.2004r. przedstawiciele Nadzoru Budowlanego ze Starostwa Powiatowego spotkali się z właścicielami stodół z ul. Wschodniej w Ogrodzieńcu. Po interwencji mieszkańców dot. stanu tych stodół zorganizowane zostało wspólne spotkanie na którym zobowiązano właścicieli stodół do remontu lub rozbiórki.
- 15.04.2004r. omawiany był przez autorów Plan Gospodarki Odpadami oraz Programu Ochrony Środowiska. Do końca czerwca gminy mają uchwalić programy w zakresie obejmującym ich tereny.
- 16.04.2004r. odbyło się spotkanie organizowane przez ODR Mikołów z sołtysami w sprawie bezpośrednich dopłat dla rolników z funduszy unijnych.
- 16.04.2004 w Szczekocinach odbyło się wręczenie aktów awansu zawodowego nauczycieli dyplomowanych. Z naszej gminy awanse otrzymali kolejni nauczyciele. Jest już ok. 50 nauczycieli którzy otrzymali ten stopień i Gmina Ogrodzieniec przoduje i ilości przyznanych awansów.
- 21.04.2004r. w Telekomunikacji Polskiej S.A. odbyło się spotkanie dot. dostępu do Internetu w naszej gminie za pomocą nowoczesnych łączy. W tej sprawie została spisana umowa i takie łącza będzie zainstalowane dla szkół oraz w kawiarence internetowej
- 21.04.2004 w Wydziale Ochrony Środowiska odbyło się spotkanie w sprawie funkcjonowania wysypiska komunalnego w Ogrodzieńcu.
- 25.04.2004r. w Gulzowie spotkał się Zarząd MGOSP podsumowano rok ubiegły oraz omawiano stan techniczny poszczególnych jednostek w gminie
- 26.04.2004r. w Starostwie Powiatowym odbyło się podsumowanie "akcji zima". Zgłaszane były zastrzeżenia do zimowego utrzymania dróg. Wnioski ze spotkania dotyczyły również bieżących napraw na drogach powiatowych oraz planowanych inwestycji.
- 26.04.2004r. z MEN otrzymaliśmy pismo w sprawie dofinansowania budowy sali gimnastycznej. 1,5 mln zł gmina otrzyma dofinansowania do sali sportowej przy gimnazjum w Cementowni.


Ad. 5

Wystąpienie Pana Van Der Coghen Naczelnika Grupy Jurajskiej GOPR na temat działalności GOPR na terenie Jury ze szczególnym uwzględnieniem terenów Gminy Ogrodzieniec - doświadczenia z lat ubiegłych oraz plany na przyszłość.

Naczelnik Jurajskiej Grupy GOPR Pan Piotr Van Der Coghen przedstawił historie ratownictwa górskiego oraz obecną działalność tej organizacji. Na terenie Jury GOPR działa od 10 lat w 1993r odnotowano pierwszą akcje ratowniczą. Ratownictwo górskie to ruch zrodzony w 964r kiedy to zakonnicy Augustianie w Alpach zaczęli tworzyć pierwsze stacje ratunkowe. Powstały one na górskich przełęczach, gdzie przemieszczający się ludzie ulegali częstym wypadkom. W poszukiwaniu zaginionych osób pomagały im psy bernardyny. Kiedy GOPR zaczynał działalność na terenie Jury jeszcze jako Jurajskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe często padały głosy ; po co ?. Początki były trudne, ale po 10 latach pracy można powiedzieć, że nie zmarnowali tego czasu. Przykładem jest zdobyte zaufanie i poparcie wielu osób. Od Jurka Owsiaka dostali sprzęt specjalistyczny i wóz terenowy. Biorą udział w akcjach, gdzie trudno dotrzeć lekarzom pogotowia ratunkowego. Są wypadki w jaskiniach na trasach turystyki pieszej i konnej na szlakach turystycznych w taternictwie w czasie klęsk śniegu czy powodzi na stokach narciarskich oraz przy utonięciach. Ratownikami GOPR są lekarze, nauczyciele studenci, inżynierowie i wielu innych ludzi o różnych zawodach dla których jest to ogromna pasja i poświęcenie. Jura to miejsce gdzie przyjeżdżają całe rodziny na wypoczynek. Ponadto coraz więcej zjeżdża tu turystów zagranicznych. Wszyscy chcą tutaj czuć się bezpiecznie, a może im to zapewnić profesjonalnie zorganizowane ratownictwo. Dlatego gminy czynią starania aby w każdej z nich uruchomić stację w której działaliby ratownicy GOPR.W gminie Ogrodzieniec taka stacja już istnieje i ma siedzibę w Podzamczu.

Cele GOPR to:
- zrzeszanie ludzi - ratowników.Musi być prowadzona selekcja po to aby pozostali w zespole ci najsprawniejsi, ci którym zależy na ratowaniu ludzi.
- ratowanie ludzi,
- prowadzenie szkoleń.Ratownik musi zapewnić bezpieczeństwo sobie oraz potrzebującym pomocy.
- ustalenie harmonogramu dyżurów. Niestawienie się ratownika na dyżur powoduje wykluczenie go z grupy.
- wyposażenie w sprzęt. Szybki i nowoczesny sprzęt pozwala na szybkie i sprawne dotarcie do wypadku i szybkie udzielenie pomocy.
- zapewnienie warunków socjalnych dla ratowników.

Ratownictwo na Jurze
Teren działania grupy jurajskiej to obszar geograficzny Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej od Gór Sokolich na północy po Dolinki Krakowskie na południu. Ratownicy Grupy Jurajskiej GOPR interweniowali w wypadkach w latach 1995 - 1998 udzielili pomocy ofiarom wypadków 756 razy, a w latach 1998 - 2001 aż 2383 razy. W jednej tylko Jaskini - Wielka Studnia Szpatowców w ostatnim dziesięcioleciu zginęło 5 osób,a 14 zostało rannych. Ratownicy wykonują najbardziej skomplikowane zadania ratownicze wśród skał w jaskiniach w ruinach średniowiecznych zamków obronnych na stokach narciarskich i szlakach turystycznych. Ich fachowa pomoc bywa tez niezbędna podczas katastrof komunikacyjnych i klęsk żywiołowych. Grupa Jurajska dysponuje zespołami medycznymi gotowymi do działań ratowniczych z pokładu śmigłowca, a także zespołami płetwonurków realizującymi poszukiwania podwodne. Potencjał ten wspiera 6 przewodników z psami ratowniczymi wyszkolonymi do poszukiwania osób zaginionych zarówno w rozległych kompleksach leśnych jak i pod gruzami zwalonych domów. Grupa posiada i ciągle pozyskuje wysoce specjalistyczny sprzęt ratowniczy na który składają się: samochody terenowe, czterokołowce, skutery śnieżne, nosze jaskiniowe wyrzutnie lin ratunkowych, agregaty i pontony które umożliwiają ratowanie życia w każdych warunkach.
Pogotowie zajmowało się też oprócz ratownictwa: pokazami, szkoleniami, promocją Jury. Stopień wyszkolenia ratowników doceniły różne instytucje jak np. Policja, żołnierze, samorządy lokalne,
Zadanie Jurajskiej Grupy GOPR:
- informuje ( np. w wolne dni gdy wiele instytucji jest nieczynnych udziela informacji nt. funkcjonowania w terenie Poczty, Policji, bazy gastronomicznej i noclegowej )
- promuje
- ostrzega
- ratuje

Burmistrz podziękował Naczelnikowi Jurajskiej Grupy GOPR za wystąpienie, po czym zaznaczył, że już od roku gmina Ogrodzieniec ściśle współpracuje z GOPR-em. Uruchomiono w Podzamczu stacje ratownictwa celem podniesienia bezpieczeństwa turystom przebywającym na terenie gminy. Dodał tez, że obecność GOPR powinna na trwałe wpisać się w życie naszej gminy.

II. Część szczególna

Ad. 1

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Radna Mikoda wniosła poprawkę do projektu Statutu polegająca na wykreśleniu z paragrafu 34 słów " czas wystąpienia mówców podczas sesji nie może przekroczyć 10 minut". W uzasadnieniu podała, że Rada już ponad rok pracuje i nie zdarzają się zbyt długie wystąpienia dlatego nie ma potrzeby wprowadzać ograniczeń czasowych.

Wniosek o wykreślenie ze Statutu MiG zapisu dot. ograniczeń czasowych wystąpień - został poddany pod głosowanie.
Za wnioskiem opowiedziało się 5 radnych, 7 było przeciwko i 1 wstrzymał się od głosu. Wniosek został odrzucony.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miasta i Gminy Ogrodzieniec. W wyniku głosowania Uchwała w tej sprawie o Nr XIX/186/2004 została przyjęta 13 głosami, przy 1 wstrzymującym. Głosowało 14 radnych

Ad. 2

Podjęcie uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków na dożywianie uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Pani Słodek D. Kierownik OPS poinformowała: dożywianie uczniów jest zadaniem gminy realizowanym przez OPS. W roku bieżącym rządowy program w tym zakresie już nie obowiązuje, zatem na ten cel gmina nie otrzymała z budżetu państwa żadnych pieniędzy i ze środków własnych to zadanie gmina realizuje. Podała następnie jakie będą obecnie obowiązywać kryteria dopłat za dożywianie. Poinformowała tez o zmianach w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych które umożliwią przekazywanie pieniędzy z Komisji "A" na dożywianie uczniów.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania Uchwała Nr XIX/187/2004 sprawie zasad zwrotu wydatków na dożywianie uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie miasta i gminy Ogrodzieniec została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 3

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr II/15/94 z dnia 10 sierpnia 1994 dot. zasad zwrotu przez świadczeniobiorców wydatków na usługi opiekuńcze.

Kier. OPS Pani Słodek podała, OPS realizuje również zadanie w zakresie usług opiekuńczych. Przez kilka ostatnich lat stawka za 1 godzinę świadczonych usług wynosiła 6 zł. Po wprowadzeniu waloryzacji proponuje się 7 zł. za 1 godzinę świadczonych usług.

Projekt uchwały odczytał Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J.
W wyniku głosowania Uchwała Nr XIX/188/2004 sprawie zmiany Uchwały nr II/15/94 z dnia 10 sierpnia 1994 dot. zasad zwrotu przez świadczeniobiorców wydatków na usługi opiekuńcze - została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 4

Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Zespołu Obsługi Ekonomiczno- Administracyjnej Szkół, Przedszkoli i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Ogrodzieńcu.

Burmistrz stwierdził, że temat ten był obszernie komentowany na posiedzeniach komisji w związku z czym wniósł o przystąpienie do głosowania nad uchwała.

Projekt uchwały odczytał Łypaczewski J.. Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XIX/189/2004 sprawie likwidacji Zespołu Obsługi Ekonomiczno- Administracyjnej Szkół, Przedszkoli i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Ogrodzieńcu - została przyjęta 13 głosami przy 1 wstrzymujący. Głosowało 14 radnych.

Ad. 5

Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi MiG Ogrodzieniec absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2003 rok.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej M. Lipiński odczytał protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2003r. oraz wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi MiG absolutorium z tytuły wykonania budżetu za 2003 rok. Dodał ponadto, iż wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium został przekazany Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania i RIO wydało w tej sprawie pozytywną opinię.
Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza za 2003 rok oraz opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji rewizyjnej - załączone zostały do protokołu z sesji.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi MiG Ogrodzieniec absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2003 rok.

Odbyło się głosowanie, w wyniku którego Uchwała Nr XIX/190/2004r. w sprawie udzielenia Burmistrzowi MiG Ogrodzieniec absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2003 rok - została przyjęta przez radnych jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.

Pani Kuźniak A. Skarbnik Gminy udzieliła wyjaśnień dot. zmian w budżecie gminy i poinformowała, że z uwagi na zmniejszające się przychody w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska z tytułu wpływów z kar i opłat za korzystanie ze środowiska należy dokonać zmniejszenia wydatków na utylizację wyrobów azbestowych tj. na pomoc finansową prywatnym właścicielom budynków przy wymianie pokryć dachowych azbestowych..

Radny Łypaczewski J. zgłosił wniosek o dokonanie poprawki w uchwale polegającej na zmianie kwoty z 40 tyś na 30 tyś zł , gdyż dużo już zgłoszonych zostało wniosków o dotację na wymianę pokryć dachowych i wiele osób liczy na tę dotację.

Radny Lipiński poparł wypowiedź przedmówcy i dodał, że na Komisji Rewizyjnej zgłoszono wniosek o wprowadzenie zmian w Regulaminie określającym zasady dofinansowania wymiany pokryć dachowych azbestowych. Dotychczas dotacja wynosiła 2 tyś zł i proponowano zmniejszyć ją na 1 tyś zł po to aby więcej osób mogło skorzystać z pomocy finansowej. Dodał przy tym, że kilka lat temu składowisko azbesty było w Trzemesznie i wówczas koszt utylizacji odpadów był wyższy. Obecnie wysypisko jest już bliżej i koszty transportu są mniejsze, dlatego też padła propozycja aby zmniejszyć wysokość dotacji z 2 na 1 tyś zł wówczas więcej osób skorzysta z pomocy finansowej.

Radny Orman zaznaczył, że ta sprawa nie została dopracowana i dlatego wniósł o wycofanie uchwały z sesji.

Burmistrz dla wyjaśnienia podał: z roku na rok zmniejszają się przychody na Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska. Środki finansowe na tym funduszu pochodzą z kar i opłat nałożonych przez Państwową Inspekcje Sanitarną na zakłady, które nie przestrzegały przepisów o ochronie środowiska. W latach ubiegłych było więcej tych kar i opłat i więcej pieniędzy trafiało do funduszu. Podał następnie jakie były kwoty w ubiegłych latach i ile gmina miała z tego przychodów. Obecnie na terenie gminy nie ma już zakładów, które płaciłyby takie kary. W budżecie gminy założono na 2004 rok przychody z tego tytułu w wysokości 170 tyś zł., ale już po I kwartale okazało się, że tych przychodów nie uzyskamy. Do gminy wpłynęło zaledwie 12 tyś zł za I kwartał. Jeżeli nie będzie pieniędzy, a będziemy realizować dotacje na wymianę pokryć dachowych azbestowych wówczas z pieniędzy na kanalizację trzeba będzie zabrać bowiem z tego funduszu również na kanalizacje zaplanowano wydatki. W Regulaminie jest zapis, że dotację na wymianę pokryć dachowych azbestowych są przekazywana dotąd dopóki będą na ten cel pieniądze.

Radny Lipiński stwierdził, że wobec tego jeżeli radny Orman wycofa swój wniosek o odrzucenie uchwały, wówczas Rada będzie mogła przegłosować zmniejszenie na Funduszu Ochrony Środowiska kwoty z 40 na 30 tyś zł.

Radny Orman wycofał swój wniosek.

Następnie radni przegłosowali wniosek w sprawie wprowadzenia poprawki do uchwały polegającej na zmianie na Funduszu Ochrony Środowiska kwoty z 40 na 30 tyś zł. Za wnioskiem opowiedziało się 8 radnych,6 było przeciwnych. Głosowało 14 radnych.
Wniosek został przyjęty w związku z czym dokonano stosownej poprawki w projekcie uchwały dot. zmian w budżecie MiG Ogrodzieniec na 2004 rok..

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. W wyniku głosowania Uchwała Nr XIX/191/2004 w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec została przyjęta następującym stosunkiem głosów: 7 za, 5 przeciwnych i 2 wstrzymujące.

Ad. 7

Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu pod adresem Burmistrza MiG Ogrodzieniec.


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Lipiński M. dla wyjaśnienia podał: Komisja Rewizyjna rozpatrywała skargę Stowarzyszenia Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu zawierającą zarzuty pod adresem Burmistrza Miasta i Gminy Ogrodzieniec spowodowane brakiem odpowiedzi na pismo z dnia 2 lutego 2004 roku w sprawie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w barze "Dawidek" w Ogrodzieńcu. Komisja po zapoznaniu się z odpowiednimi w tej sprawie dokumentami uznała skargę za bezzasadną.
W uzasadnieniu zajętego przez Komisję Rewizyjną stanowiska powołano się na następujące fakty:

1. Na pismo Stowarzyszenia Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu z dnia 2 lutego 2004 roku w sprawie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w barze "Dawidek" w Ogrodzieńcu, zostało wystosowane z Urzędu Miasta i Gminy Ogrodzieniec pismo z dnia 3.02.2004. Nr SO 6440/7/2004 w którym zwrócono się do Stowarzyszenia z prośbą o uzupełnienie informacji umożliwiających nadanie sprawie biegu.

2. Pismem z dnia 6.02 2004r. (wpłynęło do Urzędu MiG w dniu 9.02.2004r ) Stowarzyszenie odniosło się do pisma Nr SO 6440/7/2004 i stwierdziło, że nie jest kompetentne do udzielania informacji o jakie wnoszono.

3. Dnia 7.03.2004 r. Stowarzyszenie skierowało do Wojewody Śląskiego skargę na Burmistrza. Skarga ta została wystosowana przed upływem terminu na załatwianie spraw wynikającego z KPA.

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu pod adresem Burmistrza MiG Ogrodzieniec.

Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XIX/192/2004 w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu pod adresem Burmistrza MiG Ogrodzieniec - została przyjęta przez radnych następującym stosunkiem głosów: 13 za, 1 wstrzymujący. Głosowało 14 radnych.


Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr XVIII/175/2004 dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok dla MiG Ogrodzieniec

Sekretarz przypomniał, że projekt tej uchwały został już we wcześniejszej części obrad uzasadniony merytorycznie przez Kierownika OPS. Nadmienił ponadto, iż Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zatwierdziła Rada na ubiegłej sesji, a obecnie Program ten zostaje uzupełniony o możliwość przekazywania pieniędzy na dożywianie uczniów.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania Uchwała Nr XIX/193/2004 w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr XVIII/175/2004 dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok dla MiG Ogrodzieniec - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 13 radnych.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

Radna Adamusińska Z. w imieniu bezrobotnych wystąpiła z prośbą o zorganizowanie w Urzędzie MiG punktu rejestracyjnego Powiatowego Urzędu Pracy. Motywacją tej prośby jest trudna sytuacja materialna rodzin bezrobotnych dla których zakup biletu jest znacznym wydatkiem. Radna po raz kolejny interpelowała w sprawie budowy wodociągu na ul. Agrestowej w Ryczowie. Przy zaangażowaniu mieszkańców (pomoc przy wykopach), pozostałych środkach finansowych sołectwa oraz pomocy gminy ( mapki i rury) można to wykonać aby do nowo wybudowanych domów ludzie nie musieli dowozić wody beczkowozami.

Radny Lipiński zabrał głos w sprawie wysypiska zaznaczając, że jego zamknięcie łączy się z kosztami, na pokrycie których nie ma zabezpieczenia finansowego. Projekt zamknięcia wysypiska łączy się z jego zabezpieczeniem aby nie zagrażało otoczeniu. Następnie radny odnosząc się do artykułu w Dzienniku Zachodnim dot. Centurii poprosił, aby zgromadzić materiały dotyczące tej sprawy. Zbadaniem sprawy zajmie się Komisja Rewizyjna. W sprawie wyjazdu wakacyjnego dzieci do Bogacsa radny zaproponował, aby w grupie tej znalazły się także dzieci z rodzin patologicznych. Radny wystąpił także o wystosowanie pisma do Spółki Jura Park celem zabezpieczenia terenu budowy. Obecnie powstały tam oczka wodne stwarzające duże niebezpieczeństwo szczególnie dla młodzieży i dzieci które mogą przedostać się na ten teren. Ponadto radny interpelował w sprawie popękanych kominów na blokach przy ul. Słowackiego w Ogrodzieńcu.

Burmistrz udzielił wyjaśnienie:

- W sprawie uruchomienia w Ogrodzieńcu punktu PUP odpowiedział, że na chwile obecną nie ma takiej możliwości. Jest to zadanie powiatu i z tej strony nie ma woli aby taki punkt uruchomić w naszej gminie. Burmistrz uważał, że należy iść w kierunku aktywnych form zwalczania bezrobocia. Dlatego planuje przy współpracy PUP uruchomić w gminie klub pracy, gdzie bezrobotni mogliby uzyskać informacje i porady od kompetentnej osoby z urzędu pracy.
- W sprawie wodociągu na ul. Agrestowej w Ryczowie Burmistrz stwierdził, że w 2004 roku remont nie był zaplanowany. Gmina może pozyskać materiały od organizatorów Eurojamu. Przy zaangażowaniu mieszkańców w postaci robocizny zadanie będzie realne do wykonania.
- W sprawie wysypiska Burmistrz zaznaczył, koszty likwidacji będą wysokie. Jednak dokładnym ich wyliczeniem zajmą się specjalistyczne firmy.
- W sprawie Centurii powiedział że jest zaskoczony wyrokiem sądu i czeka na uzasadnienie.
- W sprawie wyjazdu do Bogacsa to gdyby miały tam pojechać dzieci z rodzin patologicznych należałoby przygotować odpowiedni program profilaktyczny. Ponadto dzieciom oprócz pokrycia kosztów wyjazdu (550 zł)trzeba zapewnić inne rzeczy osobiste oraz kieszonkowe. Dla dzieci z rodzin patologicznych co roku organizowany jest wypoczynek w górach. W tym roku wyjada do Żegiestowa.
- W sprawie zabezpieczenia budowy JPW Burmistrz poinformował, że dostrzega istotę problemu jednak próby kontaktu z zarządem spółki są bezskuteczne. Od dłuższego czasu spółka nie odbiera korespondencji i telefonów. Ludzie się rozpłynęli a problemy pozostały.
- W sprawie kominów na blokach, w roku ubiegłym gmina wydatkowała 30 tyś zł remontując kominy na trzech blokach. W tym roku gmina nie ma już środków na ten cel.

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

Pani Podsiadło St. odnosząc się do wypowiedzi Burmistrz oraz do tego że ludzie piszą na Burmistrza skargi stwierdziła, że to przez lekceważenie ludzi i ich spraw. Ile dni musiała ona sama czekać na odpowiedź, a ile przewiduje KPA na udzielenie odpowiedzi i zwróciła się z tym zapytaniem do Przewodniczącej Rady.

Przewodnicząca Rady odparła, że powinno się od razu odpowiadać, a jeśli będzie potrzeba rozpatrzenia sprawy to KPA wskazuje do termin 30 dni.

Pani Podsiadło mówiła dalej o tym, że złożyła pismo na które od 120 dni nie otrzymała odpowiedzi. Ponownie przypomniała sprawy dot. baru "Dawidek" na Placu Piłsudskiego Prosiła o uzasadnienie rozpatrzenia skargi którą złożyła w tej sprawie. Zwróciła się do radnego Lipińskiego jako do właściciela firmy o wyjaśnienie bowiem na jej adres zastał zarejestrowany bar i może mieć z tego powodu kłopoty, może już zaciągnięto kredyty a w dokumentach będzie jej adres podany. Mówiła o tym, że ta pomyłka z adresem to było z premedytacją zrobione bowiem zatajono przed nią ten fakt. Nikt jej nie powiadomił, że w ogóle taka pomyłka była, dlaczego nie zawiadomiono jej i nie przeproszono. Sama przez przypadek dowiedziała się, a skoro to była pomyłka to powinni ją byli powiadomić i przeprosić. Pytała dalej czy jest taka ustawa która gwarantuje obywatelowi żyć w spokoju i bezpieczeństwie. Ponownie nawiązała do problemu dot. Placu Piłsudskiego mówiła o tym co tam dawniej się działo gdy funkcjonował inny bar, o tym jak traktowano oraz dbano o mieszkańców - nikt ich nie słuchał i nie zwracał uwagi na zgłaszane postulaty. Pani Podsiadło pytała dalej czy można mieć zaufanie do Burmistrza skoro wydał zezwolenie na funkcjonowanie baru Dawidek, a do mieszkańców mówił, że trzeba czekać bo sprawa z własnością Placu Piłsudskiego jest w sądzie. Radni też obiecywali, że pomogą w sprawie Placu Piłsudskiego tymczasem podjęli uchwałę o sprzedaży alkoholu. Potem się dziwią radni i burmistrz, że wpływają skargi, a jak sami traktują mieszkańców. Mówiła dalej o Centurii o zapłacie odszkodowania po czym stwierdziła, że to nie gmina z podatków mieszkańców powinna zapłacić lecz ci co zawinili, ci którzy doprowadzili do takich problemów. Przypomniała przy tym, że Wojewódzki PCK chciał uruchomić w Centurii ośrodek ale wówczas nie wyrażono na to zgody, a teraz gmina ma problemy. Pytała dalej jakie decyzje podjęto odnośnie Jurajskiego Parku Wodnego, po co gminie była ta budowa, po co wynajmowano Akademie Ekonomiczna i zapłacono za wykonanie analizy i co to wszystko dało tylko straty dla gminy. Dlaczego w Gazecie Ogrodzienieckiej nie opublikowano jej listu otwartego i dlaczego nie otrzymała odpowiedzi, a prosiła o publiczną odpowiedzi w gazecie - dlaczego cenzura jest gazecie, dlaczego redakcja gazet nie pozwała opublikować jej listu dlaczego nie chcą przekazać informacji do mieszkańców.

Sołtys Giebła Pan Grzebieluch zaznaczył, że jest już kilka kadencji sołtysem i ma jakieś doświadczenie samorządowe. To co obecnie słyszy się na sesjach od mieszkańców Ogrodzieńca to wychodzi na to, że żaden burmistrz nie był dobry, a wszystko co było robione było złe. Nie można już tego dłużej słuchać przecież jakieś zasługi dla mieszkańców dla gminy wnieśli zarówno Rada jak i Burmistrzowie.

Pan Górnicki Sylwester zaznaczył, że Pani Podsiadło występuje we własnym imieniu a nie w imieniu Stowarzyszenia czy też w imieniu wszystkich mieszkańców. Zaznaczył następnie, że mieszkańcom Placu Piłsudskiego chodzi tylko o to aby dzieci miały się gdzie bawić aby było dla nich wyznaczone miejsce do zabawy. W sprawie baru Dawidek uważał, że jeśli nie będzie bar miał zysków jeśli ludzie nie będą do niego chodzić to bar upadnie. Tymczasem ludzie tam chodzą, sam widział nawet mieszkańców Palcu Piłsudskiego jak chodzą do tego baru na piwo. On sam też nic nie ma do tego baru, a jeśli Pani Podsiadło ma jakieś osobiste animozje to ona występuje we własnym imieniu. Panu Burmistrzowi natomiast życzył, aby dalej działał i robił to co sobie założył pomimo trudności.

Pan Bednarz Edmund w swym wystąpieniu poruszył kilka spraw:

- sprawa Centurii oraz zapłaty odszkodowania. Stwierdził, że to jest skandal i trzeba wystąpić o kontrolę do NIK, do RIO. Gmina nie może za to płacić to była decyzja poprzedniej Rady i Burmistrza.
- sprawa sprzedaży akcji Cementowni "Wiek". To koniecznie należy sprawdzić bowiem komuś zależało żeby sprzedać akcje po zaniżonej cenie
- sprawa budowy Parku Wodnego czy były na ten cel pożyczki na konto gminy zaciągane, bo przecież jakieś pożyczki były brane i czy gmina coś poręczała.
- Pan Bednarz zwrócił się następnie do Rady, aby wystąpić do Sądu o unieważnienie wszystkich decyzji podjętych przez Burmistrza Podsiadło. Jest bowiem opinia lekarza z ZUS o tym, że Pan Podsiadło ma II grupę inwalidzką. Z taką grupą nie mógł pełnić tak poważnej funkcji. Pan Bednarz wyjaśnił następnie, że informacja na temat grupy inwalidztwa Pana Podsiadło ukazała się w gazecie.
- Sprawa zaniżonych cen gruntu, które gmina wniosła jako aport do Jura Park. Radni poprzedniej kadencji zeznali, że to były nieużytki, a to jest nieprawda, przecież widać jaki to grunt (to był las i teren budowlany ze spalonym przedszkolem) zatem świadomie zaniżono wartość tych terenów aby gmina miała mniejsze udziały w Spółce Jura Park.
- Sprawa śmieci w lasach - ten temat jest nadal do rozwiązania. Trzeba ustawić tablice "zakaz wywozu śmieci", nagłośnić sprawę, pisać o tym w gazecie.
- Sprawa sprzedaży "Remuru" dot. zaniżonej ceny sprzedaży tej nieruchomości - też do zbadania i wyjaśnienia.

Na zakończenie Sekretarz Gminy Pan Ptaś poinformował o nowej regulacji prawnej dot. wprowadzenia święta państwowego na dzień 2 maja. Zamiarem wprowadzenia takiego dnia było uświęcenie symboli Polski ; hymnu oraz flagi. Zgodnie z ustawą flagą oprócz kolorów biało - czerwonych jest też biały orzeł
oraz ustanowienie że każdy może używać flagi polskiej.

V. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda dokonała zamknięcia XIX Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej.

Protokołowała:
Michalina Oleś

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Danuta Mikoda

Informacje

Rejestr zmian

2011-11-16 21:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2011-11-14 14:53

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-07-01 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-06-14 10:21

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-06-14 10:21

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2004-06-14 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-06-14 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.