Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XXVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XXVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Podtytuł: 2 grudnia 2004r. godz. od 15.00 –19.00

PROTOKÓŁ Nr XXVI/2004
z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej
w dniu 2 grudnia 2004r. w godz. od 15.00 –19.00

 



1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności
Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda. Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców gminy, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.

2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad

Burmistrz zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego i wiejskiego.
Regulamin podlega zaopiniowaniu przez związek nauczycielstwa. Rozmowy nad projektem regulaminu trwały ze związkiem jeszcze do wczoraj. Radni również powinni znać te uzgodnienia. Zatem prace nad regulaminem powinny być jeszcze prowadzone. W związku z tym Burmistrz zaproponował przeniesienie tematu dot. zatwierdzenia regulaminu na kolejną sesję rady. Dodał przy tym, że kolejna sesja planowana jest jeszcze w grudniu pod koniec miesiąca.
Radny Lipiński zaproponował aby korzystając z obecności na sesji Dyrektora RPWiK w Zawierciu wprowadzić do porządku obrad temat związany z przekazaną przez Gminę w 1993r i 1994r pożyczką dla RPWiK na zakładanie wodomierzy. Była w tej sprawie podpisana umowa pomiędzy ówczesnym Zarządem MiG oraz RPWiK Pożyczka nie została dotychczas zwrócona przez wodociągi i Komisja Rewizyjna zgłosiła do Burmistrza wniosek o jak najszybsze ściągnięcie pożyczki i wprowadzenie tych pieniędzy jako dochód od budżetu gminy. W przypadku podjęcia przez Burmistrza innej decyzji niż proponowana, Komisja wniosła aby taka decyzja została przedłożona Radzie Miejskiej do informacji.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten temat został poruszony w tej części obrad w której przewidziane jest wystąpienie Dyrektora RPWiK Zawiercie w związku z uchwałami w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Zawierciu oraz uchwała w sprawie określenia kierunków działania Gminy w zakresie wodociągów.
Radny Lipiński zgodził się i wycofał swój wniosek.
Radna Marek E. zgłosiła wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu dot. odwołania Przewodniczącej Rady. Stwierdziła przy tym, że radni otrzymali od Przewodniczącej Rady pisemne wyjaśniające całej sprawy. Zdaniem radnej Marek należy wspólnie przedyskutować to jeszcze na spokojnie, gdyż są to bardzo poważne sprawy.
Radny Orman zgłosił wniosek o przeprowadzenie imiennego głosowania nad uchwałą w sprawie określenia kierunków działania gminy w zakresie wodociągów.
Radny Lipiński w sprawie złożonego przez radną Marek wniosku stwierdził, iż rozumie, że będzie to wytestowanie kto ma jaką opinie i jakie zdanie w sprawie odwołania przewodniczącej rady. Mówił o tym, że takiego wniosku nie powinno być i nie powinno się go tak głosować, zatem radny był za odrzuceniem tego.
Radca Prawny stwierdził, że wniosek został zgłoszony i podlega przegłosowaniu.
Radna Marek zaznaczyła, że ona zgłosiła o wycofanie punktu z obrad dzisiejszej sesji, o przesunięcie tego, po to aby przedyskutować wspólnie z radnymi ten temat.
Radna Adamusińska stwierdziła, że jeśli będzie głosowanie nad wnioskiem radnej Marek jawne - będzie to równoznaczne z tym jak będą radni głosować wniosek o odwołanie przewodniczącej, a to odbywa się w tajnym głosowaniu.
Radca Prawny zaznaczył, że z przepisów prawnych wynika co wymaga tajności głosowania. Nie można w dowolnej sprawie przeprowadzać tajnego głosowania. Tylko z ustaw wynika co wymaga tajnego głosowania i powołał się w tej sprawie na Orzeczenie Sądu Najwyższego.
Radny Orman zwracając się do radcy prawnego stwierdził, że jest on bardzo dobrze w tej sprawie przygotowany do dzisiejszej sesji.
Radny Lipiński zwrócił uwagę na fakt, iż w tej sprawie cały czas chodzi o odwołanie Przewodniczącej Rady. Dyskusja wokół sprawy zaczęła się i można już wywnioskować kto ma jakie zdanie i jak będzie głosował, a przecież przewodniczącego rady odwołuje się tajnie.
Przewodnicząca Rady przypomniała, że został złożony wniosek o wycofanie punktu z porządku obrad, a nie o wycofanie wniosku.
Radna Adamusińska zaznaczyła, że wczoraj na komisji Budżetu radna Marek mówiła aby wycofać wniosek bo Przewodnicząca przekazała radnym pisemne wyjaśnienie i trzeba to przedyskutować. Radna Adamusińska stwierdziła przy tym, że wcześniej były już komisji i o dziwo na tych komisjach nie padła z ust Przewodniczącej wola wyjaśnienia sprawy, a teraz na sesji mamy zmieniać i wycofywać z obrad sprawę odwołania przewodniczącej.

Przewodnicząca Rady odparła, że Komisja Rewizyjna nie zapraszała jej na posiedzenie natomiast na Komisji Rozwoju Gospodarczego przekazała radnym stanowisko w tej sprawie.

Burmistrz mówił o tym, że na sesji spotkali się radni, są zaproszeni gości są mieszkańcy i do omówienia i zatwierdzenia są ważne tematy miedzy innymi uchwalenie podatków gminnych na 2005 rok.. Natomiast w sprawie która budzi wśród radnych emocje - był zdania, że skoro ktoś ma swoje zdanie i stanowisko to nie powinien się z nim kryć i albo komuś porządek obrad odpowiada, albo nie odpowiada

Przewodnicząca Rady przypomniała zgłoszone przez radnych wnioski dot. porządku obrad, po czym podała je pod głosowanie:

1. Wniosek Burmistrza o wycofanie z porządku obrad pkt 12 dot. zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego i wiejskiego. Za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Na sesji obecnych było 14 radnych. Wniosek został przyjęty.
2. Wniosek radnej Marek o wycofanie z porządku obrad pkt. 15 dot. odwołania Przewodniczącej Rady. Za wnioskiem głosowało 6 radnych, 5 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Wniosek został przyjęty.
3. wniosek radego Ormana o przeprowadzenie głosowania imiennego w pkt. 3 porządku obrad dot. podjęcia uchwały w sprawie określenia kierunków działania Gminy Ogrodzieniec w zakresie wodociągów. Za wnioskiem głosowało 7 radnych, 7 wstrzymało się od głosu. Na sesji było 14 radnych.. Wniosek przeszedł.

Porządek obrad ( ze zmianami wprowadzonymi zgodnie z przyjętymi przez radnych wnioskami ) - został poddany pod głosowanie. Za porządkiem obrad głosowało 13 radnych, 1 był przeciwko. Porządek obrad został przyjęty

porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna

1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

II. Część szczególna

1. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Zawierciu.
2. Podjęcie uchwały w sprawie określenia kierunków działania Gminy Ogrodzieniec w zakresie wodociągów ( Głosowanie imienne)
3. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów, obowiązującego na terenie Gminy Ogrodzieniec w 2005 roku.
4. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty targowej obowiązującej na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2005r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku
6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i leśny obowiązujący na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek od środków transportowych na 2005r.
8. Podjęcie uchwały w sprawie opłaty administracyjnej na 2005 rok.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Śląskiego Programu Odnowy Wsi i wytypowania sołectw do uczestnictwa w Śląskim Programie Odnowy Wsi.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Ogrodzieniec.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/178/2004 Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 marca 2004r. dot. nabycia działki na rzecz Gminy od osoby fizycznej z przeznaczeniem pod rów odwadniający w Ryczowie.
12. Podjęcie uchwały w sprawie dodatku specjalnego dla Burmistrza MiG Ogrodzieniec.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.

III. Interpelacje i zapytania radnych.
IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.
V. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.


Protokół z sesji Rady Miejskiej Nr XXIV/2004 z dnia 12 października 2004 r. został przyjęty przez radnych 11 głosami przy 3 wstrzymujących..

Ad. 4
Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.


Burmistrz podał:
- 5 listopada odbyła się nadzwyczajna sesja w sprawie finansowania budowy kanalizacji.
- W listopadzie zostały złożone do Warszawy wnioski o dofinansowanie budowy hali sportowej przy Gimnazjum. Prowadzone były w tej sprawie rozmowy z bankiem i dopracowano i złożono do banku końcowe dokumenty. Będzie to pierwszy obiekt sportowy na terenie gminy dofinansowany w 50%. Jest już po przetargu i umowę z wykonawcą spisano. Rozpoczęte zostały prace ziemne. Koszt inwestycji wyniesie ok. 3,9 mln zł, ale 50 % otrzymany dofinansowanie na ten cel.
- 10 listopada obchodzone było Święto Niepodległości. Odbyła się z tej okazji akademia z udziałem młodzieży szkolnej. W dniu 11 listopada złożone zostały kwiaty przy pomniku na cmentarzu, była też msza za ojczyznę z udziałem mieszkańców, władz oraz kombatantów.
- 14 listopada w Krzywopłotach były uroczyste obchody związane ze Świętem Niepodległości zorganizowane przez gminę Klucze. Złożono hołd poległym w 1914 r żołnierzy walczących za niepodległość ojczyzny na szlaku Kraków – Warszawa pod Bydlinem i w Krzywopłotach
- 17 listopada Agencja Rozwoju i Restrukturyzacji Rolnictwa przeprowadziła kontrole również w terenie odnośnie wydatkowania środków finansowych z SAPRD na budowę drogi Ryczów – Żłożeniec.
- 19 listopada w Ogrodzieńcu odbyło się posiedzenie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w sprawie przygotowania gmin do zimy w zakresie utrzymania dróg oraz pomocy osobom bezdomnym, jak również prowadzenia zadań akcji kurierskiej.
- 23 listopada podpisana została umowa na pożyczkę z Funduszu Ochrony Środowiska na kanalizacje Ogrodzieńca. Pożyczka jest w połowie do umorzenia jeśli realizowany będzie kolejny etap kanalizacji lub inne zadnie związane z ochroną środowiska.
- 26 listopada nastąpił odbiór drogi Ryczów – Złożeniec. Wspólnie z Agencją Restrukturyzacji Rolnictwa oraz Gminą Pilica i naszą gmina zostało to zadanie zrealizowane. Ten dzień był oficjalnym dniem zakończenia i odbioru zadania zrealizowanego z funduszy europejskich.
- 29 listopada odbyło się Walne Zgromadzenie Śląskiej Organizacji Turystycznej na które zaproszono Burmistrza MiG Ogrodzieniec jako członka organizacji. Zgromadzenie podjęło uchwały ; w sprawie składki członkowskiej ( na 2005 rok wyniesie 5 tyś zł dla takich gmina jak Ogrodzieniec). Dokonano wyboru Komisji Rewizyjnej oraz wybrano Zarząd. Walne Zgromadzenie obdarzyło Burmistrza MiG Ogrodzieniec zaufaniem powołując go w skład Zarządu Śląskiej Organizacji Turystycznej.
- Przystąpiono do realizacji rozbudowy Gimnazjum. I etap obejmuje budowę hali sportowej Prace rozpoczęto w dniu 2 grudnia. Wykonawcą jest poważna firma która wygrała przetarg. Hala sportowa będzie obiektem podobnym do tego który zrealizowano w Kroczycach.
- W dniach od 26-30 listopada obradowały komisje rady analizując i opiniując przygotowane na sesje projekty uchwał.

II. Część szczególna

Ad. 1
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Zawierciu.


Dyrektor Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Zawierciu Pan Janusz Kłósek na wstępie zaznaczył: zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zborowym odprowadzeniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowe określa taryfę na jeden rok. Taryfa podlega zatwierdzeniu przez rade i w określonym terminie przedsiębiorstwo składa radzie wniosek o zatwierdzenie taryfy. Taryfa stanowi zestawienie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na okres 12 miesięcy tj. na okres od 01.01.2005 do 31.01.2005 r Dyrektor mówił o realizacji podstawowych zadań przedsiębiorstwa, o jego finansach ; zyskach, dochodach i stratach o tym co wpływa na koszty. Podał następnie proponowane stawki taryf oraz opłat abonamentowych. Na zakończenie zaznaczył, iż przedsiębiorstwo sprzedało o 7% mniej wody. Powód to oszczędności odbiorców w związku z ich opomiarowaniem licznikami. Stwierdził ponadto, iż za 1 m. 3 wody w roku przyszłym zapłacimy o 28 groszy więcej, natomiast opłata abonamentowa ulega zmniejszeniu z 4,90 na 2, 70 zł.

Radny Lipiński stwierdził, że Komisja Rewizyjna ponownie rozpoznała korespondencję pomiędzy RPWiK Zawiercie, a Gminą Ogrodzieniec od 1993 do 2003 roku dotyczącą zaciągnięcia pożyczki przez RPWiK od Gminy Ogrodzieniec. W oparciu o przeanalizowane dokumenty Komisji stwierdziła, że jakiekolwiek wyjaśnienia ze strony przedsiębiorstwa w tej sprawie nie mogą zwolnić spółki ze zobowiązania zwrotu pożyczki. Umowy w latach 1993 i 1994 podpisywał w imieniu Zarządu MiG Ogrodzieniec Pana Ciszewski, Pan Gielarowskiego i Pani Anna Kuźniak oraz radca prawny Lipka-Stepniewska. W związku z tym Komisja zawnioskowała do Burmistrza o jak najszybsze ściągnięcie udzielonej przez Gminę pożyczki oraz wprowadzenie jej jako dochód do budżetu gminy. W przypadku podjęcia przez Burmistrza innej decyzji niż proponowana, Komisja wniosła aby taka decyzja została przedłożona jako informacja do Rady Miejskiej. Burmistrz obecnie jednoosobowo reprezentuje interesy Gminy i może doprowadzić do zmiany postanowień umowy dawnego Zarządu MiG o ile stwierdzi, że jest to właściwe i korzystne dla Gminy oraz zgodne z obowiązującym prawem.

Wiceprzewodniczący Janusz Łypaczewski odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Zawierciu. Odbyło się głosowanie:  za przyjęciem uchwały oddano 1 glos, 7 było przeciwnych i 5 wstrzymało się od głosu. Uchwała nie została przyjęta.

Ad. 2
Podjęcie uchwały w sprawie określenia kierunków działania Gminy Ogrodzieniec w zakresie wodociągów ( Głosowanie imienne)


Burmistrz zreferował temat. Między innymi podał: Intencją uchwały było aby mieć wpływ na to co dzieje się w spółce wodociągowej. Te gminy które chcą mieć wpływ na gospodarkę wodną przystępują do spółki.
W latach dziewięćdziesiątych nie udało się skomunalizować Przedsiębiorstwa Wodociągowego w Zawierciu - to znaczy nie udało się przez poszczególne gminy podzielić majątku RPWiK. W naszej gminie na terenach wiejskich majątek po dawnym Zakładzie Wodociągowym Pilica został skomunalizowany to znaczy,że jest on własnością gminy, natomiast w mieści tak się nie stało nadal działa i obsługuje RPWIK. Władze gmin z naszego rejonu ; wójtowie, burmistrzowie i prezydenci chcą mieć wpływ na to co dzieje się w zakresie gospodarki wodnej i chcą przejąć majątek RPWiK. Jedyną ścieżką obecnie jest komercjalizacja i w wyniku tej formy RPWiK Zawiercie stanie się jednoosobową Spółką Skarbu Państwa w której 100 % udziałów należy do Skarbu Państwa.. Gminy: Zawiercie, Pilica, Łazy, Siewierz – te gminy na terenie których działa RPWIK wystąpiły wspólnie do Ministra Skarbu z propozycją przekazania majątku samorządom. Ze względów prawnych jedyną możliwością ku temu jest aby gminy zainteresowane przystąpiły do spółki i wniosły do niej majątek - infrastrukturę wodną i kanalizacyjną będącą na ich terenie, która dotychczas jest w zarządzie RPWiK Zawiercie i ten majątek z terenu gminy należy zinwentaryzować i wycenić, i o tym mówi uchwała o wycenie i inwentaryzacji majątku. Nie jest to jeszcze uchwała o przystąpieniu do spółki. Najpierw jest wycena majątku, a potem Rada zdecyduje o przystąpieniu do spółki i wniesieniu majątku do niej Ważne jest kto będzie właścicielem spółki. Burmistrz zaznaczył ponadto, że jeśli gminy nie przystąpią do spółki to może zdarzyć się tak, że Minister sprzeda majątek gdyż jest on obecnie jego własnością, a wówczas zarządzanie gospodarką wodną byłoby poza gminą Żaden burmistrz czy prezydent miasta nie powinien pozwolić na to aby zaopatrzenie w wodę było poza gminą. W ustawie samorządowej jest zapis mówiący, że do zadań własnych gminy należy zaopatrzenie w wodę. Należy zatem dbać o to co dzieje się w tym zakresie na terenie gminy i mieć na to wpływ.

Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienia jakie Burmistrz będzie prowadził zadania przygotowawcze zmierzające do przystąpienia Gminy do Spółki Skarbu Państwa RPWiK sp. zoo w Zawierciu.

Burmistrz odparł, że jest to dokładnie w uchwale zapisane ; że gmina przystąpi do spółki w drodze odrębnej uchwały po przedstawieniu przez Burmistrza sprawozdania z wykonania zadań przygotowawczych czyli po inwentaryzacji i wycenie majątku. Po to aby mieć rozeznanie jakim majątkiem dysponujemy i co dokładnie do spółki wniesiemy.
Radny Łypaczewski J. zapytał jakie będą koszty finansowej wynikające z podjęcia uchwały.
Burmistrza odparł, że nie będzie kosztów bo zadania przygotowawcze czyli inwentaryzacje przeprowadzi we własnym zakresie przy udziale służb Urzędu Miasta i Gminy.
Radny Orman zapytał co się stanie gdy największy udziałowiec będzie chciał to sprywatyzować.
Burmistrza odparł, że nie potrafi powiedzieć co zrobi ktoś inny. Dziś właścicielem majątku jest Skarb Państwa i obawiając się aby Minister nie sprzedał tego, gminy zwróciły się o to aby mieć wpływ na to co będzie dziać się w spółce. Mając w spółce udziały przedstawiciele poszczególnych gmin będą działać w imieniu mieszkańców i decyzje będą podejmowanie wspólnie.
Radny Lipiński rozumie, że wspólnie z innymi gminami będą decydować o tym co w spółce będzie się działo, ale jednak ten kto ma większe udziały będzie miał decydujący głos i pakiet większościowy może mieć ktoś jeden nie gminy.
Burmistrz stwierdził, że wie co na terenie naszej gminy się znajduje, ale jaki majątek w sąsiednich gminach mają to może się tylko domyślać. Na spotkaniach gdy rozmawiano na ten temat, gdyby wszystkie gminy weszły do spółki to wspólnie będą mieć pakiet większościowy.
Radny Wyleciał T. zapytał kiedy ewentualnie gmina mogłaby przystąpić do spółki.
Burmistrz podał: w grudniu br. planuje rozpoczęcie inwentaryzacji zatem pod koniec kwartału przyszłego roku uważa, że można byłoby podjąć decyzję o przystąpieniu do spółki. Dodał ponadto, że Minister Skarbu Pan Socha obiecał, że do czasu aż gminy zdecydują o przystąpieniu do spółki nie będzie prób prywatyzacji zakładu RPWIK Zawiercie.

Wiceprzewodniczący Rady Janusz Łypaczewski odczytał projekt uchwały w sprawie określenia kierunków działania Gminy Ogrodzieniec w zakresie wodociągów.
Zgodnie ze Statutem MiG Ogrodzieniec - jak poinformował radca prawny Urzędu Pan Ptaś - przy głosowaniu imiennym należy powołać Komisję Skrutacyjną.

Przewodnicząca Rady zgłosiła wniosek o odstąpienie od powoływania Komisji Skrutacyjnej i zaproponowała przeprowadzenie głosowania imiennego w prostszy sposób, a mianowicie: z listy obecności zostaną kolejno wyczytywani radni i będą odpowiadać, czy głosują za przyjęciem uchwały, przeciwko lub wstrzymują się od głosu. Nazwisko radnego oraz wynik jego głosowania odnotowane zostaną w protokole z sesji.
Wniosek w tej sprawie został przyjęty przez radnych jednomyślnie. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych.
Odbyło się głosowanie imienne. Przewodnicząca Rady zwróciła się do radny z zapytaniem: czy opowiadają się za podjęciem uchwały, przeciwko lub wstrzymują się od głosu, po czym kolejno wyczytywała z listy obecności nazwiska radnych obecnych na sesji.
Radni opowiedzieli się w następujący sposób:
1. Adamusińska Zofia - za
2. Cholewa Marek - przeciw
3. Lipiński Marian - przeciw
4. Łypaczewski Janusz - za
5. Łypaczewski Robert - za
6. Marek Ewa - za
7. Mikoda Danuta - za
8. Milejska Maria - za
9. Mogiła Zdzisław - za
10. Molenda Tadeusz - za
11. Orman Stanisław - przeciw
12. Osys Stanisław - za
13. Podsiadło Eugeniusz - przeciw
14. Wyleciał Tomasz - za
Przewodnicząca Rady ogłosiła,że w wyniku głosowania Uchwała Nr XXVI/253/2004 w sprawie określenia kierunków działania Gminy Ogrodzieniec w zakresie wodociągów – została przyjęta. 10 radnych głosowało za, a 4 było przeciwko.

Ad. 3
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów, obowiązującego na terenie Gminy Ogrodzieniec w 2005 roku.


Skarbnik Gminy Pani Kuźniak A. podała:  proponuje się wzrost podatku o 1 zł Zwolnienie z podatku dot. psów które pilnują domy jednorodzinnego. W roku bieżącym dochody z tego podatku wyniosły 40 zł.

Wiceprzewodniczący Rady Lypaczewski J odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/254/2004 w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów, obowiązującego na terenie Gminy Ogrodzieniec w 2005 roku - została podjęta. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych i 1 wstrzymał się od głosu .

Ad. 4
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty targowej obowiązującej na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2005r.


Pani Skarbnik poinformowała, że projekt uchwały nie zakłada podwyżki i stawki podatkowe będą na poziomie roku bieżącego, po czym podała te stawki

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/255/2004 w sprawie ustalenia wysokości opłaty targowej obowiązującej na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2005r - została przyjęta jednogłośnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 5
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku


Pani Ziaja M. inspektor podatkowy Urzędu MiG zapoznała z propozycjami stawek podatkowych informując jednocześnie, że wzrastają one o 3 %, natomiast podatek rolny i leśny pozostaje bez zmian.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/256/2004 w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku – została podjęta następującym stosunkiem głosów: za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 4 było przeciwnych i 1 wstrzymał się od głosu.

Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i leśny obowiązujący na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku.


Pani Ziaja M. podała; dotychczasowe deklaracje uzupełnia się o podstawę prawną była bowiem w tym zakresie zmiana i tylko pod tym względem deklaracje podatkowe zmieniają się.

Sołtys Kolonii Giebło zapytał czy będzie trzeba wypełniać deklaracje podatkowe tak jak to było w roku ubiegłym.
Pani Ziaja odparła, że nie, chyba, że nastąpiły jakieś zmiany u podatnika dot. powierzchni gruntu lub własności nieruchomości.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/257/2004 w sprawie ustalenia deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i leśny obowiązujący na terenie MiG Ogrodzieniec w 2005 roku - została przyjęta jednogłośnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 7
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek od środków transportowych na rok 2005.


Pani Ziaja M. podała: stawki podatkowe wzrastają o 3%. I odczytał ich wysokości w poszczególnych kategoriach pojazdów.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/258/2004 w sprawie ustalenia stawek od środków transportowych na rok 2005- została przyjęta 12 głosami przy 2 przeciwnych. Głosowało 14 radnych.

Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie opłaty administracyjnej na 2005 rok.


Skarbnik Gminy Pani Kuźniak poinformowała, że jest to opłata za czynności urzędowe nie objęte opłatą skarbową i związane z wydaniem wypisu oraz wyrysu z planu zagospodarowania przestrzennego jak też za postanowienie o zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego, po czym odczytała proponowane stawki.
Radna Adamusińska zwróciła uwagę na fakt, iż radni na Komisji Gospodarczej zaproponowali pozostawienie stawek na poziomie roku bieżącego.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Lipiński złożył wniosek w imieniu komisji o zmianę zaproponowanych w uchwale stawek poprzez ich zmniejszenie do 40 zł od wydania wypisu oraz 40 zł od wyrysu z planu zagospodarowania przestrzennego i 70 zł za postanowienie o zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego.
Wniosek dot. zmniejszenia stawek opłaty został przyjęty przez radnych jednomyślnie. Za wnioskiem głosowało 14 radnych.
Stosowna poprawka została wprowadzona do projektu uchwały po czym Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XXVI/259/2004 w sprawie opłaty administracyjnej na 2005 rok została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 9
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Śląskiego Programu Odnowy Wsi i wytypowania sołectw do uczestnictwa w Śląskim Programie Odnowy Wsi.


Burmistrz wprowadzając w temat podał: Śląski Program Odnowy Wsi jest szeroko zakrojoną akcją wspieraną przez Śląski Związek Gmin i Powiatów oraz Urząd Marszałkowski mającą na celu aktywizowanie środowisk wiejskich W ramach programu mieszkańcy uczestniczyć będą w szkoleniach na temat konstruowania wniosków o dofinansowanie inwestycji. Z naszej gminy zostały wytypowane dwa sołectwa: Giebło i Ryczów. O wyborze tych miejscowości przesądził fakt, iż istnieje tam duży potencjał zorganizowanej aktywności społecznej na bazie którego można już rozpocząć program.Za uczestnictwo w programie składka wynosi 1750 zł od sołectwa i taka kwota została zaplanowana w projekcie budżetu na 2005 rok
Radny Łypaczewski J zaznaczył, że cieszy go poszukiwanie możliwości pozyskiwania dodatkowych pieniędzy na inwestycje dla gminy, jednak niepokoi fakt,iż korzystają tylko jedne sołectwa np. Ryczów, a są przecież i inne sołectwa, które również mają swoje potrzeby.
Burmistrz stwierdził, że są sołectwa dla których udało się w 2004 roku wiele zrobić. Była bowiem dla tych wsi sprzyjająca chwila nadarzyła się okazja i dlatego korzystano z tego. Nie wyróżniano żadnej wsi. Dlaczego te dwa sołectwa ?. Mamy w gminie 9 sołectw i kilka z nich było dobrymi kandydatami. W większości sołectw jest dobra inicjatywa społeczna. Istotą programu będzie wykorzystanie potencjału aktywności społecznej i w wytypowanych do programu wsiach już dziś działają różne organizacje i zrzeszenia np. w Gieble działa Klub Sportowy, jest straż, jest orkiestra dęta, prężnie działa Szkoła Podstawowa. W Ryczowie oprócz szkoły i straży działa Koło Gospodyń Wiejskich. W tym roku w Spale na Dożynkach zorganizowanych przez Prezydenta R.P. Koło Gospodyń bardzo efektownie się zaprezentowało, a istota Programu jest również zachowanie i kultywowanie folkloru.
Inne sołectwa będą przystępować do programu w kolejnych latach. Rocznie można zgłaszać dwa sołectwa. Jednak w dużej mierze zależy to od samych mieszkańców, ich zaangażowania i chęci pracy na rzecz swojego środowiska.
Radny Mogiła zarzucił że zgłoszenie wsi do programu nie było przeprowadzone w demokratyczny sposób. Jego zdaniem należało zrobić zebranie z mieszkańcami lub samymi choćby sołtysami i wspólnie wybrać sołectwa. Jednak spotkania takiego nie było i zostało to zrobione za plecami po cichu.
Burmistrz wytłumaczył, że nie było na to czasu, trzeba było wypełnić ankietę i wysłać ją aby gmina mogła być w ogóle zakwalifikowana do Programu Dlatego sam wybrał sołectwa, a o ich wyborze zadecydował fakt, iż w tych dwóch wsiach istnieje już na dzień dzisiejszy duża aktywność społeczna i na pewno wśród mieszkańców znajdzie się grupa liderów wiejskich chcących uczestniczyć w Programie i pracować na rzecz swojego środowiska. Inne sołectwa będą przystępować do Programu w kolejnych latach i również będą mieć szansę wykazać się i pracować dla dobra ogółu.
Radny Lipiński: składka 1750 zł od 1 sołectwa. Wytypowane do Programu są dwa sołectwa zatem będzie to kwota 3500,zł, ale czy jest pewność, że ta składaka to jedyny koszt jaki poniesie gmina i czy resztę kosztów dopłaci Urząd Marszałkowski
Burmistrz odparł, że w tej kwestii gmina jest na początku drogi. Na razie przygotowuje się sołectwa do programu inwestycyjnego. Składak jest kosztem gminy na szkolenie liderów wiejskich. Natomiast co będzie w przyszłości, czy powstaną projekty inwestycyjne opracowane przez sołectwa oraz jakie będą ich wartości to określi ten program. Dofinansowanie z funduszy UE będzie na poziomie 80%, a 20% finansuje gmina, ale do tego jeszcze droga jest długa. Na dzień dzisiejszy trzeba nauczyć się jak można wykorzystać szansę dofinansowania, nauczyć się jak przygotować program inwestycyjny dla środowisk wiejskich.
Radny Lipiński na samo szkolenie będzie kwota 1750 zł, i czy będą dodatkowe jeszcze koszty szkolenia.
Burmistrz odparł, że nie i że ta kwota jest kosztem szkolenia.
Radny Lipiński stwierdził, że on opowiada się za wspieraniem inicjatywy lokalnej, ale co będzie potem, gdy już powstanie jakiś majątek zostanie cos wybudowane i potem np. po 20 latach ktoś ten majątek może przejąć rozdysponować, a mieszkańcy nic z tego nie będą mieć. Podał przykład Gulzowa gdzie sprzedano budynek dawnej szkoły, którą kiedyś budowali mieszkańcy, a teraz ze sprzedaży szkoły pieniądze nie trafiły do sołectwa. Dlatego proponował aby przygotować uchwałę która bronić będzie majątku stworzonego przez daną społeczność i w razie sprzedaży majątku pieniądze mają do sołectwa trafić.
Burmistrz zaznaczył, że jest potrzeba aby była prawna reprezentacja majątku i dlatego wytypowane zostały sołectwa w których prężnie działają organizacje i stowarzyszenia i to one będą potem decydować i odpowiadać za majątek. Gmina nie będzie mogła przekazać tego majątku komuś innemu bo on będzie własnością sołectwa. Stwierdził ponadto, że jeśli sprzedaje się gminny majątek to zawsze dochody trafiają do budżetu gminy. Jednym ze składników dochodów gminnych jest dochód z mienia komunalnego i nie ma znaczenia z którego sołectwa był majątek bowiem i tak do wspólnego budżetu trafiają pieniądze. Rada Miejska działa po to, aby planować wydatki, uchwalać budżet Na wydatki potrzebne są pieniądze i nie można opierać się na tym, że skoro majątek był w danym sołectwie to pieniądze z jego sprzedaży mają trafić do tego sołectwa one musza do wspólnego budżetu gminnego wpływać.
Radny Lipiński stwierdził, że jeśli tak będzie to każda inicjatywa lokalna będzie marnowana gdyż powie ktoś, że po co tworzyć majątek w sołectwie skoro potem on zostanie sprzedany a pieniądze nie trafia do tego sołectwa. Powinna być w tym względzie zachowana prywatność i należy od razu wskazać że ten tworzony majątek będzie majątkiem sołectwa.
Burmistrz odparł, że po to właśnie wskazał sołectwa w których już działają lokalne organizacje i stowarzyszenia i to one będą tworzyć i zarządzać majątkiem i ten majątek będzie własnością lokalnej organizacji.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie
przystąpienia do Śląskiego Programu Odnowy Wsi i wytypowania sołectw do uczestnictwa w Śląskim Programie Odnowy Wsi.
Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XXVI/260/2004 w sprawie przystąpienia do Śląskiego Programu Odnowy Wsi i wytypowania sołectw do uczestnictwa w Śląskiem Programie Odnowy Wsi. – została przyjęta 13 głosami przy 1 wstrzymującym.

Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Ogrodzieniec.


Pani Łydka W. Kierownik Geodezji zreferowała temat dotyczący projektu uchwały tej oraz kolejnej. Między innymi podała: Małżeństwo mieszkające w Jeleniej Górze ma na terenie naszej gminy majątek i nie będą z niego korzystać i chcą przekazać ten majątek nieodpłatnie na rzecz gminy. Następna uchwała dot. zmiany uchwały w sprawie nabycia działki na rzecz gminy z przeznaczeniem pod rów odwadniający w Ryczowie. Z powodu merytorycznego błędu który był w dokumentach przekazanych ze Starostwa Powiatowego ( dotyczył on numeru działki oraz nazwiska właściciela ) ten sam błędny zapis znalazł się w uchwale i to należy poprawić.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Ogrodzieniec. Uchwała w tej sprawie o nr XXVI/262/2004 została przyjęta 12 głosami. Głosowało 12 radnych.

Ad. 11
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/178/2004 Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 marca 2004r. dot. nabycia działki na rzecz Gminy od osoby fizycznej z przeznaczeniem pod rów odwadniający w Ryczowie.


Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/178/2004 Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 marca 2004r. dot. nabycia działki na rzecz Gminy od osoby fizycznej z przeznaczeniem pod rów odwadniający w Ryczowie.
Uchwała w tej sprawie Nr XXVI/ 262/2004 został przyjęta 12 glosami. W głosowaniu uczestniczyło 12 radnych.

Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie dodatku specjalnego dla Burmistrza MiG Ogrodzieniec.


Sekretarz podał: kompetencją Rady jest ustalanie wynagrodzenia dla Burmistrza. Poprzednia uchwała w sprawie dodatku specjalnego wygasła i dlatego przygotowany został projekt nowej uchwały w tej sprawie.
Radna Adamusińska zgłosiła wniosek formalny w sprawie przyznania dodatku specjalnego dla Burmistrza na okres 1 roku.
Przewodnicząca Rady stwierdziła że sprawa ta była już podnoszona na komisjach i wówczas również opowiadała była za tym aby na 1 rok przyznać dodatek, ale sprawdziła to w ustawie i jest tam zapis, że bez ograniczeń czasowych przyznaje się dodatek specjalny dla burmistrza, natomiast dla pracowników jest on na 1 rok czasu przyznawany.
Radna Adamusińska nie wycofała się jednak ze zgłoszonego wniosku i poprosiła o przegłosowanie go.
Wniosek w sprawie przyznania dodatku specjalnego dla Burmistrza na 1 rok czasu został poddany pod głosowanie. Za jego przyjęciem głosowało 7 radnych, 4 było przeciwnych i 3 wstrzymało się od głosu.
Wniosek został przyjęty, wobec czego wprowadzono stosowną poprawkę do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie dodatku specjalnego dla Burmistrza MiG Ogrodzieniec. Uchwała w tej sprawie o nr XXVI/263/2004 została podjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.


Pani Kuźniak A.Skarbnik Gminy odczytała z projektu uchwały proponowane zmiany w wydatkach i dochodach budżetowych.

Radny Lipiński zgłosił o dokonanie zmiany dotyczącej wydatkowania pieniędzy (tj. kwota 24.900 zł z paragrafu 1 pkt 1.1) założonych w budżecie na koncepcję G. Birów oraz Krępe. Obecnie proponuje się wydatkować te pieniądze na zakup ciągnika dla Zarządu Komunalnego. Radny zaznaczył jednocześnie, że rozumie, iż ciągnik jest potrzeby jednak zaproponował aby podzielić pieniądze na dwie części Jedną cześć w kwocie 20 tyś zł przekazać na zakup ciągnika, a drugą 4.900 zł na rozpoczęcie działań zmierzających do zwiększenia ciśnienia wody w Kiełkowicach. Były bowiem w tej sprawie protesty mieszkańców i należy w tej sprawie zacząć działać np. można już rozpocząć prace projektowe w tym kierunku.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że ciśnienie wody w Kiełkowicach jest bardzo poważnym problemem Niektórzy mieszkańcy np. Państwo Mikodowie składali w twej sprawie skargę byli też u Przewodniczącej Rady na rozmowie i prosili o pomoc w rozwiązaniu tej sprawy Dlatego wniosek dot. rozpoczęcia działań w kierunku poprawy ciśnienia wody jest słuszny. Zwróciła jednak uwagę na inny fakt, a mianowicie jeśli w dniu 2 grudnia czyli na dzisiejszej sesji przeniesione zostaną pieniądze na ten cel, to czy zdążymy jej wydatkować do końca roku. Zaproponowała zatem aby pieniądze na ten cel zaplanować w przyszłorocznym budżecie gminy.
Burmistrz zaznaczył, że było wysłane pismo do Wojewody o tym, że w przyszłorocznym budżecie gminy będą pieniądze zaplanowane na rozwiązanie problemu z niskim ciśnieniem wody w Kiełkowicach Burmistrz zwrócił się następnie do radnych aby nie wytwarzała się taka praktyka, że na sesji tuż przed głosowaniem wprowadza się poprawki do zmian w budżecie Posiedzenia komisji są po to aby dyskutować i opiniować projekty uchwał które potem zatwierdza się już tylko na sesji. Na komisjach jest czas do składania wniosków i uwag do materiałów będących tematem obrad sesji i prosił, aby w kwestii zmian w budżecie nie składać wniosków na sesji pod publikę.
Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnego Lipińskiego z pytaniem czy ma traktować jego wystąpienie jako zgłoszenie wniosku.
Radny Lipiński odparł, że tak zgłosił to jako wniosek o zmianę do uchwały
Radna Milejska zapytała radnego Lipińskiego czy w związku z jego wnioskiem o podzielenie pieniędzy na zakup ciągnika mamy połowę ciągnika zakupić.
Przewodnicząca Rady z kolei zastanawiała się czy po wprowadzeniu zmian w wydatkach budżetowych polegających na przekazaniu części pieniędzy na prace projektowe związane z wodociągiem w Kiełkowicach zdążymy wydatkować do końca roku te pieniądze.
Burmistrz raz jeszcze zaznaczył, że w budżecie na 2005 rok zaplanowane zostały środki finansowe na ten cel. Zwrócił się następnie do radnych aby rozważyli czy mamy zakupić nowy ciągnik do Zarządu Komunalnego czy dalej z tym zwlekać. Ponadto jeśli 4900 zł przekażemy teraz na wodociąg w Kiełkowicach to prawdopodobnie nie wydatkujemy również i tych pieniędzy do końca roku bowiem procedury związane z przygotowanie prac projektowych potrwają trochę, a zakup ciągnika jeszcze w tym roku jest konieczny.
Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad wnioskiem złożonym przez radnego Lipińskiego w sprawie podzielenia pieniędzy zaplanowanych na zakup ciągnika na dwie części tj kwota 4900 zł na prace projektowe dot. wodociągu w Kiełkowicach i kwota 20 tyś zł na zakup ciągnika.
Wniosek w tej sprawie został odrzucony przez radnych. Wynik głosowania nad wnioskiem był następujący ; za wnioskiem głosowało 2 radnych, 2 wstrzymało się od głosu i 10 było przeciwnych.

Wiceprzewodniczący Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok. Uchwała w tej sprawie o nr XXVI/264/2004 została przyjęta przez radnych następującym stosunkiem głosów 12 za przy 2 wstrzymujących głosach.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

Radna Adamusińska Z. poruszyła sprawę topoli rosnących przy cmentarzu w Ryczowie. Topole stanowią duże zagrożenie dla pomników, korzenie niszczą groby. Radna prosiła Burmistrza o wystosowanie pisma do Powiatu, gdzie sprawą obiecał zając się radny Zdzisław Kaczorowski. Kolejna sprawa dotyczyła wybudowania nowej wiaty na przystanku przy ul. Basztowej. Radna powróciła też do sprawy wodociągu na ul. Agrestowej, o budowę którego interpeluje już 2 lata. Poinformowała Burmistrza, że mieszkańcy chcą w tej sprawie złożyć skargę do NSA. Radna wstrzymywała jednak mieszkańców ze złożeniem tej skargi wierząc, iż wspólnymi siłami uda się to zadanie wykonać Wyraziła następnie swoją dezaprobatę wobec Burmistrza stwierdziła nawet, że czuje się upokorzona bo skoro w Ryczowie odbywają się ważne uroczystości na które zaprasza się radnych z danego sołectwa to należy pamiętać, że w Ryczowie jest dwóch radnych i zaproszenie powinni otrzymać obydwoje radni z Ryczowa Tymczasem ona nie dostała zaproszenia na uroczyste otwarcie drogi Ryczów – Złożeniec o budowę której ubiegał się i angażowała i nawet mieszkańcy pytali ją potem dlaczego nie wzięła udziału w otwarciu tej drogi.

Radna Milejska M. zwróciła się z prośba o uruchomienie świetlicy dla młodzieży w Domu Kultury w Ogrodzieńcu, która byłaby czynna w godzinach popołudniowych. W obecnych czasach istnieje duże zagrożenie rozwoju różnego rodzaju patologii społecznych. Środowiska młodych ludzi są szczególnie podatne na niekorzystne zjawiska. Dlatego taka inicjatywa może temu w porę zapobiec i przynieść pozytywne rezultaty.
Następnie radna poruszyła sprawę ogródka – placu zabaw po byłym przedszkolu w MGOK. Do tego miejsca przyzwyczaiły się matki, które przychodziły tu ze swoimi dziećmi. Zdaniem radnej ogródek powinien zostać odpowiednio wyposażony i oddany do użytku. Aby miejsce to utrzymać w czystości należy zamykać go na noc i otwierać na dzień. Mogą to robić pracownicy MGOK.

Radny Łypaczewski J. poruszył sprawę kursu autobusów relacji Zawiercie – Gulzów, którego trasa została przedłużona przez Kiełkowice. Problem jest w tym, że w okresie zimy autobus ma problemy z wyjazdem pod górę. Ponadto wielu pasażerów przesiadało się w Kolonii Giebło np. w kierunku Pilicy, a teraz zostali pozbawieni tego dojazdu.

Radny Orman St. wyraził zdziwienie oświadczeniem radnej Milejskiej która prosiła o środki finansowe na świetlicę w Domu Kultury. Zdaniem radnego Dom Kultury pracuje w godzinach dopołudniowych, a pani dyrektor przyjmując stanowisko wiedziała jakim budżetem dysponuje ta instytucja. Radny zwrócił się też do redaktora naczelnego Gazety Ogrodzienieckiej, że w artykule z ostatniej sesji nie było odnotowanej jego wypowiedzi dotyczącej Spółki Zamek do której działalności miał uwagi.

Radna Marek E. zwróciła się ze słowami „Wyrażam zadowolenie że na teren budowy segmentu sportowego przy Gimnazjum wjechały maszyny i rozpoczęła się praca. Mam nadzieje, że nie powstanie tam drugi „Jura Park”. Radna prosiła o wytyczenie parkingu dla samochodów osób pracujących w szkole oraz utrzymać go w należytym porządku również odśnieżać zimą. Radna zwróciła się też z prośba o wymianę żarówek w lampach ulicznych koło bloków w Cementowni – jest tam ciemna uliczka koło bloku Nr 14.

Radny Wyleciał T. poruszył problem dojazdu pasażerów PKS do dworca w Zawierciu.. Radnemu zależało aby dostosować godziny kursów autobusów do nowego rozkładu jazdy pociągów, który wchodzi w życie z dniem 12 grudnia, (szczególnie w godzinach porannych ).

Radny Lipiński M. odniósł się także do działalności Domu Kultury, który jego zdaniem nie funkcjonuje prawidłowo w godzinach popołudniowych nic się tam nie dzieje. radny zwrócił się także do Sekretarza Dariusza Ptasia o komentarz na piśmie odnośnie decyzji głosowania jawnego nad wnioskiem radnej Marek E. w sprawie odłożenia wniosku o odwołanie Przewodniczącej Rady.

W odpowiedzi na interpelacje Burmistrz zobowiązał się, że przeanalizuje kwestie racjonalnego rozkładu jazdy PKP i PKS aby dostosować je do potrzeb pasażerów. Postara się także przywrócić kurs do Gulzowa. Zostanie dokonana wymiana opraw świetlnych na terenie całej gminy.
W sprawie parkingu przy ul. Orzeszkowej Burmistrz oświadczył, że parking jest przewidziany na działce za szkołą od strony zalewu.
W sprawie zamieszczania wypowiedzi w gazecie Ogrodzienieckiej Burmistrz zaznaczył, że jest to gazeta samorządowa i powinna publikować wiadomości o gminie. Nie ma w niej także miejsca na teksty obraźliwe. A jeżeli ktoś chce uprawiać politykę może się z tym zgłosić do innych gazet. Ponadto nie stać gminy na to, aby z tytułu niesprawdzonych czyichś wypowiedzi gazeta miała się narażać na procesy w sadzie.
W sprawie utworzenia świetlicy w MGOK Burmistrz stwierdził, że jest taka potrzeba i zaprasza dyrektora tej placówki na rozmowę. W sprawie ogródka przy MGOK Burmistrz zobowiązał kierownika Zarządu Komunalnego Pana Kuźniaka Z. do podjęcia stosownych działań.
W sprawie wodociągu na ul. Agrestowej Burmistrz powiedział, że działa w świetle prawa i jeżeli jest skarga do NSA to prosił, aby jej nie wstrzymywać.
W sprawie zaproszenia radnej Adamusińskiej na uroczyste otwarcie drogi Burmistrz poinformował, że wystosował zaproszenie do Rady Sołeckiej, której członkiem jest również Pani Adamusińska. Na spotkanie zaproszeni byli publicznie wszyscy mieszkańcy Ryczowa. Mimo chłodu obecnych było przy przekazaniu drogi około 40 osób, brakło jednak reprezentantów Rady Miejskiej. Zdaniem Burmistrza radni nie powinni oczekiwać na specjalne osobiste zaproszenia, lecz sami, jako gospodarze w sołectwach, powinni się interesować i angażować w życie publiczne miejscowości.
Burmistrz zauważył również, że zawsze zaprasza radnych na wszystkie uroczystości gminne lecz rzadko kiedy radni biorą w nich udział. Ostatnio takie zaproszenia wysłał na obchody Święta Niepodległości i swa obecnością zaszczyciła tylko jedna osoba z rady Miejskiej.
W sprawie wycięcia topoli obecny na sesji radny powiatowy Kaczorowski Z. poinformował, że podczas rozmów przeprowadzonych w Starostwie Powiatowym obiecano pomóc w wycięciu topoli przy cmentarzu w Ryczowie.
W odpowiedzi na interpelacje radnego Ormana S. Redaktor naczelna GO Piwowarczyk J. odpowiedziała, że gazeta nie jest protokołem z sesji. Rola gazety jest dostarczanie wiadomości z terenu całej gminy, na które składa się bardzo szerokie spektrum życia lokalnego. Szczegółowe opisywanie tylko jednej dziedziny np. wypowiedzi wszystkich uczestników sesji nie pozwoli na zamieszczanie innych równie ważnych treści dla czytelnika.

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

Znaczną cześć tej części obrad sesji zdominowała dyskusja nad wnioskiem o odwołanie Przewodniczącej Rady Miejskiej Danuty Mikody.

Wniosek wraz z projektem uchwały złożyła grupa 4 radnych: Zofia Adamusińska. Stanisław Orman, Marian Lipiński i Eugeniusz Podsiadło. W uzasadnieniu podano, że Danuta Mikoda straciła zaufanie wnioskodawców składając zeznania w procesie z powództwa Adama Żuchowicza przeciwko Gminie Ogrodzieniec o zasądzenie na jego rzecz kwoty 314.302,oo zł wraz z odsetkami.

Przewodnicząca nie zgodziła się z zarzutami sformułowanymi przez w/w osoby twierdząc, że po pierwsze składała zeznania w tej sprawie jako osoba, która w latach 1990-98 pełniła funkcje Sekretarza MiG Ogrodzieniec, a nie jako Przewodnicząca Rady Miejskiej obecnej kadencji. Po drugie zeznania, które złożyła są zgodne ze stanem faktycznym i udokumentowane będącymi w dyspozycji sądu materiałami, między innymi protokołem uzgodnień z zakresu i rodzaju nakładów sporządzonych w listopadzie 2000 r. i podpisanych przez ówczesnego Burmistrza Podsiadło Z.
Danuta Mikoda wyjaśniła ponadto, że stwierdzenia zacytowane w uzasadnieniu do wniosku o odwołanie cytat: „uważam ,że roszczenie powoda jest zasadne”  było jej odpowiedzią na pytanie zadane przez adwokata Adama Żuchowicza, a przypisywanie jej odpowiedzialności za fakt, że Zuchowicz złożył pozew przeciwko gminie jest absurdalny.
W dalszej części dyskusji ścierały się argumenty zwolenników wniosku i Przewodniczącej Rady

Pan Bednarz E. zaznaczył, że nie byłoby tej całej sprawy gdyby sprawa trafiła do Prokuratury o rozpoznanie czy było przestępstwo dot. Centurii oraz SKR i Akcji Cementowni „Wiek”
Pan Bednarz mówił dalej o szkodliwości azbestu o tym, że w telewizji był program na ten temat w wskazywano jak szkodliwy jest azbest zatem zadał kilka pytań:
- dlaczego kłamano, że azbest nie jest szkodliwy.
- dlaczego nie było badań dot. rur azbestowych
- czy władze gminy wiedzą ile ludzi choruje na azbestozę i ile ludzi zmarło z powodu tej choroby
- Burmistrz Podsiadło za kwotę 98z tyś zł zlecił sporządzenie dokumentacji o azbeście, natomiast nie ma kto posprzątać tego azbestu z terenu gminy i dlaczego kłamie się ludzi, że nie jest szkodliwy azbest, skoro on jest szkodliwy. Bo tak było w tej dokumentacji napisane.

V. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady dokonała zamknięcia XXVI Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej

Informacje

Rejestr zmian

2011-11-16 20:19

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2011-11-16 20:16

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-01-03 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-01-03 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-01-03 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-01-03 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.