Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XXVII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XXVII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Podtytuł: 28 grudnia 2004r.

PROTOKÓŁ Nr XXVII/2004
z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej
w dniu 28 grudnia 2004r. w godz. od 15.00 –19.30

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda . Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców gminy, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.


2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad

Sekretarz MiG wniósł o wprowadzenie do porządku obrad dwóch uchwał:
 - W sprawie wprowadzenie zmiany do uchwały Nr XXVI/256/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na terenie MiG Ogrodzieniec na 2005 rok . Powodem zmiany jest omyłkowo wprowadzony zapis - zamiast hektara podano metry kw.
 - W sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/258/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie stawek od środków transportowych. W tej uchwale również wkradł się błąd który należy poprawić.
Wniosek Sekretarz o wprowadzenie do porządku obrad uchwał został przyjęty przez radnych stosunkiem głosów; 11 za przy 2 przeciwnych.
Poszerzony porządek obrad został przyjęty przez radnych jednogłośnie - za jego przyjęciem głosowało 13 radnych .

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna

 1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

 II. Część szczególna

 1. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2005 rok.
2. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego i wiejskiego.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi .
4. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla MiG Ogrodzieniec na 2005 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej na finansowanie Przedszkola w 2005 roku.
6a. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenie zmiany do uchwały Nr XXVI/256/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na terenie MiG Ogrodzieniec na 2005 rok .
6b. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/258/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie stawek od środków transportowych.
7. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Pani Danuty Mikody z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu.

III. Interpelacje i zapytania radnych.
IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.
V. Zamknięcie obrad.


Ad. 3
Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.


Protokoł Nr XXVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 2 grudnia 2004 roku został przyjęty przez radnych bez uwag, 13 glosami przy 1 wstrzymującym .


Ad. 4
Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.


Burmistrz poinformował:
- 2 grudnia odbyła się sesja na której ustalono podatki, które będą obowiązywać w 2005 roku w naszej gminie. Do 2 uchwał podatkowych wniósł zastrzeżenia Nadzór Prawny Wojewody i drobne poprawki zostaną do tych uchwał wniesione na dzisiejszej sesji.
- 7 grudnia podpisano umowę z inwestorem zastępczym w sprawie rozbudowy Gimnazjum . Inwestorem zastępczym została firma z Częstochowy.
- 8 grudnia podpisano akt notarialny w sprawie wykupu terenu pod rów odwadniający od Państwa Kowalików w Ryczowie.
- 8 grudnia odbyło się spotkanie w Szkole Podstawowej w Bzowie. Burmistrz uczestniczył w tym spotkaniu na zaproszenie mieszkańców Bzowa. W Bzowie istnieje mała szkoła zagrożona likwidacją i mieszkańcy zwrócili się z prośbą o rozważenie czy do szkoły w Bzowie nie mogłyby uczęszczać dzieci z Fugasówki lub czy dzieci z Bzowa mogłyby do Gimnazjum w Ogrodzieńcu uczęszczać . W spotkaniu uczestniczył Burmistrz Ogrodzieńca, Prezydent Zawiercia oraz mieszkańcy Bzowa i wspólnie dyskutowano na powyższe tematy. Burmistrz oświadczył, że nie jest prawnie możliwe deklarowanie z jego strony aby dzieci z naszej gminy uczęszczały do szkoły podstawowej w innej gminie. Ponadto Burmistrz nie był zainteresowany tym aby dzieci z Fugasówki do szkoły w Bzowie uczęszczały. Szkoły podstawowe w naszej gminie są bardzo dobre i w niczym nie są gorsze od szkłół w Zawierciu. Nasza Gmina zapewnia dowóz dzieciom do Gimnazjum. Gdyby rodzice chcieli posłać dzieci do innej szkoły nikt im tego nie zabroni, ale ze strony Burmistrza żądnych umów w tej sprawie nie było.
- Odbyło się spotkanie z młodzieżą w Ośrodku Kultury w Fugasówce . W budynku tym młodzież we własnym zakresie wykonała wiele pracy; odnowiono pomieszczenia - wymalowano i zagospodarowano budynek oraz zagospodarowano plac obok. Po kilku miesiącach działalności Burmistrza chciał zobaczyć jak ośrodek funkcjonuje i wspólnie z młodzieżą dyskutowano o przyszłości tego obiektu o tym kto ma za część merytoryczną odpowiadać, a kto ma odpowiadać za mienie gminne .Burmistrz chciał znać oczekiwania młodzieży z Fugasówki i czeka teraz na odzew z ich strony.
- 9 grudnia było posiedzenie Zarządu Miejsko Gminnych OSP w Ogrodzieńcu na którym podsumowano miniony rok i czyniono przygotowania do spotkań z Zarządem w Kol. Ryczów.
- 15 grudnia Stowarzyszenie Wędkarzy podsumowało rok oraz dyskutowano o przyszłości o współpracy z Gminą w kwestii zagospodarowania Krepy i stawów na Józefowie.
- 16 grudnia złożono dokumenty do umowy w Banku Gospodarki Krajowej na dofinansowanie rozbudowy Gimnazjum ( hali sportowej) Złożono dokumenty o współfinansowaniu tego zadania przez MEN.
- 20 grudnia było spotkanie opłatkowe dla samotnych z terenu naszej Gminy. zorganizowane wspólnie z OPS. W spotkaniu uczestniczyło ok. 50 osób, byli podopieczni ośrodka i osoby samotne. Z raku na rok coraz lepiej się układa współpraca jest to bardzo dobry zwyczaj aby w okresie świątecznym składać sobie życzenia i nie zapominać o osobach samotnych
- 20 grudnia było też spotkanie opłatkowe zorganizowane przez grupę „AA”. Było to spotkanie z członkami tej grupy oraz z przedstawicielami z klubu Przystań z Zawiercia i Będzina .Problem alkoholowy istnieje i osoby chcące zerwać z nałogiem spotykają się i wspólnie wspierają .
- 21 grudnia odbyło się posiedzenie Społecznej rady SPZOZ . Podsumowano miniony rok. Złożone zostało sprawozdanie z działalności oraz bieżącej sytuacji SPZOZ. Wyniki były zadawalające Zakłada gospodaruje się dość dobrze.
- Przez kilka ostatnich dni odbywały się posiedzenia komisji rady. Prowadzono prace nad projektami uchwał, doprecyzowano budżet na 2005 rok - były to spotkania opiniujące materiały na dzisiejszą sesję.

II. Część szczególna

Ad. 1
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2005 rok.


Burmistrz na wstępie zaznaczył, że uchwała budżetowa do zatwierdzenia, którą przedłożył ukazuje rytm pracy Gminy, Urzędu MiG . To jak budżet będzie wyglądał tak będzie skupiała się praca. W budżecie są dochody z podatków 6 mln zl . Spodziewamy się otrzymać ok. 4,5 mln zł subwencji z budżetu państwa – czyli 10 mln zł będzie dochodów 2,5 mln zł dotacje celowe oraz z UE Program Sapard 1 mln zł. Razem 14.150 mln zł
Budżet 2005 r. to budżet bardzo trudny bo inwestycyjny – planowane inwestycje na kwotę 18 mln zł. Różnicę pokryją potencjalne pożyczki. Po raz pierwszy w historii budżetu gminy sięgamy po kredyty. Związane one będą z realizacją inwestycji gminnych. Każdy jest zaniepokojony tym,że będą zaciągnięte pożyczki, ale z drugiej strony jest to budżet rozwojowy, bo rozpoczynamy i kontynuujemy inwestycje.
W tym roku rozpoczęto kanalizację i w roku przyszłym będzie to zadanie kontynuowane Realizacja kanalizacji w całej gminie może trwać nawet 8 –10 lat. Wiele osób niedowierza ale takie są realia. Kanalizacji w żadnej gminie nie wykonuje się w dwa lata czy nawet w 5 lat jest to zadanie od 8 do 10 lat i tak jest wszędzie tam gdzie to zadanie było realizowane. Kanalizacja samego Ogrodzieńca potrwa 2-3 lata, a są jeszcze sołectwa: Podzamcze, Fugasówka Ryczów itd. Jest opracowany Program i gmina stosuje się do tej koncepcji wodno-kanalizacyjnej. Są to działania konieczne bowiem zagrożone środowisko powoduje zagrożenie zdrowia należy zatem dbać o ochronę wód poprzez oczyszczalnie i kanalizacje. Na wielu posesjach są nieszczelne szamba i większość ścieków przedostaje się do naszych wód.
Drugie zadanie inwestycyjne to rozbudowa Gimnazjum. Roboty ziemne przy hali sportowej zostały już zakończone. Zgodnie z harmonogramem ok. września, października 2005 roku będzie oddana sala do użytku. Jest to inwestycja stwarzająca każdemu dziecku z gminy możliwość korzystania z urządzeń sportowych oraz uprawiania sportu. Wynika to z konieczności uruchomienia szerokiego programu sportowego w gminie. Stworzy warunki ku rozwojowi sportu oraz warunki dla klubu sportowego będą mogły działać różne sekcje sportowe. W obiekcie będzie można uprawiać sporty, zajęcia rekreacyjne, rehabilitacyjne. Będzie też kilka pomieszczeń na inne cele; może na bibliotekę gminna, świetlicę lub punkt, centrum informacji walki z bezrobociem lub inne, bo obiekt będzie wielofunkcyjny.
Urząd Marszałkowski prowadzi inwestycje i przy współudziale gminy jest szansa dofinansowania dróg wojewódzkich. Po kanalizacji będzie potrzeba doprowadzić drogi do stanu pierwotnego, a nawet odbudować wraz ze ścieżkami rowerowymi. Wkład gminy 100 tys zł chcemy do tego programu wnieść .35% zaangażowanie gminy, a 65% daje Urząd Marszałkowski. Potrzebna będzie dokumentacja drogowa i ona dopiero zobrazuje cały koszt na odbudowę dróg.
Budowa dróg użytku rolnego. Na ten cel również jest 100 tyś zł . Zadanie będzie realizowane w ramach środków unijnych. Jest też kompletna dokumentacja odbudowy Krępy i Góry Birów. Gmina czeka na rozstrzygnięcie konkursu i wówczas te dwa zadania chcemy zgłosić do Programu.
Oświata – 200 tyś zł na modernizację Szkoły Podstawowej Nr 1 . W roku ubiegłym było 250 tyś zł na wymianę kotłowni i będzie kontynuacja tego zadania poprzez wymianę okien i ocieplenie budynku i na to założono w budżecie 100 tyś zł. Kolejna SZP w Ryczowie – w ubiegłym sezonie grzewczym była awaria i niezbędna jest tam modernizacja centralnego ogrzewania i kotłowni. W budżecie na ten cel jest 100 tyś zł . W innych szkołach też są potrzeby,ale nie można wszystkiego od razu zrobić i będzie to realizowane w latach następnych.
Burmistrz raz jeszcze zaznaczył, że w 2005 roku budżet będzie trudny. Zakłada ambitne plany inwestycyjne, ale też zaciągnięcie kredytów, co jest niezbędne przy takich inwestycjach. Budżet jest przyszłościowy, rozwojowy daje szansę rozwoju oraz zainteresowanie naszą gminą. Jest wiele zadań które należałoby realizować, ale one muszą poczekać. Robimy to na co jest szansa otrzymania dofinansowania czyli cześć pieniędzy daje gmina resztę stanowią środki pozabudżetowe ( dotacje) taka jest obecnie możliwość inwestowania w gminach.
Następnie Burmistrz poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu budżetu gminy na 2005r. przez Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach.
W wyniku dyskusji na komisjach uwzględniono następujące propozycje i wnioski komisji :
- pieniądze z remontów dot. malowania budynku i sali narad przeniesiono do budżetu Biblioteki.
- W Oświacie zmieniono wydatki - 1 tyś zł z Gimnazjum na SZ.P. Nr 1 przeniesiono
- uaktualniono kwoty na diety radnych.
Była też propozycja o zamianę zadań w Dziele 600, aby zdjąć 30 tyś zł z ul. Pagórkowa w Ryczowie i pieniądze przeznaczyć na remont ul. Cmentarnej w Ogrodzieńcu. Nie zostało to w projekcie budżetu uwzględnione. Rada zdecyduje co w tej kwestii zrobić. Jeśli wycofamy się z odwodnienia ul. Pagórkowej to zatrzymane zostaną działania które już w tej sprawie prowadzimy. Został wykupiony teren, zrobiono odwierty, jest dokumentacja i fizycznie można zadanie już wykonać. Jeśli Rada zdecyduje aby przenieść pieniądze na inne zadanie to będzie ono realizowane. Burmistrza nadmienił jednocześnie, że planował ul. Cmentarną wykonać przy okazji kanalizacji. Dodał też, że oba zadania są ważne, a decyzja należy do Rady.
Radna Milejska zaznaczyła, że na wspólnym posiedzeniu komisji w obecności całej Rady były zgłaszane te wnioski i dlaczego jedne uwzględniono, a nie uwzględniono wniosku dot. remontu ul. Cmentarnej .
Burmistrz stwierdził, że oba zadania - zarówno odwodnienie ul. Pagórkowej jak i remont ul. Cmentarnej - są ważne. Jednak gdyby ul. Pagórkowa nie była w ogóle rozpoczęta to byłby inny wybór . Tymczasem działania w kierunku odwodnienia ulicy Pagórkowej już rozpoczęto i jeśli zostaną one przerwane i nie dokończymy zadania to mieszkańcy Ryczowa będą mieć pretensje,że rozpoczynamy, a nie kończymy zadań i do następnych przechodzimy .Burmistrz zwrócił się jednocześnie do radnych aby nie przenosić kwoty i zakończyć odwodnienie ulicy Pagórkowej .
Radna Milejska odparła, że dokumentacja jest też wykonana dla ul Cmentarnej O remont tej ulicy zwracała się od początku kadencji i przy każdej okazji przypomina o tym zadaniu . Obecnie znów prosiła o zrobienie tej ulicy, dodała przy tym, że w Ryczowie ciągle się coś robi - w roku ubiegłym wykonano drogę Ryczów Złożeniec .Radna wniosła zatem aby w Ogrodzieńcu chociaż ten krótki odcinek drogi wyremontować.
Radny Orman przypomniał, że na komisjach była dyskusja w sprawie Domu Kultury i były głosy, aby nie dokładać pieniędzy , a jednak zostały one dołożone do budżetu DK
Burmistrz zaznaczył, że jeśli chcemy aby Dom Kultury dobrze funkcjonował to musimy ponosić koszty. W roku 2002 budżet DK kształtował się w granicach 400-500 tyś zł, w roku 2004 było już 320 tyś zł, natomiast na 2005r. proponuje się kwotę 270 tyś zł . Są pewne stałe koszty Domu Kultury poniżej których nie da się już zejść i musimy je ponosić .Albo zwolnimy pracowników i utrzymany sam pusty budynek, jako pomnik, albo poniesiemy te koszty.
Były zarzuty, że w Domu Kultury nic się nie dzieje, Tymczasem Burmistrz zapraszał, aby zobaczyć jak młodzież zaangażowała się w utworzenie świetlicy w DK. Młodzież maluje sama pomieszczenia bo chcą mieć świetlice, chcą tam mile spędzać czas . W Domu Kultury działają dwa chóry, spotyka się tam Bractwo Rycerskie, są organizowane wystawy prac plastycznych, działa tam i ma siedzibę koło Pszczelarzy, funkcjonuje grupa sportowa (tekłondo). Burmistrz uważał, że należy dać szansę aby ten obiekt funkcjonował, młodzież tam chodzi i spędza wolny czas.
Radny Orman zapytał czy to nie jest zbieg okoliczności, że akurat teraz Dom Kultury działa i coś się tam dzieje. Cały czas była dyskusja i wytykano, że nic się nie dzieje szczególnie w kwestii organizowania zajęć dla małych dzieci. To co funkcjonuje; chóry, koła to działa samodzielnie, a DK udostępnia im pomieszczenia. Teraz gdy Rada zatwierdza budżet dowiadujemy się, że w Domu Kultury coś się dzieje, że obiekt tętni życiem .
Burmistrz stwierdził, że instruktorzy zatrudnieni w Domu Kultury są współorganizatorami tej placówki i nie wyobraża sobie, aby chór czy inna grupa gdzieś indziej funkcjonowały . Dom Kultury tak naprawdę działania od września, gdy wyprowadziło się Przedszkole, zwolniły się pomieszczenia, jest miejsce na prowadzenia zajęć i od września rozpoczęto nowe działania.
Radna Adamusińska w sprawie ul. Pagórkowej zabrała głos . Stwierdziła, że szkoda by było nie doprowadzić do końca odwodnienia . Nie chodzi tam o jedną posesje lecz o całą ulicę. W jakim celu Rada podejmowała wcześniej uchwały, po co było wykupywać teren . Skoro rozpoczęte zostały prace należy doprowadzić je do końca . Natomiast w Ogrodzieńcu jeśli ma być ul. Cmentarna to 10 tyś zł z Domu Kultury - bo tam dołożono pieniądze i te pieniądze na ulice Cmentarna albo na Opiekę Społeczna przeznaczyć . Zwróciła się następnie do radnych z prośbą o uwzględnienie w budżecie
odwodnienia ulicy Pagórkowej .
Radny Lipiński zwrócił uwagę na inne jeszcze ulice w Ogrodzieńcu. Są różne potrzeby np. ul. Słowackiego po raz trzeci już w budżecie było zaplanowane na wykup terenu i wciąż tylko plany i plany i nic więcej się nie dzieje, a kwota na wykup terenu jest coraz mniejsza i pewnie w zapomnienie pójdzie realizacja tych zamierzeń . W sprawie budżetu stwierdził, że cieszy go, że jest to budżet rozwojowy, inwestycyjny. Będą zaciągane kredyty na realizacje inwestycji, a kredyty należy spłacić . W związku z tym przydałby się programu pozyskiwania pieniędzy na spłatę tych kredytów . Gmina może pozyskiwać pieniądze ze sprzedaży mienia komunalnego i dlatego Rada powinna poważnie zająć się tym tematem . Wskazał na fakt, iż w budżecie założono 200 tyś zł ze sprzedaży mienia - jest to mała kwota . Tymczasem oprócz spłaty kredytów pojawią się też inne zadania do realizacji, bo nie tylko kanalizacja i rozbudowa gimnazjum są ważne, będą też inne potrzeby i musimy dobrze zabezpieczyć pieniądze ze sprzedaży mienia i przeznaczyć je wyłącznie na spłatę kredytów . W związku z tym Radny zawnioskował o wprowadzenie zmiany do budżetu ; w dochodach - wpływy ze sprzedaży mienia proponował zwiększyć kwotę z 200 na 500 tyś zł natomiast zmniejszyć o 300 tyś zł na kredytach.
Burmistrz stwierdził, że prowadzenie dochodów i pozyskiwanie ich ze sprzedaży mienia jest bardzo ważnym elementem polityki gospodarczej w gminie i należy dbać i pilnować tego. Ale czy propozycja zgłoszona przez radnego będzie realna.. Skąd weźmiemy pieniądze na spłatę kredytów jeśli zmienimy plany w budżecie, czy sam fakt wprowadzenia zmian spowodujemy, że działka będzie mieć lepszą cenę . Jeśli obecnie wskazujemy w budżecie na kredyt jako źródło pokrycia niedoborów to wcale nie znaczy, że ten kredyt musimy wziąć, bowiem jeśli zyskamy pieniądze ze sprzedaży mienia i pieniądze te będą duże to wówczas mniejszy kredyt weźmiemy. W roku bieżącym ze sprzedaży mienia do budżetu wpłynęło 200 tyś zł, w ubiegłym roku również była to podobna kwota, zatem na 2005 rok realnie zaplanowano dochody z tego tytułu w budżecie. Jeśli będą wyższe dochody to dobrze wówczas mniejszy kredyt weźmiemy. Burmistrz ze służbami Urzędu zmagają się i pilnują aby dochody i wydatki były dobrze i realnie zaplanowane w budżecie. Cały czas mamy na uwadze to, aby zwiększać dochody. Planować dochody z mienia gminnego wspólnie z Radą i nie może to być inaczej robione to są kwestie które wymagają otwartej polityki

Radna Milejska postawiła formalny wniosek o dokonanie zmian w dziele 600 w wydatkach zamiast remontu ul. Pagorkowej w Ryczowie wprowadzić remont ul. Cmentarnej w Ogrodzieńcu.
Radny Podsiadło zwrócił z kolei uwagę na fakt, iż przez dwa lata kadencji dla Podzamcza niewiele założono w budżecie i obecnie znów dla Podzamcza wydatki są skromne, a potrzeby tak jak w każdym sołectwie duże – jest Góra Birów, są ulice do remontu.
Radny Lipiński postawił formalny wniosek o zmiany w dziele 700 - dochody ze sprzedaży mienia gminnego zwiększyć z 200 na 500 tyś zł i zmniejszyć kredyty o 300 tyś zł .
Pani Skarbnik stwierdziła, że jeśli uzyskamy większy dochód ze sprzedaży mienia wówczas wprowadzi się zmiany w budżecie i zmniejszy się tez kredyt, po co obecnie sztucznie zawyżać dochody, planowanie budżetu powinno być realne.
Przewodnicząca Rady zrządziła głosowanie w sprawie wniosków zgłoszonych przez radnych do budżetu:
I wniosek radnego Lipińskiego dot. Zwiększenia dochodów ze sprzedaży mienia i zmniejszenia kredytów .
Za wnioskiem oddano 4 głosy, 6 przeciwko i 4 wstrzymujące .Wniosek nie został przyjęty.
II wniosek radnej Milejskiej dot. zmiany wydatków na remontach ulic: wydatki z remontu ulicy Pagórkowej zmienić na remont ulicy Cmentarnej. Za wnioskiem oddano 8 głosów, 2 były przeciwne,4 wstrzymujące. Wniosek został przyjęty.
III wniosek radnej Adamusńskiej dot. przeniesienia kwoty 10 tyś zł z wydatków Domu Kultury na remont ul. Pagórkowej .
Burmistrz zaznaczył, że teoretycznie istnieje taka możliwość jednak w praktyce przeniesienie wydatków między działami burzy koncepcje, bowiem jeśli gmina ma realizować zadania z zakresu kultury to kwota 260 tyś zł powoduje, że należy liczyć się ze zmianami i zwolnieniami. Ponadto 10 tyś zł i tak nie pokryje wydatków na modernizacje i odwodnienie ulicy Pagórkowej i trzeba będzie jeszcze gdzieś poszukać pieniędzy na dokończenie tego zadania. . Jeśli będą gdzieś oszczędności w ciągu roku to przekażemy na to zadanie, bowiem i tak kwota 10 tyś zł nie rozwiąże problemu odwodnienia ulicy Pagórkowej., zachwieje natomiast funkcjonowaniem Domu Kultury.
Wniosek radnej Adamusińskiej został poddany pod głosowanie (10 tyś z Domu Kultury przenieść na odwodnienie ul. Pagórkowej)
Za jego przyjęciem opowiedziało się 6 radnych, 5 było przeciwnych i 3 wstrzymało się od głosu. Wniosek został przyjęty.

Wprowadzono stosowne poprawki do budżetu na 2005 rok zgodnie z przyjętymi przez radnych wnioskami.

Wiceprzewodniczący rady odczytał projekt uchwały w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2005 rok wraz z naniesionym poprawkami. Uchwała w tej sprawie Nr XXVII/265/2004 została przyjęta przez radnych jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 2
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego i wiejskiego .


Burmistrz powiedział: regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi nauczycieli i został przedłożony pod obrady komisji oraz do zatwierdzenia przez Radę . Zmienia się polityka w zakresie oświaty i dlatego proponuje się tez przyjęcie tego regulaminu z pewnymi zmianami, które zostały skonsultowane ze związkami. ZNP wniósł pewne zastrzeżenia i zostały uwzględnione te które nie miały odbicia w budżecie, aby nie było większych wydatków na oświatę po ich wprowadzeniu. W dodatkach motywacyjnych zaplanowano maksymalne i minimalne tj od 2 do 20%. W budżecie gminy jako źródło pochodzenia środków zabezpieczono 5% na te dodatki i było to ze związkami negocjowane i wspólnie uzgodniono i będzie obowiązywać od 2005 roku. Na stworzenie zupełnie nowego regulaminu nie było wiele czasu więc pracowano na dotychczasowym regulaminie.

Radni nie zgłosili uwag do projektu regulaminu
Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały, po czym została ona poddana pod głosowanie .
W wyniku głosowania Uchwała Nr XXVII/266/2004 w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego i wiejskiego - została przyjęta 11 głosami, przy 1 przeciwnym i 2 wstrzymującymi .

Ad. 3
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi .


Sekretarz podał: projekt uchwały wynika z realizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. W roku ubiegłym po raz pierwszy zatwierdzaliśmy Program, który obowiązuje na dany rok i obecnie znów Rada będzie go zatwierdzać na 2005 rok. Program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi zawiera zakres działań w tym zakresie. Są to zatem zasady współpracy, jej formy oraz zadania priorytetowe. Program skierowany jest nie tylko dla jednostek gminnych lecz dla innych podmiotów, np. stowarzyszeń, organizacji, klubów, które działają na rzecz gminy Program skierowany jest do tych którzy mogą realizować zadania publiczne na terenie naszej gminy. Formy współpracy w tym zakresie mogą być finansowe i pozafinansowe. Finansowa to wspieranie np.: sportu, osób potrzebujących, natomiast pozafinansowe to działania informacyjne, konsultacyjne, tworzenie wspólnych zespołów doradczych. Priorytety to zadania np. z zakresu OSP, turystyki, ochrony środowiska, podtrzymywanie tradycji narodowej i regionalnej, upowszechnianie kultury, sportu, promowanie regionu, gminy itp. Program ten ma odzwierciedlenie w budżecie, gdzie jest zabezpieczona kwota na sport i turystykę.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały . Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XXVII/267/2004 w sprawie zatwierdzenia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi – została przyjęta jednomyślnie, za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 4
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla MiG Ogrodzieniec na 2005 rok.


Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Pani Selejdak S. Zapoznała z treścią programu, który jest jak co rok zatwierdzany przez Rade i obowiązuje na terenie naszej gminy. Program zawiera cele i zadania oraz sposób ich realizacji. Nowością w programie od nowego roku będą szkolenia organizowane dla sprzedawców napojów alkoholowych. Środki na realizację programu pochodzą z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Wiceprzewodniczący Rady J. Łypaczesski odczytał projekt uchwały. Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XXVII/268/2004 w sprawie zatwierdzenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla MiG Ogrodzieniec na 2005 rok – została przyjęta jednomyślnie, za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 5
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.


Skarbnik Gminy Pani Kuźniak podała zmiany jakie proponuje się wprowadzić w poszczególnych działach i rozdziałach budżetu gminy na 2004 rok. (ich wykaz zawiera projekt uchwały w tej sprawie)

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały . Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XXVII/269/2004 w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok - została zatwierdzona przez radnych. Za jej przyjęciem głosowało 12 radnych, 2 wstrzymało się od głosu.

Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej na finansowanie Przedszkola w 2005 roku.

Sekretarz podał: dotacja dla przedszkola musi być w budżecie opisana oraz podany sposób jej skalkulowania. Należy zatem podać konkretną kwotę dotacji wskazując przy tym roczny koszt utrzymania jednego wychowanka w tym koszty osobowe i rzeczowe oraz podać planowaną liczbę wychowanków w przedszkolu w danym roku.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały . Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XXVII/270/2004 w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej na finansowanie Przedszkola w 2005 roku została przyjęta jednomyślnie, za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 6a.
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenie zmiany do uchwały Nr XXVI/256/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na terenie MiG Ogrodzieniec na 2005 rok.


Sekretarz dla wyjaśnienia podał: zmianę wprowadzamy bowiem omyłkowo wpisano do uchwały metry kwadratowe zamiast hektarów. Dla gminy nie ma to żadnych skutków finansowych gdyż dotyczyło to terenów pod jeziorami.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wprowadzenie zmiany do uchwały Nr XXVI/256/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na terenie MiG Ogrodzieniec na 2005 rok W wyniku głosowania uchwała w tej sprawie Nr XXVII/271/2004 została przyjęta 13 głosami przy 1 przeciwnym .

Ad. 6b.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/258/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie stawek od środków transportowych.


Sekretarz mówił: Kolejna zmian dot. uchwały w sprawie podatku od środków transportowych. Omyłkowo wpisano pewne kwoty i stawki do tabeli, zostało to wychwycone przez nadzór prawny Wojewody i skierowane do poprawienia.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/258/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. w sprawie stawek od środków transportowych. W wyniku głosowania uchwała w tej sprawie Nr XXVII/272/2004 została przyjęta 13 głosami przy 1 przeciwnym .

Ad. 7
Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Pani Danuty Mikody z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu.


Radny Marian Lipiński w imieniu grupy radnych : Adamusińskiej Zofii, Ormana Stanisław i Podsiadłego Eugeniusza odczytał wniosek o odwołanie z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Pani Danuty Mikody. Pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem załączony został do niniejszego protokołu.
Wiceprzewodniczący Rady J. Łypaczewski odczytał regulamin określający tryb postępowania przy odwołaniu przewodniczącego rady. Regulamin opracowany został w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz Statut Miasta i Gminy Ogrodzieniec. Regulamin załączony został do protokołu z sesji.
Przewodnicząca Rady oświadczyła, że głosowanie dotyczy jej osoby w związku z tym rezygnuje i nie będzie brać udziału w głosowaniu.
a) powołanie Komisji Skrutacyjnej
W skład Komisji zgłoszono następujących radnych :
Milejska Maria - wyraziła zgodę na pracę w komisji
Łypaczeswki Robert - wyraziła zgodę na pracę w komisji
Molenda Tadeusz - wyraziła zgodę na pracę w komisji
Cholewa Marek - wyraziła zgodę na pracę w komisji
b) przeprowadzenie tajnego głosowania

Komisja Skrutacyjna przystąpiła do pracy. Karty do głosowania zostały ostemplowane pieczęcią Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, po czym Przewodnicząca Komisji - Milejska M. objaśniła sposób głosowania.
Radni kolejno wyczytywania z listy obecności otrzymywali karty do głosowania, podchodzili do wydzielonego miejsca i wrzucali do urny głosy.
Po zakończeniu głosowania Komisja obliczyła wynik głosowania oraz sporządziła protokół. Protokół odczytała Przew. Komisji Milejska Maria
Z protokołu wynikało, iż Przewodnicząca Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Pani Mikoda Danuta nie została odwołana, bowiem wniosek o odwołanie nie uzyskał bezwzględnej większości głosów. (za wnioskiem oddano 5 głosów, 6 było przeciwnych i 2 wstrzymało się do głosu.)
Protokoł Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzenia głosowania tajnego w sprawie odwołania Przewodniczącej Rady załączony został wraz z kartami z głosowania do protokołu z sesji.

Przewodnicząca Mikoda Danuta podziękowała radnym którzy głosowali przeciw wnioskowi o jej odwołanie, a tym samym wyrazili zaufanie do jej osoby zaznaczyła przy tym, że nie czuje się winna w sprawie Centurii, ale gdyby głosowanie wypadło inaczej uszanowałaby te decyzje . Ponieważ sprawa Centurii budzi wiele wątpliwości i pytań postawiła wniosek o powołania specjalnej komisji do zbadania spraw związanych ze sprzedażą Centurii. Nadmieniła jednocześnie, że do Sądu wezwano ją w tej sprawie tylko i wyłącznie z tego powodu, że tym czasie była Sekretarzem Gminy. Dodała też, że jest przerażona tym, że Gmina w tak niekorzystnej sytuacji się znalazła i tak duże pieniądze trzeba zapłacić, ale tym bardziej chciałaby aby sprawę dokładnie wyjaśnić .
Radny Stanisław Orman w związku z powyższym wynikiem głosowania zrzekł się mandatu radnego wymieniając jako powód rezygnacji między innymi to,iż pozostali radni zaakceptowali działania Przewodniczącej Rady dot. zeznań w Sądzie przeciwko Gminie z powództwa Pana Żuchowicza. W pisemnym uzasadnieniu wskazał też na to, iż radni popierając Przewodniczącą nie wywiązują się z przysięgi jaką złożyli rozpoczynając działalność w Radzie i wobec tego dalsza współpraca z Radą stała się dla niego niemożliwa . Pisemna rezygnacja wraz z uzasadnieniem załączona została do protokołu.
Następnie radny Marian Lipiński oświadczył, że on również wobec takiego wyniku glosowania dot. odwołania Przewodniczącej Rady rezygnuje z mandatu radnego i złożył w tej sprawie pisemna rezygnacje wraz z uzasadnieniem. Pisemna rezygnacje wraz z uzasadnieniem załączona została do protokołu z sesji.
Radna Marek E. zwróciła się do radnych którzy złożyli rezygnacje o to, aby przemyśleli jeszcze decyzje w tej sprawie . Jak zaznaczyła dobrze, że dyskutuje się wspólnie i spiera w pewnych kwestiach i ma różne, czasem odmienne zdania i opinie .Ceni sobie współprace z tymi radnymi i jak stwierdziła opozycja też jest potrzebna i prosiła aby radni przemyśleli jeszcze kwestie rezygnacji, bo ona chciałaby dalej z nimi pracować w Radzie.
Radna Adamusińska Z. stwierdziła, że nie przygotowała na tą sesję pisemnej rezygnacji z mandatu, ale przemyśli to jeszcze, bowiem - jak dodała - ona również taką możliwość rozważa.
Radny Lipiński zwrócił się do radnych aby przemyśleli sobie to co zdarzyło się w kwestii głosowania wniosku o odwołanie Przewodniczącej Rady. Zaznaczył przy tym, że to głosowanie powinno dojść do skutku na poprzedniej sesji w dniu 2 grudnia, i że nie powinno się wówczas zdarzyć tak jak to zrobiono, jak to miało miejsce podczas sesji Sekretarz był wówczas dobrze przygotowany w tej sprawie .Zrobiono to ta, aby wniosek o odwołanie wycofać z porządku obrad i aby w tej sprawi odbyło się głosowanie nie tajne jak zakłada ustawa lecz jawne aby wybadać jaka będzie wokół sprawy opinia radnych. Nie powiadomiono natomiast o tym, że wycofując wniosek, który zgłosiła grupa radnych do porządku sesji potrzebna była zgoda wnioskodawców. Odczytał następnie zapisy ustawy o samorządzie gminnym które wyjaśniają te kwestie .
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że to co zacytował z ustawy radny Lipiński o tym, że była potrzebna zgoda wnioskodawców na dokonanie zmian w porządku sesji dotyczy wyłącznie sesji nadzwyczajnej zwołanej na wniosek grupy radnych, a sesja w dniu 2 grudnia nie była sesją nadzwyczajna .Po czym dokładnie odczytała z ustawy przepisy prawa na które powołał się radny Lipiński .
Radny Lipiński mówił o tym że był wniosek grupy radnych o odwołanie przewodniczącej i że to na sesji miało być, po czym zapytał czy była to sesja nadzwyczajna czy nie była.
Radca Prawny powołując się na wniosek złożony przez radnych w sprawie odwołania przewodniczącej zaznaczył, że był to tylko wniosek o odwołanie przewodniczącej i o wprowadzenie tego pod obrady sesji, a nie o zwołanie sesji nadzwyczajnej i sesja w dniu 2 grudnia nie była nadzwyczajna, a można to sprawdzić w dokumentach w Biurze Rady .

III. Interpelacje i zapytania radnych.
Nie zgłoszono

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

Sołtys pan Kuźniak Adolf mówił o tym, że wystosował już kilka pism do Urzędu w sprawie oświetlenia ulicznego w Kolonii Ryczów i zabiegał o to przez okres 3 lat i może jest to mała sprawa, ale chciał to załatwić dla mieszkańców sołectwa. Obecnie jest już w 100 % pewny, że to było złośliwe działanie Kierownika Zarządu Komunalnego. Poprzedni sołtys maił z Kierownikiem inne leprze kontakty, natomiast on nie może z nim się porozumieć i wie dlaczego tak się dzieje, ale nie będzie o tym publicznie mówił.
Był kiedyś robiony we wsi przegląd i Kierownik dobrał sobie do tego pracownika z Urzędu, a nie było nikogo ani sołtysa, ani radnego z tej wsi. W sprawie drogi dojazdowej - drogi powiatowej do Ryczowa i w sprawie drogi koło remizy prosił o uporządkowanie i oświetlenie. Jest odcinek nieoświetlonej drogi, a rosną tam krzaki i brak jest widoczności dobrej i o wypadek nietrudno w tym miejscu. Jeśli zdarzy się tam wypadek drogowy oskarży Kierownika Zarządu Komunalnego, że to przez niego bo przez 3 lata nie może od niego wyegzekwować aby odpowiednio zadbać o to miejsce. Wymieniał następnie ile jest poustawianych słupów oświetleniowych w danych miejscach i ile z nich oświetla ulice. Na wszystko brakuje pieniędzy, na ochronę środowiska też. Zapraszał aby przejść wszystkie lasy w gminie i zobaczyć ile jest wywiezionych śmieci. Ludzie wywożą o lasu eternit, nawet z sąsiednich gmin do nas wywożą. Wszędzie w lasach i nie tylko jest pełno eternitu i nie będzie inaczej bo jego utylizacja jest droga. Gmina musi mieć jakąś wizję dot. eternitu bo inaczej on będzie w lasach lądowała i na polach .
Sprawa Centurii i OPS - poprzedniego Kierownika tej jednostki, Jura Park i inne jeszcze sprawy - czy to zostało wyjaśnione. Pracują w gminie, w Urzędzie ludzie na etatach i jak się ma w świetle prawa zatrudnianie małżeństw np. Kuźniaków. Pani Skarbnik rozlicza finanse i sprawuje w tym względzie kontrolę nad Kierownikiem Zarządu Komunalnego który jest jej mężem. Czy może być taka podległość stanowiska .
W OPS dużo spraw załatwiał, bo córka boryka się z pewnymi problemami i zamiast udzielić pomocy ludziom to wymyślają, że coś tam było w piśmie nie tak napisane i do poprawki odsyłają aby przepisywać pisma.
Sprawy dot. prowadzenia w gminie działań przeciwalkoholowych to jest fikcja, to pięknie zostało przedstawione na sesji i napisane w programie ale skutków brakuje.
W dalszej kolejności głos zabrał Pan Sylwester Górnicki na wstępie poprosił o odpowiednie nagłośnienie sali bo może ten kto siedzi z przodu słyszy o czym się mówi, natomiast w tyle nie słychać i ludzie nie rozumieją o co chodzi. Była już w tej sprawie prośba mieszkańców i obiecano dodatkowe mikrofony, ale to jest kosztowne po co taki zakup lepiej dołożyć kilka głośników na salę . Następnie poruszył kwestie wywozu śmieci z pojemników od ludzi i stwierdził, że ta sama firma w sąsiedniej gminie wywozi taniej za takie same kosze, a u nas jest jeszcze na miejscu wysypisko śmieci i płacimy za wywóz śmieci drożej .Za poprzedniego Burmistrza Podsiadłego powstały spółki gminne i w jednej z nich w spółce tzw. śmieciowej pracował Przewodniczący Rady i był właścicielem tego wysypiska i kto podpisał umowy i decyzje o tym, aby taka spółka powstała, kto o tym zdecydował i podpisywał czy Burmistrz, Przewodniczący, byli też radni, kto o tym zdecydował – to trzeba wyjaśnić. Mówił dalej o częstotliwości wywozu śmieci, o tym, że są one wożone w różne dni miesiąca raz jest to 3, innym razem 19, lub 15 i to powinno być ustalone tak aby zawsze w tym samym dniu miesiąca wywozić .Było to już zgłaszane i nic w tej sprawie Lobbe nie zrobiło i zapytał kto jest dla kogo, czy gmina dla tej firmy czy firma dla nas - to trzeba wyegzekwować bo nie można czekać czasem półtora miesiąca na wywóz śmieci
Pan Sadowski Ryszard zapytał kto jest odpowiedzialny z Urzędu za kontrolę wysypiska i kto ustala ceny wywozu .Zwrócił się tez z prośbą aby przygotować informację dot. kosztów budowy wysypiska oraz podać ile wysypisko zarabiało za Burmistrza Ciszewskiego, Podsiadłego i obecnie. Koleina sprawa do Kierownika Zarządu Komunalnego do pana Kuźniaka aby rozwiązać problem wejścia z ulicy Kościuszki na ul. Wodną koło przystanku i baru „pod papą”. Pytał dalej co robią pracownicy w Urzędzie bo np. gmina Węgierska Górka została wybrana jako jedna z najgospodarniejszych bo tam przez 10 lat Burmistrz zrobił dla gminy bardzo dużo, powstały inwestycje, już dawno zrobiono tam kanalizacje, a u nas nic się nie dzieje i to czy będzie u nas kanalizacja to jeszcze nie wiadomo i radni będą rozliczania i Burmistrz i ci co będą ponownie startować to wszystko im się potem przypomni kto i co zrobił dla Ogrodzieńca.
Pan Edmund Bednarz zabrał glos w sprawie szkodliwości odpadów azbestowych znajdujących się na terenie nieczynnego zakładu „Izolacja”, odpady zagrażają zdrowi pobliskiego osiedla mieszkaniowego tzw. „żeberko” Wyraził też zaniepokojenie z powodu niekorzystnego dla gminy wyroku w sprawie Centurii.


V . Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Danuta Mikoda dokonała zamknięcia XXVII sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej

Protokoł podpisała
Przewodnicząca Rady Miejskiej

Informacje

Rejestr zmian

2011-11-16 20:09

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2011-10-28 09:08

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-02-15 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2005-02-15 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.