Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

OŚWIATA W GMINIE OGRODZIENIEC

Wyświetl stronę główną » Aktualności - Oświata, kultura, turystyka,sport » Aktualności » OŚWIATA W GMINIE OGRODZIENIEC

OŚWIATA W GMINIE

Spis treści


I. Wykaz szkół i przedszkoli w gminie.
II. Organizacja szkół i przedszkoli.
III. Stan zatrudnienia w szkołach i przedszkolach.
IV. Kwalifikacje kadry pedagogicznej.
V. Budżet oświaty.
VI. Dowóz dzieci do szkół.
VII. Remonty budynków szkół.
VIII. Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkół i przedszkoli.


Gmina Ogrodzieniec prowadzi pięć szkół podstawowych, jedno gimnazjum i jedno przedszkole.

I. WYKAZ SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI W GMINIE.

1. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ogrodzieńcu.
Adres : ul. Kościuszki 67, 42 -440 Ogrodzieniec
Tel. 032 6732058
dyrektor szkoły : mgr Jerzy Skwarek
zastępca dyrektora : mgr Małgorzata Janoska

2. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ogrodzieńcu.
Adres : Ul. Elizy Orzeszkowej 13, 42 – 440 Ogrodzieniec
tel. 032 6733562
dyrektor szkoły : mgr Izolda Pietrzykowska

3. Szkoła Podstawowa w Podzamczu.
Adres : ul. Szkolna 6, 42 – 440 Ogrodzieniec
tel. 032 6732041
dyrektor szkoły : mgr Ewa Rudnicka

4. Szkoła Podstawowa w Ryczowie.
Adres : ul. Armii Krajowej 26, 42 – 440 Ogrodzieniec
dyrektor szkoły : mgr Jadwiga Plechawska

5. Szkoła Podstawowa w Gieble.
Adres : ul. Edukacyjna 6, 42 -440 Ogrodzieniec
dyrektor szkoły : Izabela Łypaczewska

6. Gimnazjum w Ogrodzieńcu.
Adres : ul. Kościuszki 67, 42 440 Ogrodzieniec
dyrektor szkoły : mgr Mirosława Skwarek

7. Przedszkole Nr 1 w Ogrodzieńcu.
Adres : ul. Plac Wolności 24, 42 440 Ogrodzieniec
dyrektor przedszkola : mgr Magdalena Grzebieluch.

II. ORGANIZACJA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI.
Do szkół Podstawowych i Gimnazjum w mieście i gminie Ogrodzieniec uczęszcza 997 uczniów ( łącznie z uczniami oddziałów zerowych przy szkołach podstawowych ) uczących się w 47 oddziałach szkolnych i 4 oddziałach zerowych przy szkołach podstawowych. W przedszkolu Nr 1 w Ogrodzieńcu utworzone są dwa oddziały zerowe dla dzieci sześcioletnich z rejonu Szkoły Podstawowej Nr 1, do których uczęszcza 34 uczniów. Liczba oddziałów w Szkołach Podstawowych wynosi 35, w Gimnazjum 12. Szkoła Podstawowa Nr 1 jest szkołą dwuciągową, pozostałe szkoły podstawowe to szkoły jednociągowe. Przy wszystkich szkołach podstawowych za wyjątkiem szkoły podstawowej Nr 1 istnieją oddziały zerowe. Gimnazjum w Ogrodzieńcu jest szkołą trzyciągową. Średnia liczba uczniów w oddziałach w poszczególnych szkołach z uwzględnieniem dzieci z oddziałów zerowych, w roku szkolnym 2002 / 2003 przedstawia się następująco:
1.Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ogrodzieńcu - 21,8
2.Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ogrodzieńcu - 13,4
3.Szkoła Podstawowa w Podzamczu - 12,5
4.Szkoła Podstawowa w Ryczowie - 13,8
5.Szkoła Podstawowa w Gieble - 19,1
Średnia liczba uczniów na oddział w szkołach podstawowych wynosi - 16,1.
Liczba uczniów Gimnazjum w roku szkolnym 2002/2003 wynosiła 335, liczba oddziałów 12. Średnia liczba uczniów na oddział – 29,6. Liczba uczniów, oddziałów w poszczególnych szkołach w roku szkolnym 2002 / 2003 przedstawia się następująco :
Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ogrodzieńcu.
liczba uczniów - 262
liczba oddziałów klas I - VI- 12
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ogrodzieńcu.
- liczba uczniów - 94
liczba oddziałów klas I – VI - 6, oddział zerowy – 1


Szkoła Podstawowa w Podzamczu.
liczba uczniów - 75
liczba oddziałów klas I – VI – 5, oddział zerowy – 1
Szkoła Podstawowa w Ryczowie.
liczba uczniów - 97
liczba oddziałów klas I – VI - 6, oddział zerowy – 1
Szkoła Podstawowa w Gieble.
liczba uczniów - 134
liczba oddziałów klas I – VI - 6, oddział zerowy - 1
Gimnazjum w Ogrodziencu.
liczba uczniów - 335
liczba oddziałów klas I – III - 12.

III. STAN ZATRUDNIENIA W SZKOŁACH I PRZEDSZKOLACH.
Stan zatrudnienia nauczycieli , pracowników obsługi i administracji w szkołach i przedszkolach gminy w roku szkolnym 2002 / 2003 przedstawia się następująco:
1.Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ogrodzieńcu.
- liczba etatów nauczycielskich - 24
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 10,9
- liczba etatów pracowników obsługi - 10,5
- liczba etatów pracowników administracji - 2,0
2.Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ogrodzieńcu.
- liczba etatów nauczycielskich - 13,4
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 7,0
- liczba etatów pracowników obsługi - 5,5
- liczba pracowników sezonowych - 4,0
- liczba etatów pracowników administracji - 2,0
3.Szkoła Podstawowa w Podzamczu.
- liczba etatów nauczycielskich - 9,3
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 8,1
- liczba etatów pracowników obsługi - 5,0
- liczba pracowników sezonowych - 3,0
4.Szkoła Podstawowa w Ryczowie.
- liczba etatów nauczycielskich - 11,8
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 8,2
- liczba etatów pracowników obsługi - 4,0
- liczba etatów pracowników administracji - 1,5
- liczba pracowników sezonowych - 3
5.Szkoła Podstawowa w Gieble.
- liczba etatów nauczycielskich - 12,9
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 10,4
- liczba etatów pracowników obsługi - 6,25
- liczba etatów pracowników administracji - 1,5
6.Gimnazjum w Ogrodzieńcu.
- liczba etatów nauczycielskich - 19,0
- liczba uczniów na jednego nauczyciela - 17,6
- liczba etatów pracowników administracji - 1,0
7.Przedszkole Nr 1 w Ogrodzieńcu.
- liczba etatów nauczycielskich - 6,0
- liczba dzieci na jednego nauczyciela - 12,5
- liczba etatów pracowników obsługi - 4,0
- liczba etatów pracowników administracji - 1,0
Ogółem w Gminie:
1.Etatów nauczycielskich - 96,4
2.Średnia liczba uczniów na jednego nauczyciela - 10,7
3.Etatów pracowników obsługi - 45,3 w tym 10 zatrudnianych sezonowo
4.Etatów pracowników administracji - 9,0

IV. KWALIFIKACJE KADRY PEDAGOGICZNEJ.
Według stanu na 1 lipca 2003r 86% nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Według stopnia awansu zawodowego stan przedstawia się następująco:
- nauczyciele stażyści - 0
- nauczyciele kontraktowi - 11
- nauczyciele mianowani - 78
- nauczyciele dyplomowani - 4
W miesiącu wrześniu ulegnie podwyższeniu liczba nauczycieli posiadających stopień nauczyciela dyplomowanego.

V. BUDŻET OŚWIATY.
Budżet oświaty składa się z subwencji oświatowej oraz ze środków pochodzących z dochodów własnych gminy. Nakłady na oświatę w gminie od roku 1999 przedstawiają się następująco:
1.Rok 1999.
- ogółem - 4.205.067zł w tym: subwencja oświatowa- 2.792.553 zł, dochody własne gminy – 1.412.514zł
2.Rok 2000.
- ogółem – 4.645.617zł w tym: subwencja oświatowa – 2.703.881zł, dochody własne gminy – 1.941.536zł
3.Rok 2001.
- ogółem – 4.870.870zł w tym : subwencja oświatowa – 3.256.069zł, dochody własne gminy – 1.614.801zł
4.Rok 2002.
- ogółem – 4.986.517zł w tym: subwencja oświatowa – 3.138.511zł, dochody własne gminy – 1.846.006zł
W stosunku do wykonania budżetu gminy wydatki na oświatę przedstawiają się następująco:
rok 1999 - 31,3 %
rok 2000 - 41,3 %
rok 2001 - 43,1 %
rok 2002 - 48,1 %

Struktura wydatków w poszczególnych szkołach w roku 2002 :
Szkoła Podstawowa Nr 1.
wydatki płacowe - 83,49 %
pozostałe wydatki - 16,51 %

Szkoła Podstawowa Nr 2.
wydatki płacowe - 88,71 %
pozostałe wydatki - 11,29 %

Szkoła Podstawowa w Podzamczu.
wydatki płacowe - 88,39 %
pozostałe wydatki - 11,61 %

Szkoła Podstawowa w Ryczowie.
wydatki płacowe - 91,17 %
pozostałe wydatki - 8,83 %

Szkoła Podstawowa w Gieble.
wydatki płacowe - 90,89 %
pozostałe wydatki - 9,11 %

Gimnazjum w Ogrodzieńcu.
wydatki płacowe - 94,96 %
pozostałe wydatki - 5,04 %

Średnio w szkołach gminy : wydatki płacowe – 89,6 %, pozostałe wydatki – 10,4 %.

VI. DOWÓZ DZIECI DO SZKÓŁ.
Dowóz uczniów do Gimnazjum w Ogrodzieńcu i szkół podstawowych w gminie realizowany jest przy pomocy autobusu szkolnego będącego własnością gminy oraz drugiego autobusu wynajmowanego w PKS Zawiercie.
W roku szkolnym 2002 / 2003 ogółem dowożonych było 350 uczniów , w tym do Gimnazjum 229, do Szkoły Podstawowej w Gieble 96, do Szkoły Podstawowej w Ryczowie 25. Koszty dowozu uczniów w roku 2002 wyniosły 90.005 zł plus koszty ubezpieczenia autobusu szkolnego 4.860 zł.

VII. REMONTY BUDYNKÓW SZKÓŁ.
Od roku 2000 przeprowadzono prace remontowe w Szkole Podstawowej Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 2, Szkole Podstawowej w Ryczowie. Wykonano:
1.Remont dachu na budynku Szkoły Podstawowej w Ryczowie.
2.Malowanie pomieszczeń lekcyjnych w Szkole Podstawowej Nr 1.
3.Remont ubikacji i łazienek szkolnych w Szkole Podstawowej Nr 1 ( ze środków sponsora ).
4.Remont natrysków przy sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej Nr 1.
5.Malowanie i adaptacja części pomieszczeń w Szkle Podstawowej Nr 2 w związku z umieszczeniem klas pierwszych Gimnazjum w budynku szkoły.
6.Remont części dachu na budynku Szkoły Podstawowej Nr 1.
7.Modernizacja kuchni szkolnej w Szkole Podstawowej Nr 2.
8.Rozpoczęto modernizację oraz wymianę grzejników c.o w Szkole Podstawowej Nr 1.

VIII. ZEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI.
Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkół i przedszkoli prowadzone było w okresie od miesiąca listopada 2002 r do czerwca 2003 r przez Kuratorium Oświaty w Katowicach. Prowadzone było zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 sierpnia 1999r w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać przeprowadzanie badań i opracowywanie ekspertyz ( Dz.U. Nr 67, poz. 759 ).
Celem badania było ocena stopnia spełniania przez szkoły wymagań jakie wynikają z ich zadań, z uwzględnieniem opinii uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli.
Mierzenie obejmowało osiem obszarów pracy szkoły:
1.Organizacja i przebieg kształcenia .
2.Efekty kształcenia.
3.Szkolny program wychowawczy i realizacja funkcji opiekuńczej.
4.Kultura i klimat szkoły.
5.Wewnątrzszkolny system mierzenia jakości pracy szkoły.
6.Kompetencje nauczycieli i ich rozwój zawodowy.
7.Zasoby materialne szkoły.
8.Szkoła w środowisku.
W trakcie badań zespół wizytatorów przeprowadzał:
1.Ankietowanie uczniów.
2.Ankietowanie rodziców.
3.Ankietowanie nauczycieli.
4.Wywiady z dyrektorem szkoły, przedstawicielami samorządu uczniowskiego, przedstawicielami Rady Rodziców.
5.Analizę dokumentacji pedagogicznej prowadzonej przez szkołę.
6.Obserwację hospitacji zajęć dydaktycznych.
7.Przegląd budynku szkolnego i otoczenia.
Wyniki zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkół przedstawione zostały w raportach, które przekazane zostały przez Kuratorium Oświaty dyrektorom poszczególnych szkół oraz organowi prowadzącemu. Raport kończy się podsumowaniem, w którym wyszczególniono mocne strony pracy szkoły oraz te strony , które wymagają poprawy. Każdy raport zawiera wyniki mierzenia poszczególnych obszarów pracy szkoły oraz wyniki ankiet prowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Poniżej przedstawiam zbiorcze zestawienie wyników zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkół i przedszkola w naszej gminie, obejmujące mocne strony pracy poszczególnych szkół oraz problemy szkół.
1.Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ogrodzieńcu.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). kultura i klimat szkoły,
b ). wewnątrzszkolny system mierzenia jakości pracy szkoły,
c ). w zakresie kompetencji nauczycieli i ich rozwoju zawodowego:
- wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli
- uczestnictwo nauczycieli w różnych formach zewnętrznego doskonalenia
d ). W zakresie działań szkoły w środowisku:
- współdziałanie szkoły z instytucjami lokalnymi, szkołami i placówkami.
Problemy szkoły:
a ). w zakresie organizacji przebiegu kształcenia:
- tygodniowy rozkład zajęć w aspekcie zgodności z zasadami higieny i promocji zdrowia,
- warunki rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- dokumentacja pedagogiczna w aspekcie spełniania wymagań określonych w prawie oświatowym.
b ). w zakresie szkolnego programu wychowawczego i realizacji funkcji opiekuńczej:
- działania w zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i patologiom.
2.Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ogrodzieńcu.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). w zakresie efektów kształcenia:
- udział uczniów w różnych formach współzawodnictwa,
- wyniki sprawdzianów zewnętrznych.
b ). kultura i klimat szkoły,
c ). Wewnątrzszkolny system oceniania,
d ). w zakresie kompetencji nauczycieli i ich rozwoju zawodowego:
- rozwój zawodowy nauczycieli,
- uczestnictwo nauczycieli w różnych formach zewnętrznego doskonalenia.
e ). w zakresie działań szkoły w środowisku:
- współdziałanie szkoły z instytucjami lokalnymi, szkołami i placówkami.
Problemy szkoły :
a ). w zakresie organizacji przebiegu kształcenia:
- dokumentacja pedagogiczna w aspekcie spełniania wymagań określonych w prawie oświatowym.
b ). w zakresie szkolnego programu wychowawczego i realizacji funkcji opiekuńczej :
- działania w zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i patologiom.
3.Szkoła Podstawowa w Podzamczu.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). w zakresie kultury i klimatu szkoły:
- relacje miedzy członkami społeczności szkolnej.
b ). w zakresie kompetencji nauczycieli i ich rozwoju zawodowego:
- udział nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego.
c ). w zakresie zasobów materialnych szkoły :
- organizacja biblioteki szkolnej.
Problemy szkoły :
a ). w zakresie organizacji pracy szkoły:
- proces dydaktyczno- opiekuńczo wychowawczy w połączonych klasach II i III.
4.Szkoła Podstawowa w Ryczowie.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). w zakresie efektów kształcenia:
- przyrost wiedzy i umiejętności uczniów.
b ). w zakresie kultury i klimatu szkoły :
- relacje pomiędzy członkami społeczności szkolnej.
c ). w zakresie szkoły w środowisku :
- pielęgnowanie historii ziemi ryczowskiej.
Problemy szkoły :
a ). w zakresie zasobów materialnych szkoły:
- zaplecze sportowe.
5.Szkoła Podstawowa w Gieble.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). w zakresie kultury i klimatu szkoły :
- relacje pomiędzy członkami społeczności szkolnej.
Problemy szkoły :
-------------------
6.Gimnazjum w Ogrodzieńcu.
Mocne strony pracy szkoły :
a ). w zakresie kultury i klimatu szkoły:
- relacje między członkami społeczności szkolnej.
b ). w zakresie kompetencji nauczycieli i ich rozwoju zawodowego :
- uzyskiwanie stopni awansu zawodowego na podstawie opracowanej procedury.
c ). w zakresie szkoły w środowisku :
- współorganizator imprezy na szczeblu delegatury “ Prezentacja gimnazjów “
Problemy szkoły :
a ). w zakresie zasobów materialnych szkoły :
- zaplecze sportowe,
- rozmieszczenie szkoły w dwóch budynkach.
7.Przedszkole Nr 1 w Ogrodzieńcu.
Mocne strony pracy przedszkola :
a ). w zakresie współpracy ze środowiskiem :
- umacnianie więźi kulturowych i społecznych
b ). w zakresie kultury i klimatu przedszkola :
- relacje między członkami społeczności przedszkolnej wpływają na tworzenie środowiska dydaktyczno – wychowawczego.
Problemy przedszkola :
a ). w zakresie organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego :
- dostosowanie statutu przedszkola do obowiązującego prawa oświatowego.
b ). w zakresie bazy przedszkola:
- lokalizacja placówki, bezpieczeństwo dzieci, wyposażenie biblioteki.
Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkół prowadził zespół wizytatorów Kuratorium Oświaty , w następującym składzie:
1.mgr Piotr Ziętara
2.mgr Krystyna Milka
3.mgr Krystyna Wiącek
4.mgr Irena Wójcik – Wartak
Mierzenie odbywało się na podstawie opracowanych przez Kuratorium Oświaty standardów jakości pracy szkół i placówek.
Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do 6 miesięcy od otrzymania raportu, zobowiązany jest do poinformowania dyrektora delegatury w Sosnowcu o podjętych działaniach mających na celu poprawę wskazanych w raporcie słabych stron pracy szkoły, placówki

Informacje

Rejestr zmian

2011-10-26 13:25

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.