Artykuł pochodzi ze strony: www.ogrodzieniec.bip.jur.pl

Adres artykułu: www.ogrodzieniec.bip.jur.pl/artykuly/202

Zadania Referatu Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego

Wyciąg ze Regulaminu M i G Ogrodzieniec

Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania wynikające z prawa o aktach stanu cywilnego i Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego: 

1. Zlecone przez administrację rządową oraz własne, a w szczególności:

1) wynikające z ustawy z dnia 24 września 2010r. r. o ewidencji ludności  oraz ustawy z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych: 

a) załatwianie całokształtu spraw z zakresu zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy oraz aktualizacja rejestru PESEL, 

b) prowadzenie rejestru mieszkańców

c) załatwianie całokształtu spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych oraz aktualizacją rejestru PESEL 

2) wynikające z ustawy  z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej: 

a) udział w pracach związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem kwalifikacji wojskowej, 

b) rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawach: o konieczności sprawowania przez żołnierza bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, o uznaniu poborowego lub żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny oraz o uznaniu poborowego lub żołnierza za żołnierza samotnego, 

3) wynikające z ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach, 

4) wynikające z ustawy   z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, 

5) wynikające z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy - prowadzenie stałego rejestru wyborców,

6) wynikające z ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych - wydawanie zezwoleń w formie decyzji administracyjnych na przeprowadzenie artystyczno-rozrywkowych imprez masowych oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych o zakazie odbycia imprezy artystycznej lub rozrywkowej,  

2. Z zakresu działalności Urzędu Stanu Cywilnego::

1) wynikające z ustaw:  z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego, z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, z dnia 24 września 2010r. ustawa o ewidencji ludności, w tym: 

a) prowadzenie spraw związanych z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów, 

b) wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dotyczących: 

- prostowania oczywistych błędów pisarskich oraz uzupełniania aktów stanu cywilnego, 

- zezwoleń na skrócenie czasu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego, 

- transkrypcji aktu sporządzonego za granicą, 

- sporządzania aktu, jeśli fakt urodzenia, małżeństwa lub zgonu nastąpił za granicą i nie został zarejestrowany w zagranicznych księgach stanu cywilnego, 

- odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego,

- wpisywanie do aktów stanu cywilnego wzmianek i przypisków na podstawie orzeczeń sądów i decyzji administracyjnych,

- uznawanie prawomocnych orzeczeń sądów zagranicznych w sprawach niemajątkowych, stanowiących podstawę wpisu w rejestrze stanu  cywilnego

c) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego, wtóropisów, skorowidzów oraz akt zbiorowych do ksiąg, 

d) wydawanie  odpisów aktów  i zaświadczeń z zakresu stanu cywilnego, 

e) przyjmowanie oświadczeń i dokonywanie wzmianek w aktach stanu cywilnego o: 

- wstąpieniu w związek małżeński, 

- uznaniu ojcostwa dziecka, 

- nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa przez małżonków i ich dzieci, 

- zmianie imion (imienia) dziecka, 

- powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa osób po rozwiązaniu lub unieważnieniu małżeństwa,

- nadaniu dziecku nazwiska męża matki.

f) aktualizacja rejestru PESEL oraz usuwanie niezgodności w danych osobowych w oparciu o posiadane akty stanu cywilnego.

2) wynikające z wynikające z ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska - orzekanie w sprawie zmiany imienia lub nazwiska, 

3) Sporządzanie projektów wniosków o nadanie medali „Za długoletnie pożycie małżeńskie” na podstawie ustawy z dnia 16 października 1992r. o orderach i odznaczeniach oraz organizowanie uroczystości związanych z wręczaniem medali.

3. Prowadzenie Kancelarii informacji niejawnych