Artykuł pochodzi ze strony: www.ogrodzieniec.bip.jur.pl

Adres artykułu: www.ogrodzieniec.bip.jur.pl/artykuly/312

Komisje rady Miejskiej-kompetencje

Komisja Rady liczy co najmniej 3 radnych.
1.Komisje Rady Miejskiej są powołane do:

a) opiniowania i rozpatrywania spraw oraz pism przekazanych przez Radę, Przewodniczącego Rady, członków Komisji, a także przez Burmistrza,

b) przygotowywania projektów uchwał oraz wniosków i występowania z inicjatywą uchwałodawczą,

c) opracowywania koncepcji, programów, prognoz roz­woju i propozycji usprawnień sfer życia zbiorowego objętych zakresem działania poszczególnych komisji;

d) rozpatrywania i przygotowywania innych spraw stanowiących przedmiot działania Komisji

2. Komisja ma prawo zapraszać na swoje posiedzenia Burmistrza , a także za pośrednictwem Burmistrza kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

3. Komisja może za zgodą Rady powołać ekspertów , rzeczoznawców i biegłych.

4. Przewodniczących Komisji stałych i doraźnych powołuje i odwołuje Rada Miejska spośród radnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

5. Komisja, na wniosek jej Przewodniczącego, może wybierać spośród radnych –członków Komisji Zastępcę Przewodniczącego w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

6. Przewodniczący Komisji reprezentuje Komisję, zwołuje w miarę potrzeby jej posiedzenia i przewodniczy im, proponuje porządek posiedzeń Komisji, referuje na plenarnym posiedzeniu Rady opinie i wnioski Komisji, zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom Komisji materiałów.

7. W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji, posiedzenie zwołuje i mu przewodniczy Zastępca Przewodniczącego Komisji lub inny radny członek Komisji.

8.Nadzwyczajne posiedzenie Komisji może zwołać Przewodniczący Rady Miejskiej. Posiedzeniu takiemu przewodniczy Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego lub Przewodniczący Rady, który przedstawia porządek posiedzenia nadzwyczajnego.

9. O terminie i proponowanym porządku dziennym posiedzenia Komisji powiadamia się członków komisji i Burmistrza.

10. Posiedzenia Komisji są jawne. Jawność obejmuje, wstęp na posiedzenia Komisji. Zawiadomienia o posiedzeniach Komisji podawane są do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty.

11.Komisje Rady Miejskiej mogą odbywać wspólne posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady. Posiedzeniom takim przewodniczy Przewodniczący Komisji inicjującej wspólne posiedzenie lub Przewodniczący Rady.

12. Do ustaleń Komisji obradujących wspólnie mają zastosowanie postanowienia § 32 Statutu.

13. Komisja podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy jej członków.

14. Opinie, wnioski i sprawozdania Komisji, uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

15.Przewodniczący stałych komisji przedstawiają na pierwszej w roku kalendarzowym sesji Rady roczny plan pracy komisji i przynajmniej raz w roku sprawozdania z działalności Komisji.