Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr V/2002 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 31 stycznia 2003r. w godz. od 15.00 -18.30

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr V/2002 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 31 stycznia 2003r. w godz. od 15.00 -18.30

PROTOKÓŁ Nr V/2003
z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu,
odbytej w dniu 31 stycznia 2003r. w godz. od 15.00 -18.30


1.Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Pani Danuta Mikoda. Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców Ogrodzieńca, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.

Na Sekretarza obrad powołano radnego Łypaczewskiego Janusza, powierzając mu jednocześnie obowiązek odczytywania projektów uchwał oraz obliczana głosów.

2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Porządek obrad został przyjęty przez radnych bez uwag jednogłośnie. Głosowało 14 radnych

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

5. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na rok 2003.

6. Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy.

7. Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 dla Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

8. Podjęcie uchwały w sprawie opłat za korzystanie z Cmentarzy Komunalnych i urządzeń cmentarnych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

9. Podjęcie uchwały w sprawie: wprowadzenia w punktach skupu złomu metali kolorowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec obowiązku ustalenia tożsamości osób dostarczających złom oraz rejestracji jego rodzaju i ilości.

10. Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/35/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

11. Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/34/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ogrodzieniec.

12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ogrodzieńcu.

13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej powołania doraźnej Komisji Rady Miejskiej do kontroli funkcjonowania spółki gminnej "Zamek" sp. z o. o.

14. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło.

15. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło Kolonia.

16. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Gulzów.

17. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Kiełkowice.

18. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Mokrus.

19. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów.

20. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów Kolonia.

21. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Podzamcze.

22. Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Żelazko.

23. Interpelacje i zapytania radnych.

24. Wnioski, zapytania i oświadczenia.

25. Zamknięcie obrad.

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Protokoł Nr IV z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 12 grudnia 2002r. został przyjęty przez radnych bez uwag. Za przyjęciem protokołu głosowało14 radnych.

Ad. 4

Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

Na wstępie Burmistrz nadmienił, iż chciałby aby zawsze na sesji informowani byli wszyscy o bieżącej działalności gminy oraz o realizacji uchwał rady. Poinformował następnie zebranych o tym co wydarzyło się w ostatnim okresie w gminie i tak podał:
- 3 stycznia br. odbyła się rozprawa w Sadzie Rejonowym w Zawierciu dot. zasiedzenia zamku w Podzamczu przez Gminę Ogrodzieniec, jeżeli nie będzie żadnych w tej sprawie odwołań i rozpraw to gmina stanie się prawnym właścicielem zamku,
- 8 stycznia uczestniczył w szkoleniu w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Szkolenie dot. pozyskiwania funduszy europejskich. Gmina Ogrodzieniec zainteresowana jest pozyskaniem funduszy na budowę oczyszczalni i kanalizacji w ramach specjalnego programu na ten cel wspólnie z gminami: Włodowice, Żarnowiec, Kroczyce, Łazy
- odbyły się zebrania wyborcze jednostek strażackich OSP w Ogrodzieńcu, wybrani zostali przedstawiciele do Zarządu M-GOSP na nową kadencję.
- 16 stycznia odbyło się spotkanie w Kuratorium Oświaty dot. możliwości funkcjonowania szkół w gminie w świetle przepisów regulujących pracę placówek oświatowych w gminie. W myśl przepisów gimnazjum musi funkcjonować w jednym budynku. Został złożony przez burmistrza harmonogram działania. Odbyło się spotkanie z rodzicami w Cementowni oraz w Podzamczu. W przyszłym tygodniu Kurator będzie z wizytą w naszej gminie i na ten temat będą wspólnie obradować.
- 23 stycznia odbyło się spotkanie Związku Gmin Jurajskich w którym nasza gmina czynnie uczestniczy w Ogrodzieńcu mieści się siedziba Związku. Przewodniczącym ZGJ został ponownie wybrany Pan Markowski, natomiast Burmistrz Ogrodzieńca do Zarządu ZGJ został powołany.
- 27 stycznia spotkanie w Starostwie na temat Programu Partner dot. gospodarki wodno-ściekowej. Gmina Ogrodzieniec ma szansę udziału w programie, który obejmowałby tereny Cementowni, Fugasówki, Józefowa, Markowizn.
- 27 stycznia odbyło się spotkanie wójtów, burmistrzów z władzami Państwowej Straży Pożarnej w Zawierciu oraz z Posłem Panią Bożek. Spotkanie dot. bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zamierzeń na rok 2003,
- 27 stycznia nastąpiło oficjalne otwarcie "Galerii w Domu Kultury w Ogrodzieńcu z wystawą zdjęć, strojów i rekwizytów z filmu Andrzeja Wajdy "Zemsta". Dla mieszkańców gminy Ogrodzieniec wstęp na wystawę bezpłatny.
- 29 stycznia spotkanie z Dyrektorem Jurajskich Parków Krajobrazowych oraz z Konserwatorem Zabytków na temat planu rozwoju turystyki i ochrony zabytków na terenie gminy. W temacie tym bezie jeszcze kilka spotkań i gdy prace zaowocują konkretami burmistrz przedstawi to wówczas na sesji,
- odbyło się spotkanie z rodzicami w Szkole Podstawowej w Cementowni i tym spotkaniem burmistrz postanowił rozpocząć akcje informacyjną dot. problemów oświaty w gminie. Dodał, że fakty są takie iż od pewnego czasu zapomniano o problemach oświaty wynikających z reform . W efekcie gmina z roku na rok coraz większe wydatki ponosi na oświatę - jak zaznaczył - rodzi się pytanie o to czy oświata jest potrzebna i jakie środki gmina jest w stanie przeznaczyć na ten cel. Burmistrz zaznaczył, że temat jest bardzo ważny i należy podjąć rozmowy z rodzicami z gronem pedagogicznym z kuratorem oświaty oraz samorządem lokalnym. Dalsza współprace w tym temacie wyobraża sobie tak, iż zostaną wspólnie wypracowane kierunki działania dot. polepszenia oświaty w gminie. W dalszej części obrad gdy będzie omawiany budżet gminy, który jest również bardzo ważnym i trudnym tematem bowiem oprócz problemów związanych z finansowanie oświaty pojawiły się zupełnie nowe problemy wymagające szybkiego działania - dot. podtopienia domów. Zjawisko to wystąpiło ostatnio w Ogrodzieńcu, Ryczowie, Gulzowie, Gieble. Przyczyn jest wiele oprócz anomalii pogodowych - roztopów, dochodzi ukształtowanie terenu i najważniejsze to najwyższa pora przystąpić do przebudowy kanalizacji deszczowej. Sytuacja w tym względzie została przez burmistrza rozpatrzona zapoznał się z problemami tego typu w całej gminie. Burmistrz podziękował strażakom biorącym udział w wypompowywaniu wody. Zaznaczył, że udało się zabezpieczyć zbiornik retencyjny za cmentarzem komunalnym w Ogrodzieńcu, natomiast przy ul. Sikorskiego woda przerwała jeden z wałów i przedostała się na osiedle mieszkaniowe podtapiając wiele domów, było to dla mieszkających tam ludzi tragedią i dlatego liczy na to, iż obecna Rada poczyni działania aby zapobiec na przyszłość takim zjawiskom.
- Kolejny problem wymagający nakładów finansowych oraz szybkiego działania to usuniecie awarii studni w Ryczowie. Studnia jest stosunkowo nowa - 10 letnia. Podjęto starania o odbudowę studni, jest to ujęcie wody dla 4 sołectw i obsługuje ok. 1600 osób. Konieczne jest podjęcie kroków celem remontu lub budowy nowej studni i na ten cel muszą znaleźć się środki w budżecie gminy.

Ad. 5

Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na rok 2003.

Burmistrz na wstępie zaznaczył, że rok 2003 będzie dla gminy trudny. Dochody będą niższe niż w latach ubiegłych. Dla porównania podał jak kształtowały się dochody gminy w roku ubiegłym - były one na poziomie 12 mln zł. Obecnie na 2003 r szacuje się plan dochodów w wysokości ok. 9. 200 tyś zł. Przy nadwyżce budżetowej udało się tak skonstruować budżet, aby niezbędne w tym roku wydatki zabezpieczyć bez konieczności zaciągania kredytów.
Burmistrz podał następnie kwotę dochodów gminy na 2003 r oraz podał z czego będą się one składać . Wymienił dochody własne, subwencje ogólną oraz dotacje celowe. Ogółem dochody gminy w 2003 roku szacuje się na kwotę 9. 284 tyś zł. Wydatki budżetowe gminy to głównie: wydatki bieżące ;wynagrodzenia i pochodne, dotacje, dotacje na wydatki inwestycyjne innych jednostek. Ogółem wydatki budżetowe ustalono na kwotę 9. 885 tyś zł. Różnica pomiędzy wydatkami planowanymi, a planowanymi dochodami zostanie pokryta przez zaangażowanie nadwyżki budżetowej z 2002r. w kwocie 600 tyś zł. Ponadto na nieprzewidziane wydatki tworzy się rezerwę ogólna w wysokości 70 tyś zł.
Burmistrz poinformował ponadto, iż do uchwały budżetowej dołączonych jest 11 załączników w których szczegółowo rozpisany został budżet. W załącznikach podane zostały : Plan dochodów i plan wydatków budżetowych w rozbiciu na poszczególne działy, rozdziały i paragrafy. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zlecone gminie. Dochody i wydatki na realizację zadań na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej. Dochody i wydatki związane z realizacja zadań własnych w ramach otrzymanych dotacji celowych. Dochody i wydatki z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i realizacja zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego dla przedszkola. Plan dochodów i wydatków - środki specjalne przy Urzędzie MiG. Zakres i kwoty dotacji wydatkowane z budżetu gminy. Plan dochodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wieloletni program inwestycyjny.
Burmistrz zaznaczył, że sytuacja finansowa gminy jest bardzo trudna, wysoki poziom bezrobocia występuje w naszej gminie, jak również w całym powiecie zawierciańskim. Z ubolewaniem stwierdził, że brak podatników, ogólna sytuacja gospodarcza powoduje, że w gminie poziom oczekiwanych dochodów jest zbyt niski z oczekiwanymi wydatkami. Stwierdził jednocześnie, że pewne wydatki w budżecie muszą być realizowane, są one bowiem kontynuacją pewnych rozpoczętych wcześniej zobowiązań gminy. W większości wydatków są to trafne decyzje. Zapewnił przy tym, że wszystkie decyzje dotyczące zobowiązań gminy będzie realizował z zachowaniem daleko idącej oszczędności i wierzy, że uda się poczynić oszczędności, ale pewne zobowiązania musi realizować. Dodał tez, że racjonalna gospodarka spowoduje, że zostaną zaoszczędzone środki i będą one wspólnie rozdysponowane. Burmistrz zwrócił się następnie do Rady o zatwierdzenie przedłożonego budżetu gminy na 2003 r i zapewnił, że będzie realizował go zgodnie z założeniami.

W dalszej kolejności Pani Kuźniak Anna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2003 r.
Po niej głos zabrała Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów - Ewa Marek. Zapoznała z opinią komisji w sprawie projektu budżetu. Opinia komisji była pozytywna. Wnioski i opinie poszczególnych komisji rady dot. budżetu zawarte zostały w protokołach z prac komisji.

Uwag nie zgłoszono.

W wyniku głosowania uchwała Nr V/38/2003 w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2003 rok została przyjęta przez radnych 10 głosami za, przy 1 przeciwnym i 3 wstrzymujących.
Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy.

Pan Rozlach Adam przedstawił się zebranym, podziękował za zaproszenie na sesję i dodał że jako rady powiatu reprezentuje nasz teren w Radzie Powiatu w Zawierciu, a jako Dyrektor Zakładu Usług Wodnych w Pilicy zaopatruje mieszkańców gminy w wodę. Zaznaczył, iż zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, zaopatrzenie w wodę jest zadaniem własnym gminy. Gmina może realizować to zadanie we własnym zakresie lub zlecieć jego wykonanie. Gmina Ogrodzieniec zleciła realizację zadania Zakładowi Usług Wodnych w Pilicy.
Pan Rozlach mówił dalej o tym, że o wodzie słyszy się wówczas gdy są z nią problemy, gdy jest źle, gdy jej brakuje, jest niskie ciśnienie itp.
Mówił też o tym jak wyglądały wodociągi gdy jego zakład po wygranym przetargu objął ich administrację. Mówił o przepisach dot. zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, o tym, że taryfy te zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy z 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy. Zaznaczył, że ceny i stawki opłat w taryfach określono na podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Ogrodzieniec. Dodał ponadto, iż cena wody była ustalana przez gminę. . Obecnie w ustawie jest zapis mówiący o tym, że przedsiębiorstwo wodne ustala dochody na poziomie dochodów uzyskiwanych w latach poprzednich - czyli jest rok obrotowy, rok obrachunkowy brany pod uwagę. Takie dane finansowe zostały o wskaźnik z Rozporządzenia zwiększone i jego zakład nic na tym nie skorzystał.
Mówi dalej odbiorcach, którzy za wodę nie płacili i nie płacą. Obecnie woda zostanie odcięta takim odbiorcom, jeśli przez dwa miesiące nie zapłacą za nią
Minister Infrastruktury zobowiązał każde przedsiębiorstwo wodociągowe do podania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i rada gminy na sesji ma przegłosować czy opowiada się za tym aby zapewnić ciągłość dostaw wody. Nie ukrywał, że jest to dla jego firmy ważna decyzja, określa ona bowiem i wskazuje jak firma działa - będzie to ocena działalności zakładu. Dodał również, że rada gminy może zmniejszyć kwoty tylko w jednym wypadku, gdy gmina dotuje wodę i pokryje deficyt. Z możliwości takich skorzystała gmina Żarnowiec. Cena wody wg. ustawy drastycznie wzrasta, będzie obecnie opłata stała oraz opłata abonamentowa. Zaznaczył następnie, że zatwierdzenie taryf przez radę oznacza w praktyce zgodę na zapewnienie ciągłości dostaw wody i ciągłość zapewnia zakład, który musi zapłacić za energie elektryczna i za to wszystko co powoduje, że woda jest stale dostępna i leje się w kranie. Natomiast gdy są awarie wszystko się robi, wymienia kable, pompy i wszystko co należy tylko po to aby woda była dostarczona bez względu na porę dnia czy nocy. Mówił o nieprzewidzianych sytuacja, wskazał na awarię studni głębinowej w Ryczowie i zaznaczył, że za to odpowiedzialny jest zakład to on jest od tego aby usunąć awarię, to zakład ma zrobić wszystko by tylko mieszkańcy mieli zapewnioną dostawę wody.
Zapoznał następnie z taryfami za zbiorowe zaopatrzenie w wodę podane przez Zakład Usług Wodnych w Pilicy dla Gminy Ogrodzieniec, po czym zaznaczył, że w różnych gminach występuje różny stan techniczny wodociągów i można było kiedyś subsydiować, bo gdzieś było lepiej. Obecnie w gminie Ogrodzieniec teren do obsługi jest rozległy, występuje dużo sieci i rozrzuconych gospodarstw. W gminie jest 8 studni rozrzuconych w terenie często dzikim, a ciągłość dostaw wody oraz jej jakość musi być zapewniona.
Minister zobowiązał ustawą do takiego ustalenia ceny, aby była motywacja do oszczędzania wody. Musi być też łatwość w obliczaniu ceny wody. Zaznaczył również, iż nie można porównać tego co obsługuje Zakład Usług Wodnych w Pilicy z tym co obsługuje RPWiK Zawiercie. RPWiK obsługuje miasto Ogrodzieniec są tam 2 studnie i dużo odbiorców przy małej sieci skupionej na małym terenie. Natomiast ZUW Pilica ma w obsłudze 8 studni teren jest rozległy i w związku z tym koszty dużo, dużo większe ponosi Pilica.
Zwrócił ponadto uwagę radnych na obecny stan ujęć wodnych na infrastrukturę. Zaznaczył, że 4 lata temu sytuacja była zupełnie inna Sanepid miał zastrzeżenia, były ciągłe awarie. Teraz jest dużo lepiej, jest stały monitoring studni, wszystko to co obsługuje zakład jest pilnowane i stale kontrolowane. W razie awarii od razu usterki są usuwane, musi być szybka reakcja, woda jest stale dostarczana, musi być ona czysta i bezpieczna, zakładane są u odbiorców liczniki na wodę.
Na zakończenie raz jeszcze zaznaczył, że Rada nie będzie głosować nad ceną lecz nad ciągłością dostaw wody.

dyskusja:

radny Łypaczewski J. zapytał co będzie jeśli Rada nie przyjmie tych stawek, tych taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, czy one będą tak samo obowiązywać jak w przypadku RPWiK Zawiercie.

Pan Rozlach stwierdził, że będzie to wówczas dla niego, dla jego zakładu sprawa do zastanowienia do rozważenia czy to co dotychczas było robione zostało dobrze ocenione. Zatwierdzenie taryf będzie jednoznaczne z wydaniem dobrej oceny prowadzonej przez zakład działalności.

Sołtys zaznaczył, że obecnie sporo ludzi ma założone wodomierze i oszczędza wodę, ale jest coraz więcej ludzi którzy nie mają pieniędzy i za wodę nie płacą, a będzie jeszcze gorzej gdy opłaty za wodę wzrosną. Zapytał co będzie z tymi osobami które na własny koszt założyły sobie wodomierze oraz pytał ile za stałą opłatę zakład zbierze pieniędzy od ludzi, bo z jego wyliczeń wychodzi, że będą to duże pieniądze. Wskazał następnie na duży wzrost opłat w stosunku do osób samotnych w ich przypadku cena wody wzrośnie znacznie.
Pan Rozlach odparł, że opłata abonamentowa będzie naliczana od gospodarstwa domowego bez względu na to ile osób korzystających z wody, opłata dotyczy ujęcia wody. Odnośnie dodatkowych wpływów zebranych z opłaty stwierdził, że zakład ponosi spore koszty związane z obsługą - ogólne koszty zakładu Podał ile one wynoszą i co się na nie składa. Między innymi wymienił koszty energii elektrycznej, opłaty eksploatacyjne, podatki, koszty transportu, opłata związane z zatrudnieniem pracowników do obsługi i inne jeszcze koszty.
Sołtys Kiełkowic poruszył sprawę nieregularnie zbieranych opłat za wodę. dodał, że bywa to uciążliwe szczególnie gdy opłata zbierana jest raz na kilka miesięcy wówczas uzbiera się wysoka kwota jednorazowo do zapłaty i często ludzie są zaskoczeni i nie mają przy sobie tylu pieniędzy. Zaproponował następnie rozważenie możliwości wprowadzenia książeczek z opłatami za wodę.

Pan Rozlach odparł, że była już rozpatrywana kwestia wprowadzenia książeczek opłat za wodę i dla zakładu nie jest to problem. Jednak zdania były podzielone i nie jest przekonany czy warto wprowadzać zmiany bo np. dla niektórych ludzi będzie problemem dokonanie wpłaty w kasie. Natomiast ludzie nie powinni być zaskoczenie że należy zapłaci za wodę, każdy bowiem powinien wiedzieć jakie miesięcznie należy uregulować rachunki i za co.

Sołtys Kiełkowic zaznaczył, że wcześniej opłaty za wodę były zbierane systematycznie co miesiąc i wówczas nie było problemów i chodzi wyłącznie o systematyczność o ustalenie terminu zbierania opłat.

Pan Rozlach stwierdził, że raczej unika się częstego wysyłania pracownika - inkasenta aby po domach chodził i zbierał pieniądze. W dzisiejszych czasach jest to ryzykowne i odstępuje się już od takich zasad pobierania opłat. Dodał następnie, że jeśli będzie potrzeba to zakład wprowadzi książeczki.

Sekretarz Gminy nadmienił, że temat dot. częstotliwości zbierania opłat pojawił się już podczas posiedzeń komisji i zostanie ta sprawa rozważona.

Mieszkaniec Ogrodzieńca Pan Bednarz poruszył temat azbestowych rur wodociągowych w Ryczowie.

Pan Rozlach odparł, że nie ma wpływu na to.

Pan Bednarz zwrócił się do Dyr. ZUW Pilica z pytaniem o to czy wie ile jest metrów wodociągu azbestowego, po czym zaznaczył, że ludzie płacąc za wodę chcą mieć wodę zdrowa, a w azbestowych rurach woda nie jest zdrowa. .

Pan Rozlach stwierdził, że jeśli będzie przetarg to wówczas można o to zapytać. Przetarg który on wygrał dotyczył zaopatrzenia w wodę terenów gminy Ogrodzieniec i wówczas nikt nie wiedział i nie mówiło się o wymianie rur i przedmiotem przetargu nie była wymiana rur wodociągowych. . Zaznaczył następnie, że obecnie aby wymienić 1 km sieci wodociągowej wraz z przyłączami to sa bardzo duże koszty i jeśli ktoś zaproponowałby za to 70-80 tyś zł to byłaby bardzo niska cena.

Więcej uwag nie było.

Sekretarz obrad radny Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy.

W wyniku głosowania uchwała Nr V/39/2002 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych została przyjęta następującym stosunkiem głosów:
7 za, 2 przeciwne i 5 wstrzymujących.

Ad. 7

Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 dla Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Przewodnicząca rady poinformowała o poprawce wprowadzonej do Programu Profilaktyki na wniosek komisji rady, które już wcześniej analizowały materiały przygotowane na sesję. Poprawka dotyczyła zmniejszenia diet członków komisji "A" ze 100 zł na 50 zł dla członków komisji oraz ze 150 do 100 zł dla przewodniczącej komisji.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś wprowadził w temat dot. Programu Profilaktyki. Między innymi mówił o dochodach które wpływają na realizację założeń Programu, są to środki finansowe uzyskane z koncesji na sprzedaż alkoholu. Pieniądze te muszą być zgodnie z ustawą wydatkowane wyłącznie na cele zawarte w Programie, który co rok uchwala Rada Miejska. Zapoznał następnie z Programem Profilaktyki - odczytał zawarte w nim cele. Zwrócił szczególną uwagę na - jak zaznaczył chlubę Komisji, którą jest prowadzenie świetlicy środowiskowej w Cementowni.

Mieszkaniec Ogrodzieńca Pan Bednarz w imieniu Stowarzyszenia Wędkarzy zwrócił się do Burmistrza z prośbą o wsparcie finansowe dla wędkarzy- pismo w tej sprawie złożył oficjalną drogą do kancelarii Urzędu, ale korzystając z okazji zapytał czy można by z funduszy komisji "A" przeznaczyć jakąś kwotę na wsparcie działalności koła wędkarzy z Ogrodzieńca. Pytał następnie o prace Komisji "A" o jej działania i skład o to czy pracują w niej fachowcy np. psycholog.

Sekretarz Gminy poinformował, że niebawem Komisja będzie składać sprawozdanie z działalności i wówczas można będzie wnosić uwagi i zapytania do jej pracy.

Przewodnicząca dla uzupełnienia podała, że zgodnie z ustawą pieniądze wyłącznie na cele zawarte w Programie można przeznaczyć.

Pan Bednarz zapytał czy zatem można liczyć na wsparcie finansowe dla koła wędkarzy i do kogo ma się w tej sprawie zwrócić.

Burmistrz stwierdził, że na pismo Stowarzyszenia Wędkarzy udzieli odpowiedzi i w miarę możliwości zostanie jakaś kwota przekazana.

Przewodnicząca Rady poinformowała następnie kto jest Pełnomocnikiem ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów w Gminie oraz podała miejsce i godziny urzędowania.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 dla Miasta i Gminy Ogrodzieniec, po czym poddał ją pod głosowanie Uchwała w tej sprawie o Nr V/40/2003 została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie opłat za korzystanie z Cmentarzy Komunalnych i urządzeń cmentarnych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś wyjaśnił, że uchwała dotyczy dwóch cmentarzy komunalnych w Ogrodzieńcu i Ryczowie. Półtora roku temu zmieniane były stawki i obecnie zaproponowano ich zwiększenie. Dodał ponadto, iż kompetencją gminy jest utrzymanie cmentarzy komunalnych.

Sekretarz obrad - Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały.
Uwag nie było.
Uchwała Nr V/41/2003 w sprawie opłat za korzystanie z Cmentarzy Komunalnych i urządzeń cmentarnych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec - została przyjęta jednogłośnie.

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie: wprowadzenia w punktach skupu złomu metali kolorowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec obowiązku ustalenia tożsamości osób dostarczających złom oraz rejestracji jego rodzaju i ilości.

Sekretarz Gminy poinformował, iż zgłoszona została potrzeba wprowadzenia rejestru osób dostarczających złom metali kolorowych do punktów skupu. Większość gmin podjęła już takie uchwały. W Rozporządzeniu Ministra został określony graficzny wzór rejestru, jeśli Rada przyjmie uchwałę punkty skupu będą mieć obowiązek prowadzenia rejestru w którym podaje się imię, nazwisko osoby dostarczającej złom, jego rodzaj oraz kilogramy wraz z oświadczeniem o źródle pochodzenia.

Radni nie zgłosili żadnych uwag.
Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.

Radni w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę Nr V/42/2003 w sprawie: wprowadzenia w punktach skupu złomu metali kolorowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec obowiązku ustalenia tożsamości osób dostarczających złom oraz rejestracji jego rodzaju i ilości.


Ad. 10, 11

Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/35/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/34/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ogrodzieniec.


Sekretarz Gminy dla wyjaśnienia potrzeby wprowadzenia zmiany w przedmiotowych uchwałach wskazał na rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody w którym zwrócono uwagę na niewłaściwe zastosowane prawne sformułowania w tych uchwałach. Również stwierdzenie Trybunału Konstytucyjnego odnośnie stosowania przepisów ustawy dot. najmu lokali miało wpływ na zapisy uchwał. Sekretarz zaznaczył jednocześnie, iż poprawki nie zmienią zasadniczo ustalonych zasad gospodarowania mieszkaniami w naszej gminie.

Radni nie wnieśli uwag.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/35/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, po czym poddał ja pod głosowanie.
Uchwała Nr V/43/2003 w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/35/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy- została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

W dalszej kolejności Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/34/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ogrodzieniec, po czym poddał ją pod głosowanie.

Uchwała Nr V/44/2003 w sprawie: zmiany uchwały Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu Nr IV/34/2002 z dnia 12 grudnia 2002 dotyczącej wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ogrodzieniec - została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ogrodzieńcu.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś D. podał - Rada Nadzorcza jest organem SPZOZ. Skład Rady jest przez ustawę o Zakładach Opieki Zdrowotnej wskazany i zgodnie z ustawą w jej skład wchodzą : burmistrz jako przedstawiciel organu założycielskiego, przedstawiciel Wojewody. Rada Nadzorcza składa się z 7 członków w tym 2 z Urzędu i 5 wybranych przez Rade Miejską. Kadencja trwa 4 lata, poprzednio w 2000r. zosta Rada wybrana i obecnie są to wybory uzupełniające, a kadencja w 2004 r. upływa i za rok będą nowe wybory Rady Nadzorczej SPZOZ w Ogrodzieńcu przeprowadzone.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Nie zgłoszono żadnych uwag.

Uchwała Nr V/45/2003 w sprawie ustalenia składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ogrodzieńcu - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych.

Ad. 13

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej powołania doraźnej Komisji Rady Miejskiej do kontroli funkcjonowania spółki gminnej "Zamek" sp. z o. o.

Przewodnicząca Rady poinformowała o rezygnacji z udziału w pracach komisji przez jednego z jej członków. Z tego względu proponuje się dokonać zmian w składzie osobowym komisji.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Radni nie wnieśli żadnych uwag.

Uchwała Nr V/46/2003 w sprawie zmiany uchwały dotyczącej powołania doraźnej Komisji Rady Miejskiej do kontroli funkcjonowania spółki gminnej "Zamek" sp. z o. o. - została przyjęta jednogłośnie. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło.

Przewodnicząca Rady zaznaczyła, iż 9 kolejnych uchwał dot. jednego tematu, mianowicie zwołania zebrań wiejskich w poszczególnych sołectwach gminy Ogrodzieniec celem dokonania wyboru sołtysa oraz rady sołeckiej . Zgłosiła następnie wniosek mający na celu sprawne przeprowadzenie głosowania nad uchwałami w tej sprawie i zaproponowała, aby odczytać w całości pierwszą z 9 uchwał, natomiast w kolejnych uchwałach odczytać tylko którego dotyczą sołectwa oraz termin i miejsce zebrania wiejskiego. Wniosek podany pod głosowania został przez radnych przyjęty jednogłośnie .

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/47/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło Kolonia.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/48/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Giebło Kolonia - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Gulzów.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/49/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Gulzów - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 17

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Kiełkowice.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/50/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Kiełkowice - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 18

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Mokrus.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/51/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Mokrus - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 19

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/52/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 20

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów Kolonia.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/53/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wybor sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Ryczów Kolonia - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 21

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Podzamcze.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/54/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Podzamcze - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 22

Podjęcie uchwały w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Żelazko.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uchwała Nr V/55/2003 w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej w sołectwie Żelazko - została przyjęta przez radnych jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 23

Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Wyleciał T. wystąpił w imieniu mieszkańców okręgu wyborczego który reprezentuje tj: Cementowania, Fugasówka Markowizna. Na wstępie zaznaczył, iż w latach poprzednich na terenie gminy było więcej instytucji, zakładów które były miejscem pracy, spotkań, życia kulturalnego, zostało to odebrane mieszkańcom między innymi wskutek reform, zmian sytuacji gospodarczej kraju, a odebrano przede wszystkim pracę i stabilną sytuację materialną wielu rodzin. Obecnie każda zmian, która powoduje destabilizację tego co zostało jest odbierane przez mieszkańców negatywnie. Radny mówił dalej o tym, że wszyscy zdajemy sobie sprawę, że wskutek mniejszych dochodów gminy może dojść do tego że niektóre inwestycje będą nie zrealizowane, że niektóre szkoły mogą być zreorganizowane, być może zamknięte. Zwrócił się jednocześnie do radnych aby pamiętać, że w tej sytuacji odebranie mieszkańcom szkoły - która jest kojarzona jako coś swojego bliskiego, w której : jak powiedziała jedna z matek na zebraniu w Cementowni, dzieci czują się w tej szkole jak w domu - stanie się dla rodziców dramatem, podważy poczucie bezpieczeństwa i stabilności w gminie.
Radny mówił też o tym, że zdają sobie sprawę, że liczba dzieci rozpoczynających szkołę maleje, tym samym dotacja na oświatę w gminie ulegają zmniejszeniu. Apelował jednak aby wspólnie postarać się o to by negatywne skutki reformy nie były odczuwalne tak drastycznie, aby działać rozważnie i konsultować decyzje z rodzicami.
Radny mówił dalej o tym, że może nie jest zły model - dzieci najmłodsze uczęszczają do małych szkół, które są najbliżej, może dla starszych dzieci dojazd nie jest uciążliwy, może poziom nauczania w klasach mniej licznych będzie wyższy.
Radny zwrócił następne uwagę na fakt, iż poprzednie władze gminy nie przygotowały, ani środków, ani wstępnej reformy oświaty w naszej gminie, która poprawiłaby obecna sytuację.
Kolejna poruszona przez radnego kwestia dot. zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom. Zaznaczył, że sprawa związana jest z wałęsającymi się po ulicach psami i jak stwierdził, nie może się zdarzyć tak, że dziecko idące do lub ze szkoły zostaje zaatakowane przez psa, a taka sytuacja miała miejsce, ostatnio dziecko zostało dotkliwie pokąsane przez psa, który jest znany, wiadomo czyj jest ten pies. Mówił dalej o podpisanej przez gminę umowie z firmą która wyłapuje psy, ale jak zaznaczył do nas należy sposób przekazywania wszystkim mieszkańcom informacji o obowiązku takiego zabezpieczenia psa aby nie uciekł z zagrody. Najważniejsza - jak stwierdził jest profilaktyka. Przypomniał, że w grudniu rada podjęła uchwałę o zwolnieniu z podatku psów pilnujących zagrody, a może należałoby wrócić do tej uchwały, może lepszym byłby obowiązek opłaty, może pies opłacony jest lepiej pilnowany przez właściciela, może te pieniądze były by spożytkowane na numerki które obowiązkowo musiałby mieć każdy pies naszej gminy, może chipy wszywane pod skórę, może rejestracja fotograficzna każdego psa, wówczas każdy pis złapany mógłby być zidentyfikowany, można wówczas ukarać mandatem właściciela i to dodatkowo zasiliłoby kasę gminy, a jeśli nie to jest koło łowiecki, bowiem jak zaznaczył radny nie można reagować dopiero wtedy gdy wydarzy się nieszczęście
W dalszej kolejności radny w imieniu doraźnej komisji do zbadania sposobu eksploatacji wysypiska odpadów komunalnych w Ogrodzieńcu zwrócił się do Burmistrza o doprowadzenie do inwentaryzacji wysypiska. Do przeprowadzenia inwentaryzacji proponował następujący skład:
- Burmistrza Pana Mikulskiego Andrzeja
- Pana Krzysztofa Trzewicarza
- Pana Zdzisława Kuźniaka
- Dr inż. Stanisława Hermańskiego
- Osobę reprezentującą SANEPID
- Członków doraźnej komisji badającej wysypisko śmieci.
Przeprowadzona inwentaryzacja miałaby obejmować i wykazać:
- wyniki badań piezometrów za ostatnie 3 lata,
- zagospodarowanie wysypiska i terenów przyległych,
- sprawy socjalne( barak, WC),
- wycieraczka ( wykorzystane środki chemiczne),
- zasoby piasku i wapna,
- stan konta na rekultywację.
Następnie radny złożył krótka informacje Doraźnej Komisji Rady Miejskiej do zbadania sposobu eksploatacji wysypiska odpadów komunalnych w Ogrodzieńcu w której podał:
Dnia 16 grudnia 2002r. Burmistrz w nawiązaniu do pisma Wojewody Śląskiego przesłał do Zakładu Przerobu i Składowania Odpadów szereg pytań obejmujących zakres działalności i eksploatacji wysypiska odpadów komunalnych, po uzyskaniu odpowiedzi Komisja otrzymała materiały i po zapoznaniu się z treścią odpowiedzi ma wątpliwości, które chce wyjaśnić w związku z tym zwraca się do Burmistrza o powołanie osób które były związane z wysypiskiem przed oddaniem jej w ręce spółki. Jednocześnie po porozumieniu z Komisją Burmistrz zarządził niezależne badanie stanu wód gruntowych wokół wysypiska. Na zakończenie podał, iż dokładne sprawozdanie Komisji zostanie złożone po zakończeniu kontroli.

Ad. 24

Wnioski, zapytania i oświadczenia.

Mieszkanka Ogrodzieńca Pani Podsiadło St. mówiła o konflikcie między mieszkańcami Placu Piłsudskiego, a Urzędem MiG Ogrodzieniec dot. działalności gospodarczej prowadzonej w lokalu "Wiwa" oraz zakłócania spokoju. Mówiła o tym, że sprawy ciągnęły się przez długi czas, a ona jako mieszkaniec straciła na to sporo własnych pieniędzy z emerytury, sporo nerwów i zdrowia ją to wszystko kosztowało, i jak zaznaczyła to nie ona powinna zajmować się rozwiązaniem tych problemów, bo od tego jest Urząd. Tymczasem mieszkańcy zostali oszukani. Na Placu Piłsudskiego jest plac zabaw dla dzieci, miejsce powinno służyć mieszkańcom dla odpoczynku, a dzieciom dla zabawy, znajdują się tam: stół do pinponga, huśtawki, siatka do gry w kosza. Obecnie na tym placu jest parking, stoją samochody, a dzieci nie mają się gdzie podziać. Dawniej był też wolny plac przed remizą strażacką, ale odkąd powstał sklep całodobowy jest tam duży ruch, samochody parkują na każdym wolnym miejscu, a dzieci nie mają miejsca do zabawy. Przedszkole wraz z terenem wokół z placem zabaw zostało przekazane Spółce Jura Park i teraz dzieci nie mają się gdzie bawić, nigdzie nie ma miejsca do zabawy i wypoczynku dla dzieci i gdzie te dzieci mają się podziać podczas ferii. Pani Podsiadło zgłosiła następnie wniosek o zwołanie spotkania z mieszkańcami oraz władzami gminy celem omówienia wielu problemów. Pytała dlaczego okłamuje się ludzi, dlaczego na spotkaniach przedwyborczych składano obietnice. Radni obiecywali rozwiązać problemy mieszkańców. Na poprzednich sesjach gdy mieszkańcy zgłosili problem - było to w 2001 roku na sesji w marcu i maju zapadły pewne ustalenia dot. zlikwidowania konfliktu pomiędzy mieszkańcami a Gminną Spółdzielnią "SCH" dot. lokalu na Placu Piłsudskiego. W pismach wnioskowano o wyburzenie obiektu na Placu Piłsudskiego, który psuje architekturę miasta. Mówiła dalej o tym, że za poprzedniej władzy mieszkańcy domagali się kontroli oraz zamknięcia lokalu Na liczne protesty mieszkańców z Urzędu wysłano pismo, że gmina Ogrodzieniec nie może zlikwidować tego klubu nie może odebrać koncesji, bo to Gmina Świerklaniec wydała i nikt nie zareagował na to, nie zamknięto lokalu, dopiero, gdy pojechała na własny koszt do Świerklańca tamtejszy wójt pomógł rozwiązać problem. Wójt Świerklańca spowodował wizję lokalną w obecności Pana Burmistrz, Przewodniczącego Rady, Sekretarz Urzędu oraz mieszkańców, a to co tam zastali zostało zapisane w protokole który Urząd MiG w Ogrodzieńcu posiada.
Poruszyła sprawę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu. Dodała, że mieszkańcy domagali się, aby nie było tam działalności gospodarczej lecz plac zabaw i plac dla wypoczynku i z Urzędu otrzymała pismo informujące o tym, że gdy będą nowe zmiany do planu wprowadzane to wówczas zostanie ta sprawa rozpatrzona. Plany zagospodarowania były niedawno na sesji omawiane , ale niestety znów na tym terenie pojawiła się osoba która będzie działalność gospodarczą prowadzić i nikt nie umie jednoznacznie odpowiedzieć co za działalność będzie prowadzona w tym miejscu. Pytała następnie gdzie są architekci, urbaniści z Urzędu aby zadbać o tą cześć Ogrodzieńca, zaplanować na tym terenie miejsce dla wypoczynku i zabaw dla dzieci. Pytała też czy Gminna Spółdzielnia może bez zgody i wiedzy Gminy oraz mieszkańców robić co chce z budynkiem usytuowanym na Placu Piłsudskiego. Raz jeszcze zaapelowała o zwołanie spotkania z mieszkańcami oraz władzami gminy dla omówienia i rozwiązania spornych kwestii związanych z tym placem jak też dla innych spraw nurtujących mieszkańców.

W dalszej kolejności wystąpił Pan Bednarz E. mieszkaniec Ogrodzieńca, który zwrócił się do radnego Ormana z pytaniem o to dlaczego zrezygnował z pracy w komisji ds. zbadania sposobu funkcjonowania Spółki "Zamek".

Radny Orman odparł, że z przyczyn osobistych.

Pan Bednarz mówił następnie o Komisji ds. Profilaktyki i walce z alkoholizmem o tym, że komisja ma dużo pieniędzy w swym budżecie i pytał na jaki cel pieniądze idą, co robi komisja bo na sesji podczas uchwalania budżetu gminy usłyszał, że pieniądze idą na diety dla komisji, zapytał czy można z budżetu tej komisji przeznaczyć jakąś kwotę na Stowarzyszenie Wędkarzy z Ogrodzieńca.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś wyjaśnił, że na diety członków komisji przewidziano 5 tyś zł, ale kwota ta jest na cały rok zaplanowana, nie jest to zatem dużo w skali roku. Komisja w swym zakresie obowiązków ma za zadanie między innymi opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, kontrolowanie punkty sprzedaży alkoholu.

Przewodnicząca Rady Pani Mikoda dodała, że komisji działa w oparciu o przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Między innymi prowadzone są dyżury w punkcie konsultacyjnym, udziela się pomocy rodzinom w których występują problemy alkoholowe, kieruje wnioski do sądu. Cele i działania komisji szczegółowo zostały zapisane w Programie Profilaktyki.

Pan Bednarz zwrócił się następnie do Rady Miejskiej o zbadanie kilku kwestii. Zaproponował przy tym, aby Rada Miejska skierowała wniosek do NIK o skontrolowanie działalności gminy w poprzednich latach do 1990r ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących ;
- sprzedaży Centurii ( za jaka kwotę została sprzedana )
- sprzedaży sprzętu komunalnego ( majątek po Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Ogrodzieńcu ),
- sprawa do przebadania przez Komisje Rewizyjną dot. akcji Cementowni "Wiek" ile tych akcji zakład przekazał gminie, jakiej wartości i na jaki cel zostały spożytkowane pieniądze z akcji i czy zgadzały się wpływy z wydatkami,
- sprawa hipodromu w Ogrodzieńcu oraz kosztów związanych z tym przedsięwzięciem i czy gmina finansowała i ile na ten cel przekazano pieniędzy,
- Agencja Rozwoju Turystyki ( JART) - skąd Burmistrz Ciszewski wziął pieniądze na założenie Agencji i czy instytucja ta działa nadal,
- Wskazując na zatwierdzany rok temu budżet gminy na 2002 rok poruszył sprawę umarzanych podatków po czym zaproponował, aby zbadać sprawę zwolnień z podatku dot. firmy p. Ciszewskiego,
- Zwrócił się też do Komisji Zdrowia z propozycją rozpatrzenia możliwości uruchomienia w SPZOZ w Ogrodzieńcu gabinetu masażu,
- Na to zapytanie odpowiedzi udzieliła Przewodnicząca Komisji Pani Milejska M. będąca jednocześnie przełożoną pielęgniarek w SPZOZ w Ogrodzieńcu. Stwierdziła, że nie ma możliwości, aby gabinet taki powstał z uwagi na brak środków finansowe. Zaznaczyła przy tym, że w ramach kontraktu ze Śląską Kasą Chorych, Ośrodek Zdrowia otrzymał na bieżący rok mniej pieniędzy na realizacje takich samych zadań jak w roku ubiegłym, a dodatkowo występowano jeszcze o uruchomienie 2 gabinetów dla lekarzy specjalistów.
- Pan Bednarz dalej wskazywał na sprawy, jego zdaniem niezbędne do przebadania ; dot. przekazanych przez gminę pieniędzy ( 15 tyś zł ?) na założenie wodomierzy w Ogrodzieńcu po czym zapytał czy jest już w tej sprawie odpowiedź Dyrektora RPWiK Zawiercie i zaznaczył, że zakład miał zwrócić te pieniądze gminie. Kolejna sprawa do wyjaśnienia dot. sprzedaży bazy POM w Ogrodzieńcu oraz odsetek za zwłokę za nieuregulowane w terminie należności.
- Pan Bednarz zaznaczył następnie, że na poprzedniej sesji zwrócił się do Pana Ciszewskiego o wyjaśnienie na łamach gazety lokalnej kilku spraw między innymi dot. bazy POM. Niestety nie znalazł żadnych wyjaśnień w gazecie, a na dzisiejszej sesji Pan Ciszewski jest nieobecny.

Przewodnicząca Rady odparła, że wniosek skierowany był do Pana Ciszewskiego, nie był to zatem wniosek do Rady Miejskiej. Dodała ponadto że Pan Ciszewski jako radny powiatowy ma wobec mieszkańców gminy jakieś zobowiązania i na pewno zajmie w tej sprawie stanowisko.

Pan Bednarz zapytał czy radni ustalili grafik dyżurów i czy informacja o tym została podana do wiadomości.
Przewodnicząca odparła że tak, dyżury zostały już ustalone i w najbliższym numerze Gazety Ogrodzienieckiej zostanie podany harmonogram dyżurów radnych. Informacja w tej sprawie ukaże się również na tablicach ogłoszeń. Podała następnie termin swojego dyżuru - w każdy poniedziałek od godz. 16 30 do 18 00 w siedzibie Rady Miejskiej .

Następnie głos zabrał Pan Andrzej Krawiński celem wyjaśnienia poruszonej przez Panią St. Podsiadło sprawy dot. działalności gospodarczej jaką zamierza prowadzić w budynku na Placu Piłsudskiego w Ogrodzieńcu.
Między innymi podał, iż posiada sieć sklepów obuwniczych i w Ogrodzieńcu również planuje prowadzić taką działalność. Zaznaczył następnie że budynek ten to ruina i konieczny jest remont. Zatrudnia już 6 osób, potem jeszcze 10 dodatkowo będzie zatrudniać. Planuje uruchomić biuro firmy, magazyn oraz zakład rehabilitacyjny. Zakład rehabilitacyjny będzie prowadził takie usługi o uruchomienie których wnosił Pan Bednarz.
Mówił dalej o remoncie budynku oraz o tym, że chciałby aby taki obiekt nie straszył swym wyglądem w centrum miasta. Planuje przeprowadzić gruntowny remont i chciał ogrodzić teren wokół, aby nikt nie zrobił szkód podczas remontu bowiem wybite zostały już szyby w oknach. .
Stwierdził następnie, że na terenie przy budynku nie było placu zabaw dla dzieci. Zagwarantował natomiast, że wyremontuje i zadba o budynek.

Pan Górnicki Sylwester mieszkaniec Placu Piłsudskiego zapytał, czyją własnością jest plac, bo skoro ktoś zamierza uruchomić sklep obuwniczy, remontuje, chce grodzić, to czy nieruchomość została sprzedana, a jeśli tak to przez kogo, czy przez gminę, czy przez GS "SCH". Prosił o wyjaśnienie tej sprawy, był bowiem na tym terenie plac zabaw dla dzieci i należy rozgraniczyć wyznaczyć teren przy sklepie oraz teren pod plac zabaw.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś D. zapoznał z sytuacją dot. prawa własności Placu Piłsudskiego oraz usytuowanego tam budynku - pawilon handlowy GS. Poinformował, że gmina występowała do sądu o uregulowanie prawa własności tego terenu poprzez zasiedzenie. Sprawa została przez sąd umorzona i taki niejasny stan prawny trwa do dziś. Również Gminna Spółdzielnia "SCH" występowała o uwłaszczenie terenu, złożyła w tej sprawie stosowny wniosek, bowiem teren na którym stoi pawilon nie był jej własnością, a przez lata był przez Spółdzielnię użytkowany. Sprawa nie została do końca uregulowana do dnia dzisiejszego sytuacja z terenem jest niejasna i nie rozstrzygnięta.

Więcej pytań nie było.

Ad. 25

Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda dokonała zamknięcia V Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, dziękując wszystkim obecnym za udział w niej.

Protokoł sporządziła;
Michalina Oleś

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Danuta Mikoda

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2011-11-21 16:07

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-02-20 00:00

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-10-27 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-02 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-09-23 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-09-19 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-09-16 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-09-09 18:39

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-09-09 18:39

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-09-09 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-09-09 00:00

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-09-09 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.