Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XII/2003 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 8 września 2003r. w godz. od 15.00 -19.00

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XII/2003 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 8 września 2003r. w godz. od 15.00 -19.00

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda. Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców Ogrodzieńca, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.

Na Sekretarza obrad powołano radnego Łypaczewskiego Janusza, powierzając mu jednocześnie obowiązek odczytywania projektów uchwał oraz obliczana głosów.

2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad


Burmistrz zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad pkt 9. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr IX/90/2003 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokalu użytkowego w budynku komunalnym stanowiącym własność Gminy Ogrodzieniec położonym w Podzamczu przy ul.Zamkowej.

Wniosek Burmistrza został przyjęty przez radnych 11głosami przy 2 przeciwnych. Głosowało 13 radnych.

Porządek obrad bez pkt 9 został przyjęty następującym stosunkiem głosów: 12 za, 2 przeciwko. Głosów wstrzymujących nie było.

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna

1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

II. Część szczególna

1. Omówienie stanu oświaty na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

2. Podjęcie uchwały w sprawie udzielania stypendiów dla szczególnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży oraz miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

4. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw opiniowania kandydatur na ławników wybieranych przez Radę Miejską w Ogrodzieńcu.

5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa drogi gminnej na trasie Ryczów - Złożeniec w granicach administracyjnych Gminy Ogrodzieniec.

6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz oczyszczalni ścieków w Ogrodzieńcu".

7. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych i określenia przebiegu drogi relacji Ryczów - Złożeniec na terenie Gminy Ogrodzieniec.

8. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Ogrodzieniec oraz oddania gruntu w użytkowanie wieczyste.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

IV. Wnioski, zapytania i oświadczenia.

V. Zamknięcie obrad.

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Protokół Nr XI/2003 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 lipca 2003r.został przyjęty przez radnych bez uwag. Za przyjęciem protokołu opowiedziało się 14 radnych.

Ad. 4

Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

Burmistrz przypomniał, że na poprzedniej sesji podjęto 5 uchwał, podał ich tytuły, po czym pokrótce omówił sposób ich realizacji. Następnie złożył informacje z bieżącej działalności ;
- w sierpniu odbył się na Żelazku zlot skautów "Eurojam 2003". W temacie tym przygotowana została obszerna informacja którą radni otrzymali na sesji, również w gazecie wiele na ten temat pisano. Zlot był sukcesem i Burmistrz otrzymuje dużo podziękowań i gratulacji z różnych stron kraju i Europy. Cieszy fakt, ze obalony został stereotyp panujący na Zachodzie, że w Polsce nie da się nic dobrze zorganizować. Goście zostali dobrze przyjęcie i dobrze się tutaj czuli. Była to okazja do promocji naszej Gminy. Po zakończonym zlocie udało się nieodpłatnie pozyskać sporo artykułów spożywczych jak mąka, kasze, makarony konserwy, cukier i inne produkty. Zostało to wszystko zdeponowane w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ogrodzieńcu i będzie rozdysponowane dla najbardziej potrzebujących mieszkańców. Udało się również za 30% wartości, odkupić sieć wodociągową ( 2, 5 km rur ) która były dla potrzeb zlotu zamontowana.
- 6 sierpnia przeprowadzono rokowania w sprawie sprzedaży nieruchomości dot. byłej szkoły w Gulzowie - nieruchomość nie została sprzedana oraz działka przy ul. Narutowicza w Ogrodzieńcu - sprzedano za 7, 5 tys zł
- 6 sierpnia w naszej gminie gościł Kardynał Józef Glemp. Odwiedził skautów w Żelazku oraz wziął udział w nabożeństwie w Sanktuarium na Skałce w Podzamczu,
- 16 sierpnia odbyła się w Podzamczu impreza "Zamek Mocnych Wrażeń" Impreza w ocenie gości oraz służb odpowiedzialnych za ochronę i bezpieczeństwo była bardzo dobrze zorganizowana i przeprowadzona.
- 18 sierpnia odbyło się Walne Zgromadzenia Sp. "Jura Park" dot. podwyższenia kapitału zakładowego Spółki
- 23 sierpnia na Zamku w Podzamczu odbył się "Festiwal Folklorystyczny" którego organizatorem jak co roku był Uniwersytet Śląski w Katowicach.
- 28 sierpnia Gmina uzyskała pozwolenie na budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej dla miasta Ogrodzieniec,
- 1 września rozpoczął się nowy rok szkolny z tej okazji odbyły się uroczystości w szkołach. Uczczono również rocznice wybuchu II wojny światowej. Burmistrz wraz z młodzieżą szkolna złożyli kwiaty na grobach żołnierzy w miejscach pamięci narodowej.
- 2 września w Ogrodzieńcu miało miejsce spotkanie nt. Programu Ochrony Środowiska Naturalnego oraz Gospodarki Odpadami". Jest to bardzo ważny dokument przyszłości naszej gminy, która z ochrona środowiska wiąże duże nadzieje i dokumenty w tym zakresie pomogą w realizacji oraz pozyskaniu środków finansowych szczególnie dot. rozwiązania problemu odazbestowienia terenów zakładu PMiB "Izolacja" i zagospodarowania odpadów azbestowych w gminie.
- Od września wprowadzono dodatkowe kursy autobusowe o godz. 730 do Zawiercia i o 14 30 z Zawiercia do Ogrodzieńca przez osiedle "Złote Piaski"
- Odbył się przetarg na sprzedaż nieruchomości w Fugasówce i Ryczowie. Z jednej z działek w Ryczowie zostanie wydzielona część nieruchomości z przeznaczeniem na miejsce pamięci oraz park ku czci pomordowanych tam podczas II wojny światowej żołnierzy.
- 4 września odbyło się Walne Zgromadzenie Spółki "Jura Park" tematem było zrzeczenie się udziałów "Interfinn" oraz wycofanie się ich ze Spółki. Burmistrz mówił na temat realizacji tej inwestycji, zaznaczył, że od samego początku napotykała ona na trudności i wiadomo już, że terminu realizacji nie uda się dotrzymać. Poślizg czasowy realizacji zadania jest znaczny. Obecnie na budowie nie dzieje się nic. Budowa pozbawiona jest zasilania energetycznego. Gmina przystępując do inwestycji podjęła ryzyko wnosząc udziały do Spółki i Spółka miała realizować budowę. Gmina nie może finansować inwestycji nie można bowiem pieniędzy publicznych przeznaczyć na realizację tego zadania. Na ten temat było już sporo artykułów w gazecie i stanowisko Burmistrza w tej sprawie zostało tam przedstawione. Następnie Burmistrz wskazując na ubożenie naszego społeczeństwa mówił o staraniach w pozyskiwaniu środków finansowych na pomoc dla najbardziej potrzebujących. Z inicjatywy Ośrodka Pomocy Społecznej w oparciu o sponsoring udzielono pomocy 33 rodzinom na zakup przyborów szkolnych i plecaka dla uczniów. Sponsorzy zaoferowali środki finansowe bądź w formie darowizny przekazali zeszyty lub inne przybory szkolne. Wraz z paczkami rodziny otrzymały też mleko z zapasów przekazanych do gminy po zlocie Eurojam.. OPS pomaga w dożywianiu finansując dzieciom z rodzin najuboższych bezpłatne obiady w szkole . W tej formie pomocy 30% to udział gminy reszta 70% pochodzi z subwencji i realizowane jest jako zadanie zlecone gminie. W czasie wakacji zorganizowano kolonie do Zawoi dla dzieci z rodzin patologicznych. 42 dzieci t terenu gminy wypoczywało w Zawoi. Środki na ten cel pochodziły z funduszu alkoholowego. Ogólny koszt wyjazdu na kolonie wyniósł 23600 zł. W Szkole Podstawowej Nr 2 udostępniono pomieszczenia i zorganizowano bezpłatne półkolonie dla 52 dzieci z rodzin ubogich z czego 12 dzieci z terenu naszej gminy uczestniczyło w tej formie wypoczynku. Półkolonie zorganizowane zostały przez Towarzystwo Pomocy Dzieciom.

W dalszej kolejności Burmistrz przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku. Odczytał kwoty planowanych i wykonanych dochodów oraz wydatków budżetowych. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Burmistrz szczególna uwagę zwrócił na fakt, iż na dzień 30 czerwca br. wykonano już 80% założonych w budżecie środków finansowych na oświetlenie uliczne. Pomimo poczynionych oszczędności i wyłączeniu pewnej liczby lam ulicznych na pewno już wiadomo, że środków na oświetlenie uliczne zabraknie już niebawem.
Środki finansowe na oświatę otrzymywane z budżetu państwa są niewystarczające na utrzymanie oświaty w naszej gminie.

Radny Orman wskazując na niewykorzystane kwoty dot. wykonania planu zagospodarowania przestrzennego obawiał się czy pieniądze te nie przepadną bowiem czas ucieka a zadanie nie jest realizowane.

Kierownik Ref.Arch.Plan. Pan Mikulski P. stwierdził, że przetarg został ogłoszony, wykonawca planu wyłoniony i zadanie jest realizowane.

Radny Orman zaznaczył, że chodzi mu o realizacje planu dla Ryczowa i Żelazka

Burmistrz zaznaczył, że obecnie jest już po przetargu na wykonanie planu dla Ogrodzieca, na pozostałą cześć gminy przetargu jeszcze nie było. Pieniądze na to zadanie są zaplanowane w budżecie i czekają.

Pan Mikulski P. zaznaczył ponadto, że od Wojewody były obiecane pieniądze na sfinansowanie planu w granicach Parków Krajobrazowych, to co pozostało w budżecie gminy nie zagwarantuje całości realizacji tego planu i dlatego nie można było ogłosić przetargu, musi bowiem być zabezpieczenie w 100% a w budżecie braknie na ten cel pieniędzy.

Burmistrz dla wyjaśnienia podał, że od 11 lipca br. zmieniła się ustawa dot. realizacji planów i wg. nowych przepisów koszty tego zadania są obecnie wyższe.

Radny Lipiński wskazał na zaplanowane wydatki inwestycyjne w rozdziale 854 poz. 6050- 28 tys zł i zapytał skąd taka różnica w wydatkach na ten cel.

Kierownik Zarządu Komunalnego Pan Kuźniak stwierdził, że zaplanowano 28 tyś zł bowiem cześć Kiełkowic podłączona jest do sieci będącej własnością Zawiercia, a część do sieci będącej własnością Ogrodzieńca.

Radni nie zgłosili więcej uwag do sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku.

II. Część szczególna
Ad. 1

Omówienie stanu oświaty na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Burmistrz na wstępie zaznaczył, że jednym z podstawowych zadań gminy jest zapewnienie warunków do funkcjonowania szkół i przedszkoli. Problem z funkcjonowaniem oświaty dotknął nie tylko naszą gminę, ale jest on odczuwalny w całym kraju.
Kilka lat temu wprowadzono reformę oświaty tworzono gimnazja, w naszej gminie również powstało gimnazjum, które funkcjonuje jako zespół szkół w budynku Szkoły Podstawowej Nr 1 w Ogrodzieńcu. Podczas tworzenia tych szkół przekonywano, że obie szkoły mogą funkcjonować w jednym budynku. Okazało się jednak, że zaczęło brakować miejsca dla obu szkół Wobec tej sytuacji część młodzieży gimnazjalnej pozostało w Ogrodzieńcu, a część przeniesiono do w budynku szkoły Nr 2 w Cementowni.
Gminy które w odpowiednim czasie nie zorganizowały gimnazjum w jednym budynku zostały zobligowane Rozporządzeniem MEN do umieszczenia gimnazjum w jednej szkole, zatem Burmistrz od początku kadencji rozpoczął działania w tym celu. Uważa jednak, że temat związany z funkcjonowaniem oświaty w gminie należy wspólnie z nauczycielami, rodzicami oraz radnymi dyskutować i dlatego na forum publicznym przedstawił sytuację i rozmawiał na ten temat ze wszystkimi. Rozważano możliwości lokalizacji i zlokalizowanie gimnazjum możliwe było w budynku Sz.P. Nr 1 lub budynku Sz.P Nr 2 w Ogrodzieńcu.
Odbyły się spotkania z rodzicami i nauczycielami w szkole w Cementowni, były to bardzo trudne spotkania na których przedstawione zostały zarówno koszty jaki i możliwości gminy.
Burmistrz ubolewał nad tym, że reforma oświaty w gminie nie została doprowadzona do końca bowiem należało ją przeprowadzić już wówczas gdy tworzono gimnazjum.
Burmistrz mówił dalej o mierzeniu jakości nauczania które przeprowadzono we wszystkich szkołach w gminie. Zaznaczył też, że radni otrzymali dokumenty nt. Oświaty w Gminie Ogrodzieniec i w II części przedstawione zostały szczegółowe informacje związane z mierzeniem jakości pracy szkół i przedszkoli w naszej gminie. Wyniki mierzenia jakości pracy wykazało, iż wszystkie szkoły w gminie bardzo dobrze funkcjonują na płaszczyźnie programów wychowawczych. Widoczne są duże osiągnięcia, młodzież bierze udział w olimpiadach i zdobywa wysokie miejsca i nagrody zatem poziom nauczania w naszych szkołach jest bardzo wysoki.
W dalszej części opracowania dot. oświaty w gminie przedstawiono analizę prognoz demograficznych. Wskazuje ona tendencje spadkowe we wszystkich szkołach za wyjątkiem szkoły w Ryczowie i Gieble, gdzie przez kolejnych 6 lat będzie uczęszczać taka sama liczba dzieci. W Gimnazjum również widoczny jest spadek liczby dzieci które będą uczęszczać przez 6 kolejnych lat do szkoły, Odnośnie bazy dydaktycznej placówek oświatowych widoczny jest brak sali gimnastycznej, dobrego zaplecza sportowego oraz zabaw terenowych. Stan wyposażenia w sprzęt do nauki jest niezły wszędzie są sale komputerowe. Natomiast wszędzie potrzebne są środki na doposażenie szkół w sprzęt jak ławki, krzesła itp. W obecnym czasie wydatki na oświatę sięgają ponad 51% całego budżetu gminy i nie ma możliwości zwiększenia tych środków bez poczynienia pewnych modyfikacji. Zmiany w oświacie są konieczne, gimnazjum musi być w jednym budynku, proponuje się utworzyć gimnazjum w Cementowni. Burmistrz odczytał następnie pismo mieszkańców Cementowni i Fugasówki odnoszące się do proponowanych zmian. W piśmie mieszkańcy wskazują na to, iż nie ma obowiązku utworzenia gimnazjum w jednym budynku i nie zgadzają się aby w Cementowni likwidować szkołę podstawową i tworzyć tam gimnazjum gdyż dowiedzieli się z innych źródeł, że może ono funkcjonować tak jak dotychczas w dwóch budynkach.
Burmistrz zachęcił wszystkich ; radnych, gości zaproszonych - rodziców i nauczycieli do rozpoczęcia oraz prowadzenia dyskusji dot. zmian w oświacie na terenie naszej gminy celem wypracowania takiego stanowiska które pozwoli podjąć słuszną decyzje w tej sprawie.

Ad. 2

Podjęcie uchwały w sprawie udzielania stypendiów dla szczególnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

Burmistrz przypomniał jak na poprzedniej sesji wprowadzając zmiany w budżecie zrezygnował z waloryzacji i środki finansowe przewidziane na ten cel przekazał na stypendia dla dzieci. Obecnie przygotowano projekt regulaminu przydzielania stypendiów. Regulamin zakłada przyznanie stypendia szczególnie uzdolnionym uczniom ; wymagania to wysoka średnia ocen ponad 4, 8, świadectwo z tzw. czerwonym paskiem, sytuacja materialna rodziny będzie brana pod uwagę dotyczyć będzie to dzieci z rodzin ubogich.
Burmistrz dodał, że chodzi o to aby docenić starania dzieci aby młodzi ludzie chcieli się uczyć i wiedzieli, że warto. Obecnie wśród młodzieży modny staje się konsumpcyjny styl życia, dominuje cwaniactwo i dlatego chciałby aby docenić wartość pracy ludzi młodych. Stypendia nie będą wysoka, będzie to kilkadziesiąt złotych miesięcznie i będzie to nagroda za dobrą naukę.

W związku z jednolitą opinią komisji rady Sekretarz wniósł o wykreślenie z regulaminu słowa "szkół ponadgimnazjalnych" wszędzie tam gdzie one występują.

Poprawka została przyjęta przez radnych jednogłośnie.
Sekretarz obrad dokonał stosownych zmian w projekcie uchwały.

Dyrektor Gimnazjum Pani Skwarek zaproponowała uwzględnić w regulaminie uczniów mających szczególne uzdolnienia w jakiejś dziedzinie np. w muzyce lub plastyce.

Dyr. ZEAS Pan Muc odparł, że zostało to ujęte w regulaminie.

Burmistrz z kolei zaznaczył, że regulamin jest pewną nowością. Uchwała powstała w oparciu o ideę, pewne założenie, ale jeśli będzie potrzeba i okaże się, że należy dokonać poprawek, coś zweryfikować, to będzie to wprowadzone i regulamin zostanie dostosowany do naszych warunków.

Sekretarz obrad Janusz Łypaczewski odczytał projekt uchwały w sprawie udzielania stypendiów dla szczególnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. Uchwała w tej sprawie o Nr XII/120/2003 została przyjęta jednogłośnie. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych.

Ad. 3

Podjęcie uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży oraz miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Sekretarz Pan Ptaś wprowadzając w temat zaznaczył, , że ustawa dot. sprzedaży alkoholu już kilkakrotnie zmieniała się istnieje zatem konieczność znowelizowania uchwał Rady. Pewne punkty z wcześniejszych uchwał pozostały niezmienione, niektóre wprowadzono nowe. Pozostały ustalenia dot. odległości w usytuowaniu miejsc sprzedaży alkoholu od szkół, przedszkoli kościołów. Funkcjonowanie ogródków letnich również pozostawiono. Natomiast nowością będzie wydawanie jednorazowych zezwoleń na sprzedaż podczas imprez.
Uwag nie zgłoszono.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XII/121/2003 w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży oraz miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 15 radnych.

Ad. 4

Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw opiniowania kandydatur na ławników wybieranych przez Radę Miejską w Ogrodziecu.

Sekretarz poinformował, że ustawa określa procedurę powoływania ławników przez radę. Zgodnie z zapisem ustawy o wyborze ławników, rada gminy powołuje zespół do opiniowania kandydatów i na podstawie opinii rada zdecyduje o wyborze ławników.

Przewodnicząca rady zaproponował zgłaszanie radnych do zespołu.

Radna Adamusińska zgłosiła Perkowskiego Michała na Przewodniczącego zespołu. Radny Perkowski wyraził zgodę.

Radny Mogiła zgłosił Roberta Łypaczewskiego. Radny Łypaczewski R. zgodził się.

Radny Lipiński zgłosił Ewę Marek . Radna Marek E. wyraziła zgodę.

Radna Marek zgłosiła Marie Milejską. Radna Milejska wyraziła zgodę.
Radny Orman zgłosił Marka Cholewę. Radny Cholewa zgodził się.

Radna Adamusińska zgłosiła Tadeusza Molędę. Radny Molęda zgodził się.

Radny Lipiński zaznaczył, że w skład zespołu powinny wejść osoby - radni z każdego okręgu wyborczego, chodzi o to - jak dodał, aby członkowie zespołu reprezentowali całą gminę, aby dobrze poznać osoby które będą ławnikami.

Radna Marek stwierdziła że ten zespół nie będzie wybierał ławników lecz zgodnie z prawem będzie to formalne działanie polegające na zbieraniu opinii o kandydatach. Wybierać ławników będzie całą Rada

Radny Lipiński zaznaczył, że w zespole nie ma nikogo z terenu Ryczowa i byłoby dobrze gdyby ktoś znał kandydatów z tego terenu po czym zgłosił radną Adamusińską. Radna Adamusińska wyraziła zgodę.

Więcej zgłoszeń nie było.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały w sprawie powołania zespołu ds. opiniowania kandydatur na ławników. W wyniku głosowania Uchwała w tej sprawie o Nr XII/122/2003 została przyjęta jednomyślnie.Głosowało 15 radnych.

Ad. 5

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniego progamu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa drogi gminnej na trasie Ryczów - Złożeniec w granicach administracyjnych Gminy Ogrodzieniec.

Wyjaśnień odnośnie projektu tej oraz dwóch kolejnych uchwał udzielił Pan Mikulski Piotr - Kierownik Ref. Architektury, Inwestycji i Planowania Przestrzennego Urzędu MiG w Ogrodzieńcu. Między innymi podał ; Urząd występuje z wnioskami o pozyskanie środków finansowych na realizacje inwestycji z funduszy unijnych. Czynione są starania o pozyskanie pieniędzy z Sapard-u stąd potrzeba wprowadzenia zmian w wieloletnim programie inwestycyjnym.

Uwag nie było

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania Uchwała Nr XII/123/2003 w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa drogi gminnej na trasie Ryczów - Złożeniec w granicach administracyjnych Gminy Ogrodzieniec została przyjęta jednogłośnie

Ad. 6

 

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz oczyszczalni ścieków w Ogrodziecu"

Kierownik Referatu Pan Mikulski P. wyjaśnił, że uchwała w tej sprawie pozwoli na podjęcie działań zmierzających do rozpoczęcia inwestycji oraz ubiegania się o fundusze unijne na jej realizację.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania Uchwała Nr XII/124/2003 w sprawie zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz oczyszczalni ścieków w Ogrodzieńcu"- została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych.

Ad. 7

 

Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych i określenia przebiegu drogi relacji Ryczów - Złożeniec na terenie Gminy Ogrodzieniec

Pan Mikulski P. Kier. Ref. dla wyjaśnienia podał: wraz z wnioskiem o pozyskanie środków finansowe na budowę drogi Ryczów - Złożeniec wymagane jest aby Rada zakwalifikowała tę drogę jako droga gminna.

Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały.
Uwag nie było.
ała Nr XII/125/2003 w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych i określenia przebiegu drogi relacji Ryczów - Złożeniec na terenie Gminy Ogrodzieniec - została przyjęta jednogłośnie. przyjęciem głosowało 15 radnych.

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Ogrodzieniec oraz oddania gruntu w użytkowanie wieczyste.

Sekretarz gminy pan Ptaś poinformował, że zgodnie z ustawą poprzedni Zarząd Gminy określił zasady nabycia lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy oraz ustalił termin nabycia tych lokali. Zmieniły się przepisy i obecnie istnieje konieczność wprowadzenia zmian dot. tych kwestii i dlatego przygotowany został przedmiotowy projekt uchwały. Część ustaleń nawiązuje do wcześniejszych postanowień Rady i Zarządu dot. sprzedaży lokali. Po wejściu w życie tej uchwały ustalenia poprzedniej Rady i Zarządu tracą moc. Obecnie uchwała będzie obowiązywać bezterminowo.


Sekretarz obrad odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania Uchwała Nr XII/126/2003 w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Ogrodzieniec oraz oddania gruntu w użytkowanie wieczyste została podjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych.

IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Wyleciał T. zaznaczył, że niektóre drogi są bardzo wąskie i np. w okresie zimy są trudności z ich odśnieżaniem, po czym zwrócił się do Burmistrza z zapytaniem o to czy można nakazać mieszkańcom przesunięcie płotów celem poszerzenia drogi. Poruszył następnie sprawy związane z wprowadzaniem zmian w oświacie na terenie gminy, a dotyczące utworzenia gimnazjum w budynku Szkoły Podstawowej nr 2, oraz pismem mieszkańców Cementowni i Fugasówki w tej sprawie. Radny mówił o kosztach związanych z ewentualną rozbudową Szkoły Podstawowej Nr 2 wskazywał też na inne propozycje, a mianowicie aby dzieci z Ogrodzieńca dojeżdżały do Sz.P. Nr 2 w Cementowi, gdyż jak stwierdził chodzi o to aby subwencja oświatowa, która idzie za uczniem pozostała w naszej gminie. W razie wprowadzenia zmian rodzice mogą wysłać swoje dzieci do szkół w Zawierciu, wychodząc z założenia, że skoro dzieci mają dojeżdżać to lepiej aby do Zawiercia jeździły bo jest lepszy dojazd, dzieci szybciej poznają tamtejsze środowisko, a może i tamtejsze szkoły są lepsze, a ponadto i tak do Zawiercia w przyszłości będą dojeżdżać do szkół średnich. Radny zaznaczył następnie, że odnośnie Szkoły Podstawowej w Cementowni należy otwarcie i jasno stwierdzić, że to nie zmiany lecz likwidacja tej szkoły, a część nauczycieli straci pracę.

Burmistrz odparł, że zdaje sobie sprawę, że jest to bardzo trudny temat i, że nie będzie łatwo podjąć decyzje, ale jak zaznaczył nie jest to kaprys ani Burmistrza ani radnych lecz wymogi, dostosowanie do obecnej sytuacji oraz możliwości gminy. W pełni odpowiedzialny czuje się za pracowników szkoły dlatego wybierze najlepsze rozwiązanie. Burmistrz mówił też o tym, że w naszej gminie szkoły są bardzo dobre i wcale nie gorsze od tych w Zawierciu, a jeżeli rodzice będą do Zawiercia posyłać dzieci to taka decyzja do rodziców będzie należeć ale na pewno gmina nie będzie płacić tym dzieciom za dojazd do Zawiercia do szkoły . W kwestii poszerzenia drogi Burmistrz stwierdził, że takie przypadki indywidualnie będą rozpatrywane.

Radny Sejmku Śląskiego Pan Gajda oraz jako przedstawiciel Zarządu Dróg Powiatowych ustosunkował się do poruszonej przez radnego Wylciała kwestii szerokości dróg i zaznaczył, że są odpowiednie przepisy prawa które regulują te sprawy, jeżeli droga jest zbyt wąska, a teren jest prywatny to można go wykupić celem poszerzenia drogi. Następnie Pan Gajda stwierdził, że w sprawie dofinansowania dróg nie wpłynął żaden wniosek z Parków Krajobrazowych zatem w tym roku na pewno nie będzie realizowana ścieżka rowerowa. W Wojewódzkim Funduszu musi być złożona pełna dokumentacja niezbędna do podpisania umowy i wcześniej takiej umowy nikt nie podpisze. Pan Gajda, że jako radnym reprezentującym ten teren oraz Przewodniczącym Rady Nadzorczej Funduszu Ochrony Środowiska zapewnił, że pieniądze będą gdy zostaną wszystkie niezbędne dokumenty złożone.

Radna Marek E. podziękowała Burmistrzowi za szybkie działania dla przywrócenia oświetlenia ulicznego na osiedlu Orzeszkowej w Cementowni. Zaznaczyła przy tym że w gminie są służby które zajmują się sprawami oświetlenia i one winny monitorować teren po to aby wprowadzić oszczędności tam gdzie jest to możliwie, tam gdzie jest zbyt mocno oświetlony teren, a nie na zasadzie, że oszczędzamy wszędzie i w efekcie w niektórych miejscach występują "egipskie ciemności". Na przyszłość należy stale monitorować oświetlenie aby wszystko było w porządku i tam gdzie to jest możliwe wyłączać lampy, aby mieszkańcy wiedzieli, że działania idą w dobrym kierunku i oszczędności są poczynione sprawiedliwe i lampy wyłącza się wszędzie tam gdzie jest to możliwe.
Następnie radna poruszyła sprawy dot. oświaty - lokalizacji Gimnazjum. Zaznaczyła przy tym, że problem wziął się z braku pieniędzy, bowiem gdyby one były to gimnazjum szybko w jednym miejscu zostałoby zlokalizowane. Tymczasem skoro w wyniku wprowadzonych zmian zostanie zlikwidowana Szkoła Podstawowa w Cementowni i będą poczynione oszczędności głównie z likwidacji etatów nauczycieli - 13 etatów . Zaoszczędzenie tych pieniędzy na nauczycielach jest nieetyczne bowiem nauczyciele z Cementowni nie znajda obecnie pracy zatem skoro oszczędności na Cementowni będą poczynione to ona jako radna będzie domagać się i dopilnuje aby te zaoszczędzone pieniądze poszły na inwestycje ale wyłącznie dla Cementowi, a to z uwagi na fakt, i wszystko z Cementowni zostało wyprowadzone, zlikwidowano zakłady pracy, pocztę, ośrodek zdrowia, przedszkole, a teraz szkołę i ta część gminy oraz jej mieszkańcy coraz bardziej ubożeją.

Radny Łypaczewski J. wnioskował do radnych powiatowych w sprawie zatapianych posesji w Gulzowie na wysokości posesji Pana Nowaka. Teren ten lezy przy drodze powiatowej i chodzi o wykonanie rowu odwadniającego a to jest kompetencją Powiatu. Następnie zwrócił się do Burmistrza z prośbą o uregulowanie podziału administracyjnego sołectwa Gulzów, który leży na terenie dwóch gmin: Ogrodzieńca i Pilicy i np. mieszkańcy płacą podatki do Pilicy, a korzystają z opieki zdrowotnej i szkół w Ogrodzieńcu.

Radna Adamusińska na wstępie zaznaczyła, że Rada jest dość krytycznie oceniana przez mieszkańców, głównie bierze się to z braku pieniędzy oraz sporych potrzeb. W Ryczowie również potrzeby są duże np. na ul. Agrestowej. Radna nadmieniła, że wnosiła już o zabezpieczenie w budżecie gminy środków finansowych na modernizację ulicy brak jest tam wodociągu Mieszkańcy zaczynają już coraz częściej mówić o tym, że jeżeli ta sprawa nie zostanie pomyślnie rozstrzygnięta przez Urząd to skierują sprawę do NSA. Sprzedano im bowiem działki, wydano pozwolenia na budowę, a wodociągu nadal nie ma. Radna zaproponowała następnie aby rury z wodociągu które pozostały po zlocie Eurojam przekazać mieszkańcom ul. Agrestowej . Dodała przy tym że mieszkańcy oferowali są pomoc przy budowie byle tylko jak najszybciej był założony wodociąg.
Następnie radna zwróciła się do radnych powiatowych aby dopilnowali następujących spraw które leżą w kompetencji Powiatu: a mianowicie :
- naprawa nawierzchni na drodze Ryczów - Ogrodzieniec jest tam bowiem sporo dziur,
- odwodnienie ul. Agrestowej,
Radna przypomniała ponadto o potrzebie naprawy drogi utwardzonej azbestem ( ul. Leśna w Ryczowie ). Zwróciła się też do Kolegium Redakcyjnego Gazety Ogrodzienieckiej o to aby interpelacje zgłaszane przez radnych drukować w gazecie na bieżąco. Zapytała następnie Burmistrza co załatwiono w kwestii dot. wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km na drodze w Ryczowie.

Burmistrz odparł, że Kodeks Drogowy reguluje kwestie związane z ruchem na drogach. Są przepisy które obowiązują wszystkich i jeżeli teren jest zabudowany to ustawia się znak ograniczenia prędkości do 60 km, a jeżeli kierowca jedzie tam z większą prędkością wówczas Policja każe go mandatem za łamanie przepisów.


Radna Milejska wnioskowała o wygospodarowanie środków finansowych na; zakup bojlera na ciepłą wodę dla OSP w Ogrodzieńcu, zakup księgozbioru dla Biblioteki Publicznej, oraz załatanie dziur na ul. Spacerowej i poprawę stanu dróg dot. ulicy Jagiełły oraz ul. Cmentarnej o którą już wcześniej wnioskowała.

Burmistrz zaznaczył na wstępie, że opinie mieszkańców odnośnie Rady i Burmistrza nie są dobre i z tym trzeba się liczyć, jednak cieszy go fakt iż są osoby które dostrzegają trud i są chętne do współpracy i rozumieją problemy z jakim borykamy się w naszej gminie . Odnośnie interpelacji radnej Marek E. zwrócił się do wszystkich obecnych aby obserwowali czy w gminie są miejsca gdzie oświetlenie jest zbyt duże lub lampy zapalają się w nieodpowiednich godzinach. Burmistrz prosił aby zgłaszać do Urzędu te miejsca. Zwrócił się tez do Kierownika Spółdzielni Mieszkaniowej administrującej Osiedle Orzeszkowej, aby dla dobra swoich mieszkańców, oraz pomagając gminie poniosła część kosztów i pomogła oświetlić ten teren.
Burmistrz w pełni zgodził się z radna Marek E. że Cementownia jest najbardziej pokrzywdzoną częścią gminy, która najdotkliwiej odczuła skutki transformacji ustrojowej. Jednak ma nadzieję że kiedyś tym mieszkańcom zacznie żyć się lepiej dlatego właśnie gdy w Cementowni powstanie Gimnazjum to mieszkańcy na tym skorzystają Wśród koniecznych prac będą między innymi rozbudowa szkoły, hali sportowej zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zmodernizowana placówka będzie dostępna dla wszystkich dzieci i młodzieży Cementowni i nie tylko.
W sprawie interpelacji radnego Łypaczewskiego J. dotyczącej zatapianych posesji - Burmistrz zaznaczył, że nie doszło do ugodowego załatwienia sprawy z właścicielką posesji na której planowano wykonanie odwodnienia. Obecnie toczy się w tej sprawie postępowanie administracyjne. W sprawie podziału administracyjnego Gulzowa na dwie gminy Burmistrz przypomniał, że kiedyś było już wystosowane do ministerstwa administracji pismo o przesunięcie granicy, jednak odpowiedź była negatywna. Sprawa powinna jednak zostać uregulowana i dlatego postara się o ponowne jej rozpatrzenie.
W sprawie interpelacji Adamusińskiej Z. Burmistrz stwierdził, że rury po wodociągu ze zlotu Eurojam są i cieszy go fakt, iż mieszkańcy są chętni do pomocy, nie wie kiedy prace zostaną wykonane ale jeśli Rada zdecyduje to w miarę posiadanych środków wodociąg powstanie.
W sprawie zwiększenia księgozbioru w Bibliotece, Burmistrz zaznaczył, że nie ma obecnie środków, ale planuje się wynajęcia pomieszczeń i uruchomienie kursów językowych. Środki które Biblioteka pozyska z wynajmu pomieszczeń przeznaczy się na powiększenie księgozbioru.
Odnośnie zakupu bojlera dla OSP Burmistrz stwierdził, że obecnie nie ma pieniędzy na ten cel - nie było to zaplanowane w budżecie gminy.
Na koniec Burmistrz zadeklarował że służby komunalne naprawią uszkodzone nawierzchnie dróg ( Spacerowa i Jagiełły ).


Radny Powiatowy Pan Ciszewski J. odniósł się do często poruszanego przez radnych tematu dróg na terenie gminy Ogrodzieniec. Na wstępie zaznaczył, że cieszy go, iż będzie mógł przekazywać problemy gminy na forum powiatu. W komisjach powiatowych znane są te problemy gdyż współpracują z Zarządem Komunalnym w Ogrodzieńcu. Jednak z gminy brakuje formalnych wniosków w tej sprawie. Zwrócił się następnie do radnych, aby określili które drogi powiatowe wskażą jako priorytetowe występując o ewentualne wsparcie finansowe. Mówił dalej o tym, że tegoroczny budżet powiatowy został rozdysponowany już we wrześniu ubiegłego roku. Najwięcej pieniędzy zostało przesuniętych na tereny gmin byłego województwa częstochowskiego. Dysponentem środków na ten cel jest Powiatowy Zarząd Dróg w Zawierciu. Na tereni naszej gminy znajduje się 8% wszystkich dróg powiatowych. Przez ostatnia kadencję samorządu 1998-2002 Powiatowy Zarząd Dróg nie inwestował zbyt wiele w te drogi przeznaczając jedynie 3, 8% swojego budżetu. W tym czasie gminy o podobnych wskaźnikach co nasza uzyskały dwukrotnie więcej. Radny Ciszewski zwrócił uwagę na inwestowanie w turystykę, podkreślając, że jest to obecnie druga na świecie po przemyśle naftowym dziedzina przynosząca ogromne zyski. Przypomniał przy tym, że kilka lat temu w gminie działała Jurajska Agencja Rozwoju Turystyki, jednak w 2000 roku przyjęto uchwałę o jej likwidacji i na jej miejsce nie powstało nic nowego. Obecnie bardzo brakuje na tym terenie agencji zajmującej się obsługą i informacją turystyczną.
Poinformował następnie, iż ostatnio nosił się z zamiarem rezygnacji z funkcji członka w Radzie Nadzorczej Spółki Jurajski Park Wodny. Dodał, że członkiem tej rady jest od grudnia ubiegłego roku, kiedy to obecny Burmistrz Mikulski A. zaproponował mu tę funkcję. Jednak posunięcia i działania organów Spółki nie pozwalały na wykonywanie czynności w Radzie Nadzorczej. Przewodniczący Rady Nadzorczej nie zwoływał posiedzeń zgodnie z regulaminem przynajmniej jeden raz na trzy miesiące, a także w celu zaopiniowania wniosków przedkładanych pod obrady Walnego Zgromadzenia. Zarząd Spółki ignorował obowiązek uzyskania opinii o rady. Ponadto nie było wymaganej ilości członków Rady Nadzorczej władnej do podejmowania uchwał, co ograniczyło jej funkcje kontrolne. Ponieważ radny był świadomy odpowiedzialności wynikającej z niezawinionego dopełnienia obowiązków członka rady nadzorczej, swoje uczestnictwo w tak funkcjonującej radzie uznał za nieporozumienie. Jednak wycofał się z decyzji o rezygnacji, gdyż wspólnicy na ostatnim Walnym Zgromadzeniu zadeklarowali skompletowanie Rady Nadzorczej Spółki Jurajski Park Wodny, co pozwoli na realizację jej statutowych zadań. Radny wyraził nadzieje, że wpłynie to na lepszą współpracę wewnątrz Spółki i poprawi jej wizerunek zewnętrzny.


Radny Lipiński M. poruszył sprawę dot. środków finansowych na zagospodarowania Góry Birów oraz wykorzystanie tych pieniędzy zgodnie założeniami budżetu tj wyłącznie na cele inwestycyjne związane z zagospodarowaniem tego miejsca. Wnosił również o rozpoczęcie działań dot. opracowania planów zagospodarowania przestrzennego dla sołectw w naszej gminie, aby nie okazało się na koniec roku, że środki finansowe na ten cel pozostały w budżecie, a prac nie wykonano. Radny w imieniu Komisji Rewizyjnej przypomniał o zgłoszonym przez Komisję wniosku w sprawie przygotowania projektu uchwały zobowiązujące do tego, aby pieniądze ze sprzedaży nieruchomości przeznaczać wyłącznie na inwestycje - na rozwój gminy.


V. Wnioski, zapytania i oświadczenia.

Pan Bednarz Edmund mieszkaniec Ogrodzieńca poruszył następujące sprawy:
- dot. sprostowania w Gazecie Ogrodzienieckiej wypowiedzi pana Podsiadło, po czym skierował pytanie do członka Rady Nadzorczej Sp. Park Wodny o to czym Pan Podsiadło jest prokurentem w tej Spółce czy nie jest.
- Do Kierownika OPS w Ogrodzieńcu zwrócił się z zapytaniem czy jest szansa na to aby ten ośrodek funkcjonował tak dobrze jak dawniej bywało,
- Do Dyrektora ZEAS w związku ze Świętem Ziemi i Sprzątaniem Świata zapytał czy młodzież z naszych szkół również uczestniczy w sprzątaniu, po czym wymienił miejsca bardzo zaśmiecone wskazał też na Krępe i zaznaczył, że tam również trzeba posprzątać,
- Do Przewodniczącej Rady odnośnie pisma złożone w luty br. w celu wyjaśnienia różnych spraw zaznaczył, że jeśli nie otrzyma odpowiedzi zwróci się w tej sprawie do Prokuratury.


Pani Piwowarczyk Redaktor Naczelny Gazety Ogrodzienieckiej zaznaczyła, że faktycznie Pan Bednarz zwrócił się o opublikowanie sprostowania dot. Pana Podsiadło jednak w jego artykule było bardzo dużo wątków, dużo tematów i nazwisk przytoczonych powoływano się na różne ugrupowania i partie w związku z tym na Kolegium Redakcyjnym ustalono aby do pana Bednarza skierować pytania o wyjaśnienie dot. treści artykułu i nie otrzymało Kolegium odpowiedzi zatem sprawa jest w zawieszeniu.

Sołtys Giebła wskazując na zgłaszane przez Radę Sołecką wnioski, zapytał czy będą one realizowane ( dot. kontynuacji odcinaka chodnika oraz kilku punktów oświetlenia )

Burmistrz odparł, że można wykonać dokumentację ale wcale nie jest pewne, że Powiatowy Zarząd Dróg zrealizuje to zadanie, zatem należy rozważyć czy będzie sens wydawać pieniądze na dokumentację skoro zadnie nie będzie wykonane. Pieniądze natomiast na inny cel można wykorzystać - np. w Gieble są zalewane posesje i chciałby pieniądze na odwodnienie terenu przeznaczyć. W kwestii dobudowy punktów oświetleniowych burmistrz podał, że zostanie to zrealizowane.

Radna Adamusińska zapytała czy niewykorzystane w tym roku przez sołectwo pieniądze będą w przyszłym roku w budżecie na ten sam cel przewidziane czy też przepadną.

Burmistrz zaznaczył, że w przyszłorocznym budżecie będzie sporo wydatków inwestycyjnych jak kanalizacja, oczyszczalnia i wiele innych poważnych wydatków zatem uznał aby na razie nie dzielić jeszcze budżetu.

Pan Muc Dyr. ZEAS odnośnie zapytania pana Bednarza dot. sprzątania odparł, że młodzież z naszych szkół co roku od początku wprowadzenia w Polsce akcji "Sprzątanie Świata i Dni Ziemi" uczestniczy w tej akcji i sprząta gminę.

Pani Słodek Kierownik OPS nie zgodziła się ze stwierdzeniem pana Bednarza, że Ośrodek Pomocy Społecznej nie funkcjonuje tak dobrze jak dawniej bywało. Nie jest to prawdą. Pracuje w ośrodku 8 lat i przez cały ten czas pracownicy dobrze wywiązywali się ze swoich obowiązków. Efekty ich pracy są widoczne, po czym wskazała na różne akcje prowadzone przez OPS w celu pozyskania dodatkowych pieniędzy dla podopiecznych. Podziękowała następnie sponsorom za pomoc . W ostatnim czasie zebrano kilka tysięcy złotych dzięki którym mogli zorganizować dla dzieci z rodzin ubogich wprawki do szkoły.


V. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda dokonała zamknięcia XII Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej.

Protokołowała
Michalina Oleś

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Danuta Mikoda

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2011-11-17 12:02

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-02-06 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-02-03 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-24 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-24 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-23 15:34

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-10-23 00:00

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2003-10-23 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-23 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-23 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2003-10-23 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.