Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu

Podtytuł: 30 stycznia 2004 r. godz. od 15.00-19.00

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda . Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców Ogrodzieńca, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.
Na Sekretarza obrad powołano radnego Łypaczewskiego Janusza, powierzając mu jednocześnie obowiązek odczytywania projektów uchwał oraz obliczana głosów.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.


Burmistrz zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad budżetu gminy na 2004 rok, bowiem jak zaznaczył, nie jest on wystarczająco przeanalizowany przez radnych.. Na komisjach będzie jeszcze konsultacja oraz wypracowane zostanie stanowisko i dopiero na kolejnej sesji budżet zostanie zatwierdzony.

Wniosek Burmistrza został przyjęty 13 głosami. Głosowało 13 radnych.
Porządek obrad został przyjęty przez radnych jednomyślnie . Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych.

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna


1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

5. Informacja Burmistrza na temat "Obchodów 60 Rocznicy Pacyfikacji Ryczowa".

II. Część szczególna.

1. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ogrodzieniec do Jurajskiej Organizacji Turystycznej.

2. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Sp. z o.o. w Ogrodzieńcu.

4. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych i urządzeń cmentarnych znajdujących się na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty stałej za świadczenia w Przedszkolu Nr 1 w Ogrodzieńcu dla którego organem prowadzącym jest Gmina Ogrodzieniec.

6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy stałych komisji Rady Miejskiej na 2004r oraz zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej na 2004 rok.

7. Podjęcie uchwały w sprawie poszerzenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu.

8. Podjęcie uchwały w sprawie wykonania prawa pierwokupu do działki nr 804/25 o pow. 654 m2 w Ogrodzieńcu - Cementowni.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

IV. Wnioski, zapytania i oświadczenia.

V. Zamknięcie obrad.


Ad. 3.
 
Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Protokoł Nr XV/2003 z sesji rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 22 grudnia 2003 roku został przyjęty przez radnych bez uwag . Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych.

Ad. 4
 
Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z realizacji uchwał pomiędzy sesjami.

Burmistrz złożył następujące informacje:

Poprzednia sesja odbyła się 22 grudnia i podjęto na niej 2 uchwały . Jedna w sprawie zmiany w budżecie gminy, druga dotyczyła wniesienia technicznej poprawki do uchwały w sprawie budowy drogi relacji Ryczów - Złożeniec.
Z bieżącej działalności Burmistrz podał:
- 29 grudnia odbyło się spotkania jubileuszowe par małżeńskich z okazji 50 lecia pożycia małżeńskiego w którym uczestniczyło 15 par.
- 30 grudnia miało miejsce spotkanie w Zarządzie Dróg Wojewódzkich dot. uzgodnień do projektu kanalizacji w mieście Ogrodzieniec odnośnie nieścisłości wzdłuż ul. Kościuszki od strony Zawiercia do Podzamcza - sieć ciśnieniową należy poprawić .Na spotkaniu poruszony został też problem zatapianych posesji przy drogach wojewódzkich; ul.Olkuska (są podtopienia na osiedlu domków jednorodzinnych) oraz ul. Kościuszki ( podtopienia występują w okolicy Kościoła Parafialnego i dalej w stronę Podzamcza ). W sprawie odwodnienia tych odcinków złożony został wniosek i oczekuje się obecnie na jego zaopiniowanie.
- 31 grudnia odbyło się spotkanie z przedstawicielami Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Dobroczynnego w sprawie podjęcia wspólnych działań na rzecz pomocy najbardziej potrzebującym mieszkańcom . Została spisana umowa ze Stowarzyszeniem na użyczenie pomieszczeń w Cementowni - dawny sklep meblowy i trwają już prace celem przygotowania świetlicy środowiskowej w której będą wydawane posiłki oraz prowadzona działalność terapeutyczna. Stowarzyszenie przekazało już paczki i dary - produkty żywnościowe dla potrzebujących. W styczniu zorganizowane zostały Jasełka wspólnie ze Szkołą Podstawową, Domem Kultury oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej podczas których rozdano 78 paczek dla dzieci podopiecznych OPS. Działa też na terenie Gminy Stowarzyszenie "Gorące Serca" .Ostatnio zbierane były produkty żywnościowe i pomoc mieszkańców ludzi dobrej woli była widoczna. W najbliższym czasie być może uda się do Gminy ściągnąć kolejną organizację pomocową Caritas.
- 31 grudnia uroczyste powitanie Nowego Roku . Impreza odbyła się w plenerze przed Domem Kultury - były sztuczne ognie, wystąpił zespół muzyczny. Imprezę sfinansowano przy zaangażowaniu sponsorów którym Burmistrza serdecznie podziękował .
- 2 stycznia odbyła się wizyta w jednej z gmin pod Częstochową. Funkcjonuje tam nowa oczyszczalnia ścieków . Wymienione zostały spostrzeżenia zasięgano informacji nt kosztów budowy oraz funkcjonowania oczyszczalni. Taka sama oczyszczalni ma powstać w Ogrodzieńcu. Odbyło się przetarg na budowę oczyszczalni .Wyłoniona została firma Prokon z Warszawy. Czas realizacji - 5 miesięcy, a jej koszt to kwota ok. 93 tyś zł
- 2 stycznia odbyło się spotkanie w Wydziale Skarbu Urzędu Wojewódzkiego dot. zakładu PMiB Izolacja . W spotkaniu uczestniczyli: likwidator zakładu, Minister Skarbu, Inspektor Ochrony Środowiska, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego i innych instytucji zaangażowanych w proces likwidacji zakładu. Na spotkaniu Burmistrz przedstawił stanowisko, aby wraz z likwidacją zakładu znalazły się środki na likwidację zagrożeń ekologicznych związanych z tym zakładem. Zarówno Gmina jak i Starostwo Powiatowe nie 000będą w stanie samodzielnie oczyścić tego terenu i będą stanowczo protestować przeciwko przekazaniu tego problemu samorządom.
- 9 stycznia Burmistrz uczestniczył w spotkaniu Rady Sołeckiej w Podzamczu nt. kosztów funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Podzamczu. Ustalono,aby w tej sprawie zorganizować spotkania z rodzicami. Odbyło się ono 14 stycznia .Również w tej sprawie miało miejsce spotkanie z mieszkańcami oraz radnymi. Burmistrz zaznaczył że Gmina nie miałaby problemów z oświatą gdyby rzeczywiste koszty jej utrzymania były zrównoważone z przekazanymi z budżetu państwa środkami. Gmina otrzymuje 3,4 mln zł subwencji na oświatę a faktyczne koszty utrzymania wynoszą ok. 6 mln zł, zatem gmina z własnych środków dokłada 2,6 mln zł. Kwota ta może być nawet większa bowiem nauczyciele złożyli wnioski w sprawie awansu zawodowego. Koszty utrzymania poszczególnych szkół w gminie kształtują się następująco: SP w Ogrodzieńcu - 5 tyś zł na ucznia, SP w Ryczowie - 7 tyś zł na ucznia, SP w Gieble - 6 tyś zł na ucznia, SP w Podzamczu - 9,7 tyś zł na ucznia, a uczęszcza tam 55 dzieci. Liczba dzieci jak wskazują dane demograficzne będzie spadać i jeśli gmina nie wprowadzi zmian w sieci szkół to z roku na rok coraz więcej z budżetu gminy trzeba będzie dokładać do oświaty. Należy rozważyć czy stać gminę na utrzymanie szkół mało licznych i bardzo kosztownych, czy też szybko wprowadzić zmiany . Propozycja Burmistrza była, aby zlikwidować SP w Podzamczu, a dzieci do Ogrodzieńca dowozić , ewentualnie pozostawić w szkole klasy 1-3 i starsze dzieci do Ogrodzieńca do szkoły dowozić .Jeśli propozycje te nie zostaną zaakceptowane wówczas będzie konieczność łączenia klas .Burmistrz zaznaczył, że w całym kraju sytuacja z oświatą jest zła i wszędzie likwiduje się szkoły w których jest mało dzieci. Takie decyzje zapadły już w sąsiednich gminach. Mówił dalej o wyznaczonych terminach spotkań dla komisji na których radni będą jeszcze dyskutować nad tym problemem natomiast 10 lutego odbędzie się sesje nt. oświaty . Burmistrz zaznaczył, że przyjmie każde rozwiązanie które Rada przekaże mu do realizacji - czy będzie to szukanie w budżecie w każdym dziale oszczędności celem przystąpienia do realizacji gminnych inwestycji - czy też będzie to przekazywanie środków na bieżące utrzymanie czyli przejadanie środków w budżecie.
- 11 stycznia odbyło się spotkanie sprawozdawcze w OSP Giebło z rocznej działalności tej jednostki.
- 14 stycznia zwołane zostało Zgromadzenie Wspólników Jurajskiego Parku Wodnego. Jeden z wierzycieli Spółki JPW zgłosił wniosek o upadłość Spółki .Na Zgromadzeniu Wspólników dyskutowano o tej sprawie oraz o możliwościach wspólników celem niedopuszczenia do likwidacji Spółki. Burmistrz jako przedstawiciel Gminy, która jest udziałowcem Spółki zapytany o to czy z budżetu gminy będzie możliwość przekazać dopłatę . odparł, iż znając dochody gminy nie widzi takich możliwości. Zobowiązał się również do przekazania tej informacji na sesji, aby radni opowiedzieli się co w tej sprawie zdecydować, bowiem opinia taka do Sądu będzie konieczna.
- 15 stycznia Burmistrz uczestniczył w spotkaniu Noworocznym dla samorządowców w Kurii Biskupiej. Na spotkaniu tym przekazał pozdrowienia i życzenia ze strony gminy i otrzymał też dla wszystkich mieszkańców Gminy Ogrodzieniec pozdrowienia od Biskupa.
- 19 stycznia obchodzono 59 rocznicę wyzwolenia Ogrodzieńca przez wojska radzieckie. Oddano hołd oraz zostały złożone wieńce i kwiaty pod pomnikiem .
- 20 stycznia rozstrzygnięto przetarg na budowę oczyszczalni ścieków. Wygrała firma "Prokom" z Warszawy . Zostały już przekazane tej firmie niezbędne dokumenty i nastąpi rozpoczęcie prac budowlanych.
- 23 i 24 stycznia odbywały się spotkania sprawozdawcze w poszczególnych jednostkach OSP w Gminie. Jednostka w Ogrodzieńcu należy do krajowego systemu gaśniczego . Jest to najbardziej prężna w powiecie zawierciańskim jednostka OSP która 100 razy uczestniczyła w akcjach niosąc pomoc mieszkańcom naszego powiatu . Strażacy otrzymali podziękowania od Komendanta Państwowej Straży Pożarnej i od Starosty .Byli też obecni na spotkaniu Prezes Zarządu Wojewódzkiego OSP który również podkreślił bardzo dobre przygotowanie i wyposażenie OSP w Ogrodzieńcu.
- 29 stycznia obchodzono 55 lecie istnienia Biblioteki Publicznej w Ogrodzieńcu. W uroczystości zorganizowanych z tej okazji uczestniczyli Dyrektor Biblioteki Śląskiej, Dyrektor Biblioteki w Zawiercia, przedstawiciele i bibliotekarze z gmin ościennych .Obecna była też Pani Bożek Poseł na Sejm R.P. Zaproszeni gości zwracali uwagę na fakt iż Ogrodzieniec posiada bardzo dobrze i prężnie działającą Bibliotekę, a Dyrektor Biblioteki Śląskiej sprawujący merytoryczną opiekę nad placówka w Ogrodzieńcu obiecał pomoc przy zakupie nowych książek.
- 25 stycznia nastąpiło rozstrzygnięcie przetargu na inwestora zastępczego zadań zgłoszonych do Programu SAPARD. Funkcje inwestora zastępczego będzie pełnić firma z Częstochowy (dot. kanalizacji sanitarnej i deszczowej, oraz budowy kolektora) Firma ta będzie również inwestorem zastępczym przy realizacji zadania - budowa drogi Ryczów - Złożeniec.
- 16 stycznia rozstrzygnięto przetarg na opracowania planu przestrzennego dla sołectw w gminie . Firma ASTA-PLAN z Krakowa będzie realizować to zadanie. Wartość robót wyniesie 139 tyś zł .
- 22 stycznia w Gazecie Wyborczej ukazało się ogłoszenie o przetargu w klauzuli zawieszającej na budowę kanalizacji deszczowej i sanitarnej finansowane z Programu SAPARD. Klauzula zawieszająca informuje o tym że rozpoczęcie budowy będzie możliwe po przyznaniu środków finansowych przez SAPARD .

Ad. 5
 
Informacja Burmistrza na temat "Obchodów 60 Rocznicy Pacyfikacji Ryczowa".

Burmistrz przypomniał o wydarzeniach przed laty, które miały miejsce w Ryczowie 21 lutego 1944 roku rozstrzelanych zostało wielu mieszkańców Ryczowa. W roku bieżącym przypada 60 rocznica tej tragedii i padła propozycja aby uroczyście uczcić obchody 60 Rocznicy Pacyfikacji Ryczowa. Powołany został Społeczny Komitet ds. organizacji obchodów oraz ustalono program uroczystości. Burmistrz podał następnie skład 15 osobowego Komitetu, po czym zapoznał ze scenariuszem uroczystości. Zbiórka przy Pomniku w Ryczowie w dniu 21.02.2004r. o godz. 12, potem przemarsz na mszę do Kościoła w Ryczowie. Planowano,aby mszę święto celebrował Biskup ale z powodu licznych obowiązków nie będzie mógł przybyć za co przeprosił mieszkańców. Po mszy pod Pomnikiem odbędą się uroczystości. Będzie modlitwa za poległych wraz z apelem oraz złożenie kwiatów. Następnie odbędzie się spotkanie okolicznościowe w remizie OSP w Ryczowie W części oficjalnej przewiduje się wystąpienie gości zaproszonych, władz lokalnych, osób którym udało się uniknąć tragedii, będą też przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej w tym Pan Woźniak Prokurator który prowadzi śledztwo nad tą zbrodnią. Będą wystąpienia na temat patriotyzmu, historii oraz tragizmu tamtych wydarzeń. W części II zaplanowano występy chóru oraz Koła Gospodyń Wiejskich i dętych orkiestr strażackich.
Burmistrz zaprosił wszystkich radnych oraz mieszkańców Gminy do wzięcia udziału w uroczystych obchodach 60 Rocznicy Pacyfikacji Ryczowa.

II. Część szczególna

Ad. 1
 
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ogrodzieniec do Jurajskiej Organizacji Turystycznej.

Burmistrz dla przypomnienia podał, że na poprzedniej sesji wycofana została z porządku obrad uchwała w tej sprawie, po to aby temat ten radni przedyskutowali spokojnie na posiedzeniach komisji . Na poprzedniej sesji był obecny Prezes Zarządu Jurajskiej Organizacji Turystycznej który poinformował wówczas o celach i zadaniach Jurajskiej Organizacji Turystycznej.
Burmistrz ponownie złożył projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ogrodzieniec do Jurajskiej Organizacji Turystycznej mając na względzie możliwość wspólnego z przedsiębiorstwami turystycznymi oraz innymi gminami prowadzenia działań w kierunku rozwoju turystyki oraz korzystania ze środków finansowych które w tym celu można pozyskać z różnych funduszy Wątpliwości budziła kwestia składki członkowskiej i dlatego jej wysokość nie została podana w uchwale. Wysokość składki może być przez Radę zaproponowana lub ustalona w terminie późniejszym. Burmistrza mówił dalej o gminach które już przystąpiły do JOT o tym, że niektóre gminy jeszcze się wahają i czekają aby zorientować się jak organizacja będzie działać .


Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ogrodzieniec do Jurajskiej Organizacji Turystycznej został odczytany przez Wiceprzewodniczącego Rady Janusza Łypaczewskiego.

Uchwała została poddana pod głosowanie - 8 radnych było przeciwnych, a 6 wstrzymało się od głosu.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Ogrodzieniec do Jurajskiej Organizacji Turystyki nie została przyjęta.

Ad. 2
 
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy.


Dyrektor Zakładu Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy Pan Rozlach zaznaczył, że co roku ma obowiązek składania wniosku o zatwierdzenie taryfy za wodę i upłynął już rok gdy po raz pierwszy składał do Rady wniosek o zatwierdzenie taryf i obecnie znów spotkał się z radnymi na sesji w sprawie wniosku o zatwierdzenie taryfy. Mówił dalej o działalności Zakładu o tym, że jest ona widoczna na co dzień bowiem woda z kranów płynie . Zgodnie z ustawą mieszkańcy muszą mieć zabezpieczone podstawowe potrzeby do życia i taką potrzebą jest woda bowiem bez niej nie da się żyć .Zakład Usług Wodnych działając na zlecenie Urzędu Gminy Ogrodzieniec realizuje takie potrzeby i zaopatruje mieszkańców w wodę . Dyrektor przedstawił następnie składniki taryfy zaznaczył, że są to koszty wg. księgowych zapisów powiększone o wzrost cen towarów i usług na rok przyszły. Stwierdził też, że taryfa zabezpiecza ciągłość dostaw wody oraz zabezpiecza wpływy do zakładu. Taryfa zatem odzwierciedla wynik finansowy zakładu - koszty eksploatacji, utrzymanie sieci wodnej, spłaty rat, kapitał . Taryfy określają marże zysków, taryfa to sposób ustalania ceny wody która będzie obowiązywać przez 12 miesięcy. Dodał tez, że Zakład w Pilicy zrezygnował w taryfie z marży zysków.
Mówił dalej o różnicach pomiędzy dostawcami wody o tym, że łatwo jest dostarczać wodę do dużych aglomeracji gdzie jest dużo odbiorców, ale w Ogrodzieńcu w sołectwach jest inaczej. Jeśli jest dużą aglomeracja wówczas odbiorca płaci mniej nie ma tylu przyłączy i dobrze rozprowadza się wodę i zakład - dostawca wody niższe koszty ponosi na obsłudze.
Wskazał następnie na rok 2003 który stanowi bazę wyjściową na 2004 rok przy obliczaniu taryfy. Zaznaczył też że w 2003 roku spaliły się 4 pompy, a wymiana jednej pompy to koszty kilkunastu tysięcy zł. Zakład poradził sobie z usuwaniem awarii w sposób mało odczuwalny przez odbiorców wody, a jak dodał jedna z awarii miała miejsce tuż przed świętami gdy pobór wody jest zwiększony.
Dyrektor stwierdził następnie, że niebawem zostaną wprowadzone zmiany do ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, bowiem obecnie rady gmin mogą zrobić co zechcą z uchwała dot. taryfy -mogą ja przyjąć lub odrzucić bez żadnych konsekwencji, ale po zmianach konsekwencje będą już ponoszone i jeśli nie zostanie przyjęta taryfa wówczas gmina będzie ponosić koszty dostarczania wody i jeżeli cena wody w kolejnych latach nie będzie się zmieniać wówczas Burmistrz będzie zatwierdzał taryfy. Takie zmiany- jak zaznaczył Dyrektor ZUW planuje się wprowadzić do ustawy.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały .
W wyniku głosowania; 7 głosami za, przy 4 przeciwnych i 3 wstrzymujących Uchwała Nr XVI/166/2004 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez Zakład Usług Wodnych i Komunalnych w Pilicy została przyjęta.

Burmistrz zaznaczył, że Rada przyjmując uchwałę pozytywnie oceniła działalność Zakładu Usług Wodnych w Pilicy i pomimo trudności - były bowiem problemy z dostawą wody w sołectwach w Kiełkowicach i w Podzamczu mieszkańcy byli niezadowolenie z różnych przyczyn jednak zaangażowanie Zakładu było - pomogli w odbudowie studni. Co jakiś czas są akty kradzieży ale szybka interwencja ZUWiK Pilica sprawiła,że mieszkańcy nie odczuli nawet,że były problemy z dostawą wody. W okresie świąt też była awaria i tylko dzięki zaangażowaniu i pomocy Zakładu awaria została szybko usunięta .

Pan Rozlach Dyrektor ZUWiK w Pilicy podziękował Radzie oraz Burmistrzowi za przyjęcie uchwały, za docenienie pracy jego zakładu po czym obiecał na przyszłość ciągłość w dostawie wody.

Ad. 3
 
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Sp. z o.o. w Ogrodzieńcu.

Pan Kowol R. Prezes Zarządu Zakładu Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Sp. z o.o. omówił powody dla których proponuje się wzrost opłaty za odprowadzenie ścieków.
ZPiSO na podstawie umowy użyczenia w 2001 roku przejął od gminy oczyszczalnie ścieków w Cementowni . Wówczas cena za ścieki wynosiła 1,70 zł za m. 3 i nie była ona podnoszona w 2002 roku i w 2003 gdy obowiązywały taryfy też nie złożono wniosku do Rady o zatwierdzenie taryf. Przy tak niskiej cenie za ścieki Zakład odnotował straty 7 tyś zł i pomimo strat na oczyszczalni nie uwzględniono podwyżki. Obecnie składając taryfę na zbiorowe odprowadzenie ścieków uwzględnione zostało to co nie było przez kilka lat dopilnowane. Dla przykładu podał jak kształtują się ceny za ścieki w sąsiednich gminach: w Zawierciu wynosi ona 2,37 zł .

Burmistrz zapytał ile miesięcznie ścieków odprowadza mieszkaniec oraz jakie będą skutki podwyżki

Pan Kowol odparł, że statystycznie ok. 3m3 ścieków na 1 mieszkańca przypada, a cena wzrośnie o 1,30 zł na mieszkańca.

Radny Lipińskie w imieniu Komisji Rewizyjnej zgłosił poprawkę do uchwały polegająca na zmniejszeniu proponowanego wzrostu opłaty z 25% do 10% w stosunku do wcześniej obowiązującej opłaty. Dodał ponadto, że być może przez ostatnie dwa lata ktoś zapomniał i nie podwyższano opłaty ale teraz z dnia na dzień proponuje się tak duży wzrost o 25% i dlatego Komisja Rewizyjna wnioskuje o to aby podwyżka wynosiła 10 % czyli proponuje opłatę wysokości 1,87 zł za m3 ścieków .

Burmistrz stwierdził, że wniosek Komisji został złożony, po czym poprosił Sekretarza Gminy o przedstawienie wykładni prawnej regulującej sprawy zatwierdzania taryf za wodę oraz ścieki.

Sekretarz Gminy Pan Ptaś odczytał z ustawy co wchodzi w skład taryfy oraz, że ustawa wskazuje, że to zakład określa taryfę na podstawie przychodów i kosztów w zakresie obsługi . Zgodnie z przepisami prawa taryfa została określona przez zakład, a koszty podano wg. wyliczeń ekonomicznych . Obowiązujące zasady określenia taryfy został uwzględnione Zakład złożył wniosek w sprawie zatwierdzenia taryfy i Rada może zaakceptować taryfę lub nie . Zmiana taryfy lub brak akceptacji ze strony Rady nie ma wpływu, bowiem i tak złożona przez zakład taryfa będzie obowiązywać.
ZPiSO "Ogrodzieniec" złożył wniosek o zatwierdzenie taryfę. Zostało to Radzie przedstawione Podana stawka taryfy wynika z przyczyn ekonomicznych i nie ma możliwości jej zmiany .

Przewodnicząca Rady zapytała czy dokonano weryfikacji kosztów.

Sekretarz odparł, że wniosek został złożony do Urzędu - merytorycznie sprawy dot. Zakładu ZPiSO należą do Referatu Architektury i Przedsięwzięć Publicznych i Ochrony Środowiska , ale Urząd MiG nie posiada pracownika specjalisty który zajmowałby się oceną ekonomiczną .
Radny Perkowski M. zapytał dlaczego Rada ma zatwierdzać takie uchwały po czym zaznaczył, że odbiór społeczny jest taki, że to Rada podnosi opłaty za wodę i ścieki, a faktycznie od Rady nic nie zależy w tej kwestii.

Przewodnicząca Rady przypomniała, że już w ubiegłym roku temat ten był dyskutowany i faktycznie z ustawy tak wynika, że bez względu na to co Rada zdecyduje - przyjmie czy też odrzuci uchwałę, zaproponowane przez zakład opłaty wejdą w życie i będą obowiązywać.

Pan Kowol nadmienił, że wcześniej gmina kredytowała mieszkańcom zrzut ścieków. Gmina przekazała oczyszczalnię Spółce ZPiSO w 2001 r i teraz Spółka dokłada do oczyszczalni bo koszty jej obsługi są wysokie, a opłata za ścieki niska do tego jeszcze Spółka płaci podatki do gminy za oczyszczalnię.
Zaznaczył ponadto, iż zaproponowana cena jest i tak nadal najniższa w powiecie zawierciańskiem .

Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnego Lipińskiego z zapytaniem: czy wobec przedstawionej przez Sekretarza wykładni prawnej dot. taryf za ścieki Komisja Rewizyjna podtrzymuje zgłoszony wniosek dot. poprawki do uchwały, czy też wycofuje go.

Radny Lipiński odparł, że Komisja wycofuje wniosek bowiem jak wynika z przepisów prawnych bez względu na to czy Rada zatwierdzi taryfy czy nie to one i tak będą obowiązywały w takiej wysokości jakie przedstawił zakład ZPiSO.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J odczytał projekt uchwały .
Odbyło się głosowanie nad projektem uchwały. Za jej przyjęciem głosował 1 radny, przeciwko było 2 i 11 wstrzymało się od głosu.
Przewodnicząca Rady ogłosiła, że uchwała w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Sp. z o.o. w Ogrodzieńcu - nie została przyjęta przez Radę.

Ad. 4
 
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych i urządzeń cmentarnych znajdujących się na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

Pan Kuźniak Z. Kierownik Zarządu Komunalnego na wstępie zaznaczył, że w roku bieżącym mija 10 lat od przekazania gminie cmentarza komunalnego. W Ryczowie natomiast cmentarz komunalny istnieje od 20 lat. Przez ten czas gmina niewiele zrobiła na cmentarzu oprócz utrzymania porządku .Zawsze gdy występował o modernizację była taka sama odpowiedź, że nie ma pieniędzy. Mieszkańcy wnioskowali o wyłożenie na cmentarzu komunalnym kostkę brukową, bo Proboszcz wyłożył taką kostkę na cmentarzu parafialnym. Zgłaszano też potrzebę oświetlenia alejek, ale niestety zawsze gdy zwracał się o pieniądze na ten cel zawsze otrzymał taką sama odpowiedź, że nie ma w budżecie pieniędzy. Mówił następnie o tym, że w Ryczowie cmentarz powili zapełnia się, a chować można tylko jednokomorowo gdyż nie było i nie ma opinii hydrogeologicznej. Na cmentarzu były zniszczenia podczas zimy porozrywało murowane komory przeznaczone do chowania i nie ma na ich naprawę. W planie budżetu który złożył obcięto kwoty potrzebna na wykonanie niezbędnych prac, zatem nie będzie nic na cmentarzu robione, ani kostki, ani oświetlenia ani opinii hydrogeologicznej. W związku z tym zaproponował podwyżkę opłat cmentarnych.

Przewodnicząca Rady zapytała na co wystarczą kwoty które uzyska z opłat cmentarnych wg poszczególnych wariantów zaproponowanych w projekcie uchwały.

Pan Kuźniak stwierdził, że brakuje 4 tyś zł na bieżące utrzymanie oraz eksploatację w związku z realizacją umowy z Panem Bodzionym .

Przewodnicząca Rady wskazując na zaproponowane przez Pana Kuźniaka stawki zaznaczyła,że planował je na podstawie pewnych danych - co zatem zostanie wykonane na cmentarzu gdy Rada zatwierdzi I wariant opłat, a co gdy zatwierdzi II wariant .

Pan Kuźniak ponownie odparł, że w tym roku na nic nie wystarczy, będzie to wyłącznie na utrzymanie cmentarza.

Burmistrza stwierdził, że o rzeczywistych kosztach można będzie mówić dopiero pod koniec roku, nie wiadomo bowiem ile będzie pogrzebów i ile pieniędzy z opłat zostanie zebranych.

Przewodnicząca Rady uważała, że na podstawie danych z roku ubiegłego można coś ustalić.

Pan Kuźniak odparł, że tak - można ustalić, że to pokryje wyłącznie koszty utrzymania cmentarza bez żadnych dodatkowych prac: alejek itp.

Radna Marek zapytała który wariant opłat należałoby zatwierdzić aby coś na cmentarzu było robione.

Pan Kuźniak odparł, że powinna być zatwierdzona podwyżka opłat aby wystarczyło na utrzymanie cmentarza.

Radny Lipiński zaproponował zatwierdzenie opłat wg. I wariantu oraz wprowadzenie dodatkowego zapisu do uchwały mówiącego o tym, że podwyżka przeznaczona będzie wyłącznie na wykonanie inwestycji na cmentarzu komunalnym.

Przewodnicząca Rady zgłosiła wniosek o wycofanie uchwały z porządku obrad i przesunięcie jej na następną sesję celem dopracowania.

Za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Projekt uchwały w sprawie opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych został przesunięty pod obrady kolejnej sesji.

Ad. 5
 
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty stałej za świadczenia w Przedszkolu Nr 1 w Ogrodzieńcu dla którego organem prowadzącym jest Gmina Ogrodzieniec.

Burmistrz mówił o konieczności podwyższenia opłaty oraz o tym, że jest to spowodowane kosztami funkcjonowania Przedszkola. Przypomniał, że w roku ubiegłym wnioskował o podwyższenie opłaty stałej, ale Rada nie zatwierdziła tego i przez 2,5 roku opłata nie była zmieniana .Koszty funkcjonowania Przedszkola są wysokie i aby nie pogorszyć tego stanu który jest obecnie należałoby podwyższyć opłatę stałą . Dodał ponadto, iż w przypadku niepodjęcia uchwały trzeba będzie zwiększyć w budżecie gminy wydatki na Przedszkole.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XVI/167/2004 w sprawie ustalenia wysokości opłaty stałej za świadczenia w Przedszkolu Nr 1 w Ogrodzieńcu dla którego organem prowadzącym jest Gmina Ogrodzieniec - została przyjęta 11 głosami, przy 3 przeciwnych. Głosowało 14 radnych.

Ad. 6
 
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy stałych komisji Rady Miejskiej na 2004r oraz zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej na 2004 rok.

Przewodnicząca Rady zgłosiła o wykreślenie z uchwały paragrafu 5 dot. wykonania uchwały przez Burmistrza Miasta i Gminy .

Wniosek został przyjęty przez radnych jednomyślni. W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
Uchwała Nr XVI/168/2004 w sprawie uchwalenia planu pracy stałych komisji Rady Miejskiej na 2004r oraz zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej na 2004 rok - została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych.

Ad. 7
 
Podjęcie uchwały w sprawie poszerzenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu.

Projekt uchwały odczytał Łypaczewski J - Wiceprzewodniczący Rady.
Żadnych uwag nie zgłoszono . Odbyło się głosowanie w wyniku którego za przyjęciem uchwały głosowało 6 radnych, przeciwko było 6, i 2 wstrzymało się od głosu.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w tej sprawie ma charakter deklaratywny i dziwi ją taki wynik głosowania, nie powinno bowiem być takiej sytuacji, aby radni sprzeciwiali się i nie dopuścili do pracy w komisji radnego w sytuacji gdy nie ma żadnych ograniczeń składu osobowego tej komisji.

Burmistrz zaznaczył, że wynik głosowania nie dał rozstrzygnięcia . Było tyle samo głosów przeciwnych, co głosów za . W takiej sytuacji powinien decydować głos Przewodniczącego Rady.

Przewodnicząca Rady odparła, że ustawa nie przewiduje takiej sytuacji, a gdyby tak było, wówczas więcej ilościowo odliczyłoby się głosów niż radnych biorących udział w głosowaniu i głos przewodniczącej zostałby policzony jako 2 głosy. Dodała ponadto, że jest co prawda zapis w Statucie Miasta i Gminy, który mówi o tym, ze przewodniczący ma decydujący głos, ale odnosi się to do prac komisji. Zaznaczyła następnie, że ma wątpliwości co w tej sytuacji należy zrobić.

Sekretarz Gminy stwierdził, że ta sytuacja jest niezwykła. Nie wyrażono zgody na pracę radnego w komisji pomimo zgłoszonej przez radnego chęci pracy w tej komisji. Został naruszony przepis prawa który mówi o tym, że każdy radny ma prawo pracować w komisjach i można zaskarżyć Radę do Nadzoru Prawnego Wojewody o uniemożliwienie radnemu pracy w komisji.

Ad. 8
 
Podjęcie uchwały w sprawie wykonania prawa pierwokupu do działki nr 804/25 o pow. 654 m2 w Ogrodzieńcu - Cementowni.

Kierownik Ref. Geodezji Pani Łydka mówiła o lokalizacji, charakterze użytkowym oraz o tym, że gmina może skorzystać z prawa pierwokupu tej działki. ( Nieruchomość położona jest w Cementowni dawniej były to tereny zakładu PMIB "Izolacja" w pobliżu KS Budowlani)

Łypaczewski J odczytał projekt uchwały . Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XVI/169/2004 w sprawie wykonania prawa pierwokupu do działki nr 804/25 o pow. 654 m2 w Ogrodzieńcu - Cementowni.- została przyjęta jednomyślnie. Za jej przyjęciem głosowało 14 radnych
 



Radny Perkowski M. złożył w imieniu mieszkańców Podzamcza postulat - protest przeciwko likwidacji Szkoły Podstawowej w Podzamczu. Pismo w tej sprawie wraz z załączonymi podpisami ponad 400 mieszkańców złożył na ręce Przewodniczącej Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu.

Radna Marek E. odnosząc się do głosowania nad uchwała w sprawie poszerzenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej stwierdziła, że szanuje głosy radnych ale jest jej bardzo przykro z powodu braku zaufania oraz braku zgody na to aby mogła pracować w Komisji . Radna zgłosiła następnie wniosek o zbadanie sprawy dot. pobierania diet przez radnego Lipińskiego oraz radnego Ormana w związku z nie złożeniem przez nich oświadczeń majątkowych .

Przewodnicząca Rady wyjaśniła, że ustawowo określony jest termin składania przez radnych oświadczeń majątkowych . Gdy termin ten minął sprawdziła czy wszyscy radni złożyli oświadczenia i dwóch radnych Lipiński i radny Orman oświadczeń majątkowych nie złożyli. Wystąpiła zatem z pismem do Skarbnika Gminy o wstrzymanie wypłaty diet dla tych radnych. .

Radna Marek dodała, że chodzi o to, że radni którzy nie złożyli oświadczeń majątkowych nie powinni w ogóle mieć żadnych wypłaconych pieniędzy

Pani Skarbnik odparła, że zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz zapisami uchwały Rady Miejskiej radnemu przysługuje dieta i była ona wypłacana. Gdy minął termin składania przez radnych oświadczeń majątkowych otrzymała pismo od Przewodniczącej Rady aby wstrzymać wypłatę diety tym radnym którzy nie złożyli oświadczeń majątkowych i od tego czasu ci radni nie pobierają diety.



Mieszkanka Ogrodzieńca Pani Podsiadło Stanisława zabierając głos stwierdziła że występuje w imieniu własnym oraz mieszkańców i że po raz kolejny upomina się o przeznaczenie Placu Piłsudskiego na rzecz mieszkańców, oraz o przywrócenie historycznego znaczenia temu miejscu i ustaleniu tam terenów do wypoczynku oraz miejsca do zabaw dla dzieci. Tymczasem władze gminy nic nie robią w tym kierunku a wręcz przeciwnie - wydane zostało przez Burmistrza pozwolenie na prowadzenie baru gastronomicznego wraz ze sprzedażą alkoholu. Pani Podsiadło zaznaczyła, że zezwolenie to wydane zostało z naruszeniem przepisów prawnych . Obowiązuje uchwała Rady Miejskiej dot. zasad usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu i ustalone tam zasady zostały naruszone. Lokal ( bar gastronomiczny) musi spełniać przepisy prawa sanitarnego oraz prawa budowlanego, ale lokal warunków tych nie spełnia. Przypomniała następnie jak Burmistrz MiG mówił i obiecywał że ten plac będzie na cele publiczne przekazany. Tymczasem w grudniu 2003r. pani pochodząca z Żelesławic złożyła pismo do Burmistrza o zgodę na sprzedaż alkoholu w tym miejscu i pozwolenie takie szybko uzyskała, a mieszkańcy już od dawna czekają - były składane pisma, był też protest i wnoszono o przekazanie placu na cele publiczne . Mieszkańcy chcieli aby Plac Piłsudskiego jako obiekt historyczny zaistniał aby odebrać to Gminnej Spółdzielni SCH, ustawić na placu ławeczki i zrobić dla dzieci plac zabaw i rekreacji Zaznaczyła przy tym, że pismo w tej sprawie podpisali i poparli ten pomysł zarówno Przewodnicząca Rady, Sekretarz Gminy jak i Burmistrz Tymczasem działania są inne - wydaje się pozwolenie i dopuszcza do uruchomienia w tym miejscu baru ze sprzedażą alkoholu. Przypomniała następnie jak przez 6 lat starała się i walczyła o to, aby nie było w tym miejscu sprzedaży alkoholi oraz demoralizacji młodzieży. Funkcjonował bowiem już kiedyś na tym placu lokal i mieszkańcy pamiętają co się wówczas działo, ile starań, zdrowi i pieniędzy kosztowało ją osobiście, aby doprowadzić do zamknięcia tego lokal .Teraz Burmistrz znów wydał zezwolenie i dopuścił do funkcjonowania podobnego baru.
Pani Podsiadło zapytała następnie dlaczego Komisja chodziła i mierzyła odległość lokalu od Kościoła, a potem w uchwale określającej zasady usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu zapisano akurat, że ma być 100 m., a w innych gminach obowiązuje większa odległość 200 m. Dlaczego toleruje się powiązania rodzinne i Przewodniczącą Komisji, Komisji która wydaje opinie w sprawie sprzedaży alkoholu jest żona Prezesa Gminnej Spółdzielni.
Dlaczego Komisja nie chodziła wcześniej gdy funkcjonował jeszcze poprzedni lokal, gdy działo się tam źle, było dużo pijanych i była demoralizacja - dlaczego wówczas Komisja tam nie poszła . Teraz gdy znów ktoś chce handlować alkoholem Komisja szybko idzie w teren aby mierzyć odległość i wydać pozwolenie na prowadzenie lokalu z alkoholem.
Pani Podsiadło pogratulowała następnie mieszkańcom Ryczowa którzy dbają o zabytki - mają we wsi pomnik i potrafią uszanować i uczcić wydarzenia które miały tam miejsce i organizują uroczyste obchody kolejnych rocznic. W Ogrodzieńcu jest Plac Piłsudskiego i jest to zabytkowe miejsce o historycznym znaczeniu, ale niestety nie można tego wyegzekwować od władz miasta od Burmistrza. Zaznaczyła też, że zabytki nie należą do Burmistrza one do mieszkańców należą i ze zdaniem mieszkańców należałoby się liczyć.
Pytała następnie radnych o to czy podjęli już uchwałę o tym gdzie mają być place rekreacyjne, place zabaw dla dzieci. Szybko bowiem przekazano Przedszkole wraz z placem do Spółki Park Wodny, a gdzie teraz dzieci mają się bawić. Rada zatwierdziła natomiast uchwałę o tym gdzie mają być miejsca w których sprzedaje się alkohol, określiła zasady usytuowania takich miejsc oraz wyznaczyła ich ilość .
Pani Podsiadło przypomniała następnie o historycznym znaczeniu Placu Piłsudskiego wspominała jak podczas wal o niepodległość mieszkanka Pani Anna Lipka brała udział w walkach i o ten plac walczyła. Pokazała następnie radnym zdjęcie z tego okresu na którym - jak poinformowała, widoczna była ta Pani, która jadąc konno prowadziła pochód zmierzający na plac aby uczcić wydarzenia .
Pani Podsiadło mówiła dalej o tym, że widziała dokumenty dot. funkcjonowania baru na Placu Piłsudskiego i umowa oraz zezwolenia wydane przez Burmistrz są niezgodne ze stanem faktycznym i zostały wydane z naruszeniem prawa ( lokalnego, budowlanego i innych ) i że powinny być konsekwencje za to poniesione .Dokumenty (umowa, koncesja na alkohol...(? ) zostały wystawione na adres domowy Pan Podsiadło na Plac Piłsudskiego nr10 Pani Podsiadło mówiła dalej o tym jak szybko i w pośpiechu to wszystko załatwiano, że nawet nie zauważono z jaką pomyłką dokumenty zostały wydane, po czym stwierdziła że zakpiono sobie z mieszkańców z ich starań oraz zgłaszanych petycji, i wydano pozwolenie na funkcjonowanie baru wraz ze sprzedażą alkoholu w tym miejscu.
Na zakończenie Pani Podsiadło powiedziała, że chciała aby to o czym mówiła na sesji został umieszczone w Gazecie Ogrodzienieckiej,bowiem już kiedyś podczas akademii z okazji 11 listopada zabrała głos i potem gratulowano i dziękowano jej za to wystąpienie oraz dziwiono się,że nie zostało wówczas zapisane w gazecie jej wystąpienie.


Pan Pandel Prezes Stowarzyszenia "Gorące Serca" podał cele działalności Stowarzyszenie - ogólnie rzecz biorąc stowarzyszenie ma na celu niesienie pomocy osobom najbardziej potrzebującym tej pomocy poprzez organizowanie pomocy wzajemnej na zasadzie pomagajmy sobie nawzajem jeden drugiemu we własnym środowisku w swojej okolicy i gminie. Przypomniał jak kiedyś organizowane były czyny społeczne i wszyscy wówczas razem pracowali dla wspólnego dobra. Teraz gdy jest bieda taka pomoc jest szczególnie potrzebna. Ludzie powinni sobie nawzajem pomagać i okazuje się że są tacy mieszkańcy wyczuleni na biedę i oferują swą pomoc Dla przykładu podał, że była organizowana zbiórka żywności i mieszkańcy przynosili co kto mógł i miał . Teraz należy dotrzeć do osób najbardziej potrzebujących i dlatego wskazana byłoby pomoc ze strony sołtysów polegająca na dyskretnym wskazaniu komu paczki z żywnością należy przekazać. Akcja pomocy została już z dobrym skutkiem przeprowadzona w Cementowni, Fugasówce i Ogrodzieńcu . W tych okolicach nie mieli problemu gdyż znali środowisko, ale niebawem takie zbiórki żywności będą organizowane w Ryczowie w Kolonii Ryczów i innych wsiach i dlatego liczy na pomoc i zaangażowanie sołtysów w prowadzeniu tej akcji. Wystąpił też z propozycja uruchomienia tzw. "biura pomocy sąsiedzkiej" .Nadmienił przy tym, że są różne prace czasem nawet bardzo proste do wykonania w domu, a osoby starsze lub chore nie mają siły lub ktoś nie ma czasu aby te prace wykonać i chętnie zleciłby je komuś Tymczasem znajdą się chętni - osoby bezrobotne, nie mające środków na utrzymanie które podejmą jakąkolwiek prace byle tylko zarobić parę złotych. Sąsiedzkie biuro pomocy zbierałoby oferty i kierowało do wykonania pracy odpowiednie osoby biorąc przy tym odpowiedzialność za osoby kierowane do takiej pracy . Mówił dalej o rozwieszaniu na terenie miasta i gminy ofert pracy w ramach współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Zawierciu oraz o zamiarze uruchomienia punktu informacji dla osób bezrobotnych bowiem taka forma działania jest - jak stwierdził o 60% skuteczniejsza niż szukanie ofert w PUP bowiem osoba zainteresowana nie musi do Zawiercia do PUP jechać lecz na miejscu w punkcie informacji wyszukiwane są oferty pracy przez internet - jest to szybsze działanie oraz aktualne oferty pracy można znaleźć . W tym celu Stowarzyszenie poszukuje pomieszczenia oraz komputera wraz z dostępem do internetu oraz osoby która obsługuje komputer i szybko wyszuka ofert pracy w internecie. Zwrócił się następnie do wszystkich z apelem o wspólne działanie oraz pomoc bowiem jak zaznaczył - razem można wiele zdziałać osobno nic .
Poprzez różne formy działania Stowarzyszenie chce znaleźć zajęcie dla osób bezrobotnych bowiem choćby najprostsze, najmniejsze zajęcie wykonane przez bezrobotnego które przyniesie mu parę zloty powoduje dowartościowanie takiej osoby we własnych oczach bowiem osoby pozostające długo bez pracy czują się coraz bardziej niedowartościowanymi członkami społeczeństwa. Stowarzyszenie ma sporo zamierzeń i pomysłów. W Fugasówce stoi niewykorzystany Dom Kultury i gmina ponosi koszty jego utrzymania. Stowarzyszenie chciałoby zagospodarować ten budynek i przeznaczyć dla dzieci i młodzieży aby mogły spędzać tam czas . Można do opieki nad dziećmi zatrudnić osobę z " prac interwencyjnych" . Ostatnio załatwili bezpłatny wstęp na basen dla dzieci ze świetlicy środowiskowej w Cementowni. Czynione są starania o zapewnienie dla większej jeszcze liczbie dzieci bezpłatnego wstępu na basen .Stara się też o bezpłatny dowóz dzieci na basen do Zawiercia.
Pan Pandel na zakończenie raz jeszcze zwrócił się do wszystkich o pomoc o zaangażowanie się i współprace w ramach "Stowarzyszenia Gorące Serce".


Burmistrz ustosunkował się do zgłoszonych na sesji uwag i zapytań i stwierdził:

- ważną sferą życia Gminy która wywarła podczas minionego roku pracy Burmistrza największe piętno to ubożenie społeczeństwa brak pracy, coraz większa liczba bezrobotnych Dlatego cieszy go fakt, iż znajdują się osoby chętne do niesienia pomocy, że są na naszym terenie organizacje, stowarzyszenia które chcą pomagać. Gorąco podziękował wszystkim którzy angażują się w pomoc i współpracują ze Stowarzyszeniem Gorące Serce. Prezes Stowarzyszenia sugerował, że jest w Fugasówce lokal i są młodzi ludzie którzy chcą coś tam robić, ale jest problem z ogrzewaniem budynku. Ogrzewanie jest tam elektryczne, a to jest bardzo drogie ogrzewanie, ale można inne ogrzewanie uruchomić np. wstawić piec węglowy i jeśli tylko jest zaangażowanie i chęć organizowania tam zajęć to na pewno znajdzie się rozwiązanie tej kwestii. Akcja pomocy sąsiedzkiej to bardzo dobry pomysł i należy cieszyć się, że coś takiego będzie w gminie funkcjonować. Punkt informacji dla bezrobotnych - jeśli tylko nie będzie konfliktu prawnego z Urzędem Pracy to można taki punkt uruchomić . Jest dostęp do internetu w kawiarence internetowej. Wparcia udzieli Ośrodek Pomocy Społecznej i wspólnie z Gminą będą czuwać i pomagać w prowadzeniu punktu. Lokal zostanie udostępniony komputer też się znajdzie. Gmina jest bowiem po to, aby wspierać takie inicjatywy wypływające od samych mieszkańców.

- W wystąpieniu Pani Stanisławy Podsiadło padły zarzuty pod adresem Burmistrza, ale jak zaznaczył, nie jest prawdą, że działania Burmistrza prowadzone są przeciwko mieszkańcom.. Burmistrz był przekonany i nie zmienił zdania i nadal podtrzymuje opinię, że Plac Piłsudskiego ma służyć mieszkańcom, ale Burmistrz musi też przestrzegać przepisów prawa i działać zgodnie z prawem. Odnośnie dzierżawy pawilonu handlowego na Placu Piłsudskiego faktycznie wkradł się błąd w zezwoleniu i umowie. Dokumenty otrzymali od Gminnej Spółdzielni i tam był podany adres i taki adres wpisano na zezwoleniu. Do obowiązku stron zawierających umowę należy dopilnować aby adres się zgadzał .Gmina nie była stroną w umowie i Burmistrz wydał zezwolenie na podstawie dokumentów otrzymanych od GS. W dokumentach był adres i na taki adres wydane zostało zezwolenie. Dokumenty niezbędne do wystawienia zezwolenia były załączone. Była opinia Sanepidu, warunki zostały spełnione i zezwolenie wydano. Gdyby Burmistrz nie wydał zezwolenia to zostałby zaskarżony. Nie było bowiem podstaw aby takiego zezwolenia nie wydać. Przy wystawianiu zezwoleń na sprzedaż alkoholu obowiązują procedury prawne i jeśli warunki są spełnione nie ma podstaw aby nie wydać zezwolenia .Jeśli będą wnioski o cofnięcie zezwolenia to zostaną one rozpatrzone .Są bowiem też procedury prawne które określają zasady cofania wydanego już zezwolenia . Burmistrz zaznaczył jednocześnie, że tej sprawy nie można łączyć z historią Placu Piłsudskiego z działaniami na rzecz uzyskania prawa do jego własności. Gmina robi wszystko aby Plac odzyskać i dlatego wniesiona została przez Gminę sprawa do sąd o zasiedzenie Placu Piłsudskiego.

- Kwestia likwidacji Szkoły Podstawowej w Podzamczu - Burmistrz przyjął protest w tej sprawie, po czym zaznaczył że dziwi go tylko fakt, iż pewne działania robione były poza jego plecami. Pracownik szkoły na terenie szkoły bez powiadomienia - za plecami Burmistrza organizuje spotkanie z rodzicami i mieszkańcami .Składany jest protest do Kuratorium, a tymczasem nie było wolą Burmistrza zamykać szkołę. Niestety mamy takie, a nie inne warunki ekonomiczne i należy podjąć jakieś działania zmierzające do reorganizacji. Oświata jest bardzo ważnym kierunkiem działania ale w gminie są tez inne ważne dla mieszkańców cele i zadania do realizacji i Burmistrz również chciałby aby gmina się rozwijała, aby były pieniądze na inwestycje.

Radny Perkowski M. wyjaśnił, że do Kuratorium zgłoszony został wniosek z woli Rady Rodziców, a nie Dyrektora Szkoły.

Pani Stanisława Podsiadło ponownie zabrała głos w sprawie Placu Piłsudskiegi i zaznaczyła, że pozwolenie na sprzedaż alkoholu Burmistrz wydał na 4 lata. W tej sprawie zgłosiła się do Burmistrza jedna osoba spoza gminy i została pozytywnie załatwiona, a mieszkańcy już dawno zgłaszali petycje o odzyskanie Placu i nic nie zrobiono dla nich. Mówiła też o tym że Gmina złożyła do Sądu sprawę o odzyskanie tego Placu, ale we wniosku napisano, że to użytkowanie będzie dla GS-u a nie dla Gminy . Mówiła dalej o tym co dawniej było na tym placu, o tym jak wybudowano pawilon handlowy GS oraz o tym jak potem ten obiekt funkcjonował i co się tam wyprawiało gdy uruchomiono lokal gastronomiczny i sprzedawano alkohol, była demoralizacja i teraz znów został uruchomiony lokal ze sprzedażą alkoholu, że nie uwzględnia się zgłaszanych przez mieszkańców postulatów i że mieszkańcy są tym wszystkim zbulwersowani .

Burmistrz tłumaczył, że na 4 lata zostało wydane zezwolenie bo taki jest ustawowy wymóg . Zezwolenie na alkohol wydaje się nie krócej niż na 4 lata. Natomiast jeśli chodzi o postępowanie sądowe odnośnie tego placu Burmistrz poprosił aby poczekać do rozprawy wówczas sprawa się wyjaśni.
Zaznaczył jeszcze, że w Gminie wydaje się zezwolenia i wszystkie wg tych samych zasad . Zezwolenie można cofnąć jeśli będą interwencje i protesty, będzie Policja wzywana będą powtarzać się niedopuszczalne prawem incydenty wówczas zostanie rozpatrzony wniosek o odebranie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w tym lokalu.

Przewodnicząca Rady dla uporządkowania zgłaszanych przez Panią Podsiadło zarzutów poprosiła o wspólne ustalenie jakie zarzuty padły, zatem były to zarzuty:

- pod adresem Rady o ustalenie dużej liczba punktów sprzedaży alkoholu oraz w kwestii zasad usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu. Przewodnicząca ustosunkowała się do tych zarzutów i stwierdziła, że liczbę punktów sprzedaży alkoholu ustaliła Rada poprzedniej kadencji, ale jest to nadal obowiązujące prawo . Natomiast zasady usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu ustaliła Rada obecnej kadencji w trosce o mieszkańców, po to aby miejsca te spełniały określone wymogi. Zasady ustala się po to aby lokal nie mógł być otwierany byle gdzie i w byle jakich warunkach .
- zarzuty na działalność Burmistrza w związku z wydaniem: zezwolenia na prowadzenia lokalu na Placu Piłsudskiego wydane z naruszeniem prawa budowlanego i prawa sanitarnego, oraz zezwolenia na sprzedaż alkoholu wydane wbrew prawu oraz ustalonym w uchwale zasadom .
- Przewodnicząc Rady zwróciła się do Pani St. Podsiadło z pytaniem czy te zarzuty ma traktować jako skargę zgłoszoną na działalność Burmistrza w związku z wydaniem tych zezwoleń.
- Pani Podsiadło odparła, że tak .
- Przewodnicząca Rady stwierdziła, że wobec tego skieruje skargę do Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej o przebadanie tej sprawy.
 

 

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani
Danuta Mikoda dokonała zamknięcia XVI Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej .

Protokołowała
Michalina Oleś

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Danuta Mikoda

Informacje

Rejestr zmian

2011-11-16 21:19

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2006-05-29 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-05-10 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-04-01 12:04

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-04-01 12:04

Dodanie załącznika/ załączników - Rafał Szlachta

2004-04-01 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-04-01 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-04-01 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-04-01 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.