Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

PROTOKÓŁ Nr XVIII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 30 marca 2004 r. w godz. od 15.00 -19.00

Wyświetl stronę główną » Protokoły-kadencja 2002-2006 » Protokoły » PROTOKÓŁ Nr XVIII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu, odbytej w dniu 30 marca 2004 r. w godz. od 15.00 -19.00

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności

Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda. Powitała wszystkich obecnych: radnych, sołtysów gości zaproszonych oraz mieszkańców gminy, po czym stwierdziła na podstawie listy obecności wystarczającą liczbę radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych oraz gości zaproszonych w załączeniu do protokołu.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad
Burmistrz zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Ogrodzieniec ze Stowarzyszenia Polska Sieć Energia Cites z uwag na fakt, iż w dniu dzisiejszym Stowarzyszenie przesłało do Urzędu MiG materiały dotyczące ich działalności zatem będzie można jeszcze rozważyć decyzje o wystąpieniu ze stowarzyszenia i w terminie późniejszym podjąć uchwałę.
Następnie zaproponował wprowadzenie pod obrady wystąpienia Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jana Greli, który jest gościem na sesji i pragnie zabrać głos i przekazać informacje z działalności Urzędu Marszałkowskiego Zaproponował aby wystąpienie Marszałka wprowadzić jako punkt 5 w części ogólnej obrad.

Wniosek o wycofanie z porządku obrad uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Ogrodzieniec ze Stowarzyszenia Polska Sieć Energia Cites został przyjęty 11 glosami przy 2 przeciwnych. Głosowało 13 radnych.

Wniosek o wprowadzenie pod obrady wystąpienia Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jana Greli został przyjęty jednogłośnie przez radnych. Głosowało 13 radnych.

W imieniu Komisji Rewizyjnej jej Przewodniczący Lipiński M. zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miasta i Gminy Ogrodzieniec. Zdaniem Komisji Statut jest bardzo ważnym dokumentem, a z braku czasu nie został w pełni przeanalizowany i nie wyrażono jeszcze opinii co do wszystkich jego zapisów. W związku z tym zaproponował wycofanie Statutu z obrad tej sesji i przełożenie tego punktu na kolejną sesje rady.
Wniosek o wycofanie z obrad sesji uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miasta i Gminy Ogrodzieniec został przyjęty.Za przyjęciem wnioski głosowało 7 radnych, 4 było przeciwko i 2 wstrzymało się od głosu.

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zgłosił kolejny wniosek o wycofanie z obrad sesji punktu w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego pod adresem Burmistrza MiG Ogrodzieniec. Komisja Rewizyjna zapoznała się ze skarga w dniu wczorajszym i nie zdążyła jeszcze przeanalizować wszystkich dokumentów dotyczących sprawy zatem proponuje przełożenie tego tematu na kolejną sesję.

Wniosek o wycofanie z obrad sesji skargi złożonej na Burmistrza przez Stowarzyszenie Miłośników zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu został przyjęty 12 głosami przy 1 przeciwnym Głosowało 13 radnych..


Porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie. Głosowało 14 radnych. ( Jeden radny spóźnił się na rozpoczęcie sesji i doszedł w trakcie obrad, zatem od tej pory obecnych było 14 radnych )

 

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

I. Część ogólna

1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2. Przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

5. Wystąpienia Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jana Greli

6. Sprawozdanie Komendanta M-G OSP Pana Karcza z działalności poszczególnych jednostek strażackich w Gminie Ogrodzieniec w 2003 roku.

II. Część szczególna

1. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ogrodzieńcu

2. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2004 roku.

3. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2003 roku.

4. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2004.

5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu postępowania odnośnie udzielania dotacji na realizację zadań publicznych Gminy Ogrodzieniec określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

6. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia działki na rzecz Gminy Ogrodzieniec od osoby fizycznej z przeznaczenie pod rów odwadniający w Ryczowie.

7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu zabudowanej działki nr 804/10 o pow. 09246 ha położonej w Ogrodzieńcu ul. Orzeszkowej

8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej działki nr 10191/2 o pow. 0,0362 ha położonej w Ogrodzieńcu pomiędzy ul. Mickiewicza i ul. Sienkiewicza.

9. Podjecie uchwały w sprawie wniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej jako aport do Zakładu Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Spółka z o.o.

10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany § 2 Uchwały Nr XIII/133/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw Żelazko - Śrubarnia Gmina Ogrodzieniec.

11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany § 2 Uchwały Nr XIII/135/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Podzamcze - Gmina Ogrodzieniec.

12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.

13. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Panią Stanisławę Podsiadło na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Ogrodzieniec.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

V. Zamknięcie obrad.

Ad. 3

Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji

Protokoł Nr XVI/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 30 stycznia 2004 roku został przyjęty przez radnych bez uwag - jednogłośnie. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych.

Do Protokołu Nr XVII/2004 z sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu z dnia 10 lutego 2004 roku radni również nie mieli uwag i przyjęli go jednogłośnie.

Ad. 4

 

Złożenie sprawozdania przez Burmistrza z bieżącej działalności oraz z realizacji uchwał pomiędzy sesjami rady.

- 26 lutego odbyło się spotkanie nt. modernizacji dróg wojewódzkich położonych na terenie gminy - dot. ulicy Olkuskiej, ul. Kościuszki i ul. 1 Maja. Istnieje możliwość współfinansowania tego zadania przez Urząd Marszałkowski. Uzgodniono, że po wybudowaniu kanalizacji deszczowej i sanitarnej wzdłuż ulic zostanie przeprowadzona modernizacja tych dróg.
- 5 marca odbyła się publiczna debata nad planem zagospodarowania przestrzennego podczas której obecni byli wykonawcy planu oraz mieszkańcy zgłaszający wnioski do projektu. Starano się uwzględnić wszystkie te wnioski które były możliwe do realizacji. W najbliższym czasie odbędzie się sesja poświęcona uchwaleniu planów.
- 11 marca odbyło się zebranie wiejskie w Gulzowie na którym omówiono bieżące sprawy sołectwa
- 15 marca na spotkaniu Prezydium MGOSP omówione zostały sprawy bieżące poszczególnych jednostek strażackich naszej gminy oraz stan przygotowania do manewrów powiatowych które odbędą się na terenie Ogrodzieńca. Więcej informacji na temat działalności OSP zostanie przekazane w dalszej części obrad przez Komendanta MGOSP w Ogrodzieńcu pana Karcza.
- 16 marca nastąpiło uroczyste otwarcie w pomieszczeniach KS Budowlani jadłodajni wraz ze świetlicą przeznaczone dla osób najbardziej potrzebujących pomocy. W uruchomienie świetlicy i jadłodajni zaangażowało się Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dobroczynne z Klucz wraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Ogrodzieńcu.
- 17 marca w Komendzie Wojewódzkiej Policji Burmistrz zeznawał w charakterze świadka. Przesłuchanie związane było z toczącym się śledztwem dot. inwestycji Jurajskiego Parku Wodnego w Ogrodzieńcu, a prowadzone ono jest pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Częstochowie.
- 24 marca odbyło się spotkanie w Starostwie Powiatowym w Będzinie przy udziale przedstawicieli z Urzędu Pracy nt. możliwości pozyskiwania przez gminy oraz organizacje pozarządowe środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na zwalczanie bezrobocia. Gmina nasza jest zainteresowana programami pomocowymi na ten cel i chce z nich korzystać.
- 22 marca w Katowicach odbyło się szkolenie w sprawie organizacji roku szkolnego 2004/2005
- 25 marca Rada Nadzorczej Spółki "Zamek" przyjęła plan finansowy oraz plan zamierzeń na rok 2004.
- 26 marca Burmistrz brał udział w uroczystym przekazaniu hali sportowej w Zespole Szkół w Szczekocinach. Inwestycja współfinansowana była przez Urząd Marszałkowski, Starostwo Powiatowe, Gminę Szczekociny oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
- 29 marca w Urzędzie Miejskim w Zawierciu odbyło się seminarium nt. strategii gospodarowania odpadami. Temat ten będzie niebawem omawiany w naszej gminie bowiem te sprawy dotyczą wszystkich, a dobrze zorganizowana gospodarka odpadami to dla gminy konieczność. Do 30 czerwca br. gminy muszą uchwalić programy ochrony środowiska.
- 30 marca odbyło się Walne Zgromadzenie Związku Gmin Jurajskich. Omawiano sprawy bieżące Związku oraz plany i zamierzenia na przyszłość.
- Burmistrz poinformował o złożeniu wniosków do Urzędu Pracy w sprawie zatrudnienia w gminie pracowników do robót interwencyjnych i publicznych. Niestety wnioski nie zostały pozytywnie rozpatrzone z uwagi na brak środków w Urzędzie Pracy na te roboty. Część osób w Zarządzie Komunalnych należałoby zostawić bowiem jest potrzeba robienia porządków na ulicach po zimie, ale gmina już z własnych środków będzie płacić wynagrodzenie dla tych pracowników.
- Jest już przygotowana koncepcja zagospodarowania Krępy. Opracowanie w tym zakresie zostało wykonane wraz z kosztorysem i można będzie wystąpić o dofinansowanie tego zadania jako bazy turystycznej. Działania Burmistrza oraz Urzędu ukierunkowane są na zabieganie o dodatkowe środki finansowe na rozwój turystyki w gminie. Są programy z których można skorzystać, są też dla sołectw programy i zachęcał sołtysów aby zajęli się tymi sprawami bowiem jest możliwość pozyskania dodatkowych pieniędzy w ramach programów odnowy wsi.

Ad. 5
 

Wystąpienia Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jana Greli

Burmistrz zaznaczył, że nasza gmina ma zaszczyt po raz pierwszy gościć Marszałka Województwa Śląskiego, po czym serdecznie powitał Pana Jana Grelę i z wyrazami szacunku i podziękowania za troskę i pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych oraz kredytów inwestycyjnych wręczył Panu Marszałkowi wiązankę kwiatów.
Przewodnicząca Rady również serdecznie powitała pana Marszałka zarówno w imieniu własnym jak i wszystkich radnych.

Pan Jan Grela Wicemarszałek Województwa Śląskiego na wstępie zaznaczył że pochodzi z Żarnowca i dobrze zna okolice naszej gminy. Po raz pierwszy skorzystał z zaproszenia na sesję tutejszej rady. W Urzędzie Marszałkowski kieruje Wydziałem Geodezji i Kartografii oraz jest radnym województwa śląskiego reprezentującym ten teren.
Poinformował następnie o przekazanych środkach z budżetu województwa na budowę i modernizację dróg w poszczególnych gminach powiatu zawierciańskiego. W roku 2003 w gminie Ogrodzieniec wykonano dwa odcinki chodnika za kwotę 29 tyś zł i 47 tyś zł W gminie Pilica wykonano modernizacje za kwotę 400 tyś zł, a w Szczekocinach za 100 tyś zł. Modernizacja dróg wojewódzkich w roku ubiegłym wynosiła 5 mln zł w tym udział gmin wyniósł 750 tyś zł. W roku ubiegłym gmina Ogrodzieniec nie dostała żadnych środków na drogi dojazdowe do pól. Natomiast w tym roku dofinansowane będą drogi: Ryczów - Złożeniec (120 tyś zł) i Mokrus - Sachalin (94 tyś zł ).
W sprawie pozyskiwania środków unijnych namawiał do składania jak największej liczby wniosków zawierających projekty i programy. Są bowiem jak zaznaczył - bardzo duże pieniądze przeznaczone szczególnie na obszary wiejskie. " Program Odnowy Wsi" skierowany jest on do indywidualnych odbiorców np. do grupy ludzi, stowarzyszeń, sołectwa. W tym wypadku to nie burmistrz ani urząd mają składać projekty lecz sami mieszkańcy. Ze strony urzędu powinna być zapewniona wszelka pomoc aby wnioski zostały wypełnione prawidłowo i złożone w terminie.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Burmistrza o zmobilizowanie służb w urzędzie celem pozyskania informacji o tym jakie są środki oraz jakie możliwości korzystania z nich oraz do przekazania tych informacji mieszkańcom aby wiedzieli, że można skorzysta z funduszy.

Burmistrz odparł że na zebraniach wiejskich będzie przekazana informacja w tym względzie. Będą przygotowane wykazy o tym gdzie można szukać informacji np. można ich szukać w Internecie, a kawiarenka internetowa jest dla mieszkańców udostępniona.

Ad. 6

Sprawozdanie Komendanta M-G OSP Pana Karcza z działalności poszczególnych jednostek strażackich w Gminie Ogrodzieniec w 2003 roku.

Miejsko-Gminny Komendant Ochotniczych Straży Pożarnych w Ogrodzieńcu pan Henryk Karcz przedstawił informację nt. działalności poszczególnych jednostek OSP w Gminie Ogrodzieniec w 2003 roku.
Pisemna informacja którą odczytał Pan Karcz załączona została do niniejszego protokołu.

II. Część szczególna

Ad. 1
 

Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ogrodzieńcu

Burmistrz dla wyjaśnienia podał, że uchwała ta jest konsekwencją uchwały podjętej na poprzedniej sesji. Wymogi prawne były takie,że pierwsza uchwała dotyczyła zamiaru likwidacji i zostało to pozytywnie zaopiniowane przez Kuratorium Oświaty.Rodzice dzieci również zostali w sposób zgodny z przepisami prawa powiadomieni o zamiarze likwidacji szkoły i rozpoczęto działania celem uruchomienia w tym budynku gimnazjum gminnego.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ogrodzieńcu. Uwag nie zgłoszono. Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XVIII/174/2004 w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ogrodzieńcu - została przyjęta 10 głosami, przy 3 przeciwnych i 1 wstrzymującym. Głosowało 14 radnych.

Ad. 2

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2004 roku.

Pani Sylwia Selejdak Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie zapoznała zebranych z głównymi celami i zadaniami Programu na 2004 rok

Radny Lipiński zapytał czy założono w Programie możliwość skorzystania przez dzieci z rodzin objętych problemem alkoholowym z wyjazdu na kolonie na Węgry. Wyjazd taki będzie zorganizowany w ramach współpracy z gminą partnerską na Węgrzech i radny chciał wiedzieć czy taka możliwość została uwzględniona w Programie.

Pani Selejdak odparła że jeśli ten wyjazd - kolonie będą zorganizowane z programem profilaktycznym wówczas można przeznaczyć na ten cel środki finansowe z funduszu Komisji AA.

Radny Lipiński poprosił o uwzględnienie w Programie takiej możliwości.

Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2004 roku.
Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XVIII/175/2004 w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2004 roku - została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 3
 

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2003 roku.

Pani Sylwia Selejdak Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie złożyła sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Ogrodzieniec w 2003 roku.

Radni nie mieli uwag do sprawozdania.
Pisemne sprawozdanie przedstawione radnym do wiadomości załączone zostało do niniejszego protokołu jako druk Nr 4.

Ad. 4

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2004.

Sekretarz Gminy poinformował: Projekt tej uchwały jest wynikiem ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Zwrócił następnie uwagę na zapisy ustawy dot. działalności organizacji pozarządowych. Ustawa daje tym organizacjom szczególne uprawnienia do wykonywania zadań publicznych. Na naszym terenie działa takie stowarzyszenie jest to Związek Gmin Jurajskich i między innymi do takich stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych odnoszą się zapisy ustawy oraz przygotowany został projekt programu. Program wskazuje w jakich sferach możliwa jest współpraca oraz określone zostały zadania priorytetowe. Katalog zadań nie jest zamknięty i można go w miarę potrzeby poszerzyć. Określone zostały też formy współpracy są to: pozafinansowe: zespoły doradcze, wymiana informacji, oraz finansowe: przekazanie dotacji, wsparcie finansowe na ściśle określone zadania. Kwestie te określa szczegółowo Regulamin. Wskazuje na jakich zasadach pomoc będzie udzielana, a wysokość dofinansowania zostaje ujęta w budżecie gminy. Regulamin postępowania przy udzielaniu dotacji mówi o sposobie udzielania pomocy - są to kwestie techniczne. Dzieje się to na zasadach ogłaszania konkursu na realizacje zadania. Konkurs jest otwarty, a zatem podmioty z innych gmin mogą również startować, ale zadania będą realizowane w naszej gminie.
Przewodnicząca Rady zapytała w jakich dziedzinach będzie można korzystać z Programu.

Burmistrz odparł, że to jest nowa sytuacja prawna. Gmina zobowiązana została w terminie do 31 marca br. uchwalić program i musi być to unormowane. Na obecny czas trudno powiedzieć jakie zadania będą realizowane w ramach programu bowiem w budżecie i tak nie ma na to środków. Program jednak musi być opracowany.


Wiceprzewodniczący Rady Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały.
Odbyło się głosowanie w wyniku którego Uchwała Nr XVIII/176/2004 w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Ogrodzieniec z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2004 - została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 5

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu postępowania odnośnie udzielania dotacji na realizację zadań publicznych Gminy Ogrodzieniec określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Radny Lipiński zgłosił zapytanie do § 5 pkt 2 dot. decyzje o dotacji wydaje Burmistrz po zasięgnięciu opinii Komisji Oświaty. Radny zapytał dlaczego komisja Oświaty ma to opiniować. Jego zdaniem bardziej celowe będzie gdy Komisja Rozwoju Gospodarczego wyda w tej sprawie opinie.

Sekretarz Gminy odparł, że wynika to z Programu w którym wskazane zostały zadania dot. pomocy społecznej, działalności charytatywnej, opieki nad dziećmi, a ten zakres zadań leży w kompetencji Komisji Oświaty i Spraw Społecznych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby inne komisje opiniowały ten temat. Chodzi jedynie o możliwość konsultowania tego z radnymi. Dodał ponadto, iż w budżecie jest mało środków i działalność w tym zakresie będzie incydentalna.

W tej sprawie pojawiły się różne głosy. Niektórzy z radnych wskazywali na fakt, iż sprawy te powinna opiniować Komisja Budżetu inni wskazywali na Komisje Oświaty lub Komisje Rozwoju Gospodarczego. Wobec rozbieżności zdań Burmistrz zaproponował powołanie do tego celu specjalnej komisji.

Radny Lipiński zgłosił formalny wniosek o dokonanie poprawki w Regulaminu polegającej na wprowadzeniu następującego zapisu " Decyzje o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz MiG po zasięgnięciu opinii specjalnej komisji powołanej przez Radę Miejską."

Wniosek poddany został pod głosowanie. Za wnioskiem opowiedziało się 9 radnych, 3 było przeciw i 2 wstrzymało się od głosu.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że wniosek został przyjęty, zatem stosowna poprawka została naniesiona do Regulaminu.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/177/2004 w sprawie przyjęcia Regulaminu postępowania odnośnie udzielania dotacji na realizację zadań publicznych Gminy Ogrodzieniec określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - została przyjęta 12 głosami, przy 2 wstrzymujących.
W głosowaniu uczestniczyło 14 radnych.

Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie nabycia działki na rzecz Gminy Ogrodzieniec od osoby fizycznej z przeznaczenie pod rów odwadniający w Ryczowie.


Pani Łydka W. Kierownik Ref. Geodezji dla informacji podała: z działki będącej własnością osoby fizycznej została wydzielona działka o pow. O,0298 ha z przeznaczeniem na rów odwadniający przy ul. Pagórkowej w Ryczowie.
Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/178/2004 w sprawie nabycia działki na rzecz Gminy Ogrodzieniec od osoby fizycznej z przeznaczenie pod rów odwadniający w Ryczowie- została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 7
 

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu zabudowanej działki nr 804/10 o pow. 09246 ha położonej w Ogrodzieńcu ul. Orzeszkowej

Pani Łydka W. Kierownik Ref. Geodezji podała - dotyczy to działki z budynkiem dawnego Przedszkola w Cementowni. Budynek jest pod kontrolą konserwatora zabytków. Wartość budynku wynosi ok. 160 - 170 tyś zł, ale nie ma jeszcze operatu szacunkowego.

Rady Lipiński mówił, że Komisja Rewizyjna zgłaszała wniosek o przygotowanie operatu szacunkowego, po to aby nieruchomość nie została zbyt nisko wyceniona i sprzedana.

Pani Łydka odparła, iż podając kwotę kierowała się opinią Komisji i dlatego określiła ją orientacyjnie na 160 - 170 tyś zł. Na obecny czas nie ma operatu szacunkowego. Są bowiem jeszcze pewne ograniczenia wynikające z faktu iż budynek ten jest zabytkiem.

Radny Lipiński zaznaczył, że Komisja liczyła na to, iż operat szacunkowy będzie przygotowany wcześniej, przed głosowaniem uchwały o sprzedaży nieruchomości, ale skoro została podana cena orientacyjna 160 -170 tyś zł uważał że ta cena nie jest zła. Wcześniej informowano Komisję o cenie 137 tyś zł taka była wycena z poprzedniego - wcześniejszego operatu szacunkowego i Komisji chodziło o to aby nie został zbyt nisko wyceniony ten obiekt.

Burmistrz stwierdził, że wyznaje taką zasadę, że albo sprzedać dobrze lub nie sprzedawać wcale. Nie chodzi wyłącznie o to aby sprzedać ale aby uzyskać dobrą cenę za mienie gminne. Zawsze na podstawie wyceny rzeczoznawcy ustala się cenę sprzedaży nieruchomości, a że rzeczoznawca nie pozwoliłby sobie na zaniżanie ceny.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/179/2004 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu zabudowanej działki nr 804/10 o pow. 09246 ha położonej w Ogrodzieńcu ul. Orzeszkowej - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 8
 

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej działki nr 10191/2 o pow. 0,0362 ha położonej w Ogrodzieńcu pomiędzy ul. Mickiewicza i ul. Sienkiewicza.

Pani Łydka Kier. Ref. Geodezji wyjaśniła iż bezprzetargowo zbywa się ten grunt w celu polepszenia zagospodarowania działki sąsiedniej Państwa Pilarskich. Uchwała w tej sprawie była już wcześniej podjęta ale wówczas nie był jeszcze uregulowany stan prawny działki i dlatego ponownie uchwała trafiła pod obrady sesji.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/180 /2004 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej działki nr 10191/2 o pow. 0,0362 ha położonej w Ogrodzieńcu pomiędzy ul. Mickiewicza i ul. Sienkiewicza. - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 9
 

Podjecie uchwały w sprawie wniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej jako aport do Zakładu Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Spółka z o.o.

Sekretarz Gminy dla wyjaśnienia podał: uchwała w sprawie wniesienia nieruchomości do Spółki ZPiSO jako aportu była już wcześniej przyjęta i budynek został już przekazany spółce Jednak obecnie ze względu na konieczność podwyższenia kapitału spółki należy wprowadzić zmiany. Po zmianie przepisów ustawy - kodeks spółek handlowych, zmienia się wysokość kapitałowa spółek, zmieniają się udziały.
Przedmiot aportu był już omawiany zatem sprawa merytoryczna uchwały nie zmieniła się. Natomiast pewne okoliczności związane ze zmianą przepisów dot. udziałów w spółce spowodowały konieczność zmian w uchwale.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały. W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/181/2004 w sprawie wniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej jako aport do Zakładu Przerobu i Składowania Odpadów "Ogrodzieniec" Spółka z o.o. - została przyjęta 10 głosami przy 1 przeciwnym i 3 wstrzymujących. Głosowało 14 radnych.

Ad. 10
 

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/133/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw Żelazko - Śrubarnia Gmina Ogrodzieniec.

Pan Mikulski P. Kier. Ref. Architektury i Planowania Przestrzennego na wstępie zaznaczył, że jest już po przetargu na realizację miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sołectw. Firma która wygrała przetarg rozpoczęła pracę i okazało się,że granice terenu objętego opracowaniem dla sołectw Podzamcze oraz Żelazko - Śrubrania były większe niż rzeczywiste granice tych sołectw. W związku z tym dokonano zmiany w załączniku uchwały czyli w mapach na których naniesione zostały granice danego sołectwa.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/182/2004 w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/133/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw Żelazko - Śrubarnia Gmina Ogrodzieniec - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 11
 

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/135/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Podzamcze - Gmina Ogrodzieniec.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/183/2004 w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII/135/2003 z dnia 21 października 2003r. dot. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Podzamcze - Gmina Ogrodzieniec - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad. 12
 

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok.

Pani Kuźniak Skarbnik Gminy poinformowała o decyzji wojewody dot. zwiększenia dotacji na oświetlenie i na tej podstawie wpłynęły do budżetu dodatkowe pieniądze. W związku z tym w dziele oświetlenie byłoby za dużo środków i zostają one zmniejszone. Również ulegnie zmniejszeniu pożyczka która miała być na ten cel zaciągnięta. Ponadto 4,5 tyś zł dot. działki przy ul. Orzeszkowej będzie to kwota przejęta w ramach kompensaty długu.

Łypaczewski J. odczytał projekt uchwały.
W wyniku głosowania uchwała Nr XVIII/184/2004 w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Ogrodzieniec na 2004 rok - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

Ad.13
 

Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Panią Stanisławę Podsiadło na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Ogrodzieniec w związku z wydaniem pozwolenia na prowadzenie baru gastronomicznego "Dawidek" w Ogrodzieńcu oraz wydaniem pozwolenia na sprzedaż alkoholu w tym lokalu.


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Marian Lipiński na wstępie zaznaczył, że Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej została zobowiązana do rozpatrzenia skargi złożonej na sesji rady w dniu 30 stycznia przez Panią Stanisławę Podsiadło na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Ogrodzieniec.
Komisja rozpatrując skargę dokonała kontroli w terenie. Zmierzona została odległość baru do Kościoła. Po dokonaniu pomiaru okazało się,że odległość wynosi ponad 100 metrów i jest zgodna z założeniami uchwały dot. usytuowania miejsc sprzedaży i podawania alkoholu.
Dokumenty wydane przez Burmistrza dot. prowadzenia działalności gastronomicznej w tym lokalu oraz pozwolenie na sprzedaż i podawanie alkohol zostały wydane prawidłowo zatem Komisja uznała skargę Pani Podsiadło St. za bezzasadną.
Projekt uchwały w sprawie skargi pani Stanisławy Podsiadło odczytał Łypaczewski Janusz.

W wyniku głosowania Uchwała Nr XVIII/185/2004 w sprawie skargi złożonej na sesji w dniu 30 stycznia 2004r. przez Panią Stanisławę Podsiadło zam. Ogrodzieniec na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Ogrodzieniec w związku z wydaniem pozwolenia na prowadzenie baru gastronomicznego "Dawidek" w Ogrodzieńcu oraz wydaniem pozwolenia na sprzedaż alkoholu w tym lokalu - została przyjęta jednomyślnie. Głosowało 14 radnych.

III. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Molenda T. zwrócił się w imieniu mieszkańców ulic Wschodniej i Narutowicza z apelem w sprawie rozwiązania problemu spalonych starych stodół. Radny argumentował, że pozostałe po pożarze elementy stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa bawiących się tam dzieci. Radny prosił także o wystawienie na ul. Olkuskiej pojemników na surowce wtórne.

Radny Osys zwrócił się o przedłużenie linii autobusowej do końca ulicy Basztowej w Ryczowie. Obecnie mieszkańcy tej części sołectwa mają ok. 2 km do przystanku.

Radna Adamusińska Z. po raz kolejny zwróciła się o wycinkę topili rosnących przy drodze z Ryczowa do Ogrodzieńca. Zaproponowała przy tym aby przyciąć drzewa do połowy, nie będzie wówczas trzeba nasadzać nowych drzewek oraz wyrywać starych pniaków. Radna zwróciła się też o usunięcie starych, zmurszałych drzew z przystanku PKS w pobliżu kaplicy w Ryczowie zaznaczając przy tym iż w obecnym stanie drzewa te stanowią zagrożenie dla ludzi. Radna poruszyła następnie sprawę dot. zatrudniania osób bezrobotnych i zaapelowała o sprawdzenie przed zatrudnieniem w jakich te osoby żyją warunkach po czym prosiła aby nie kierować się sympatiami przy zatrudnieniu lecz sumieniem i sercem.

Radny Lipiński wystąpił w sprawie starego cmentarzyska w okolicy Góry Birów i zaznaczył że miejsce to w obecnym czasie jest zaniedbane i należałoby się nim zając; oczyścić i wyeksponować. Radny zaproponował aby tymi sprawami zajęli się wspólnie: Gmina wraz ze Stowarzyszeniem Miłośników Zabytków historycznych miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu.

W odpowiedzi Burmistrz poinformował: w ubiegłym roku złożył dwa pisma do Nadzoru Budowlanego w Starostwie Powiatowym o przymuszenie właścicieli stodół do rozbiórki. Kompetencje do tego typu nakazów ma tylko Starostwo. Do chwili obecnej nie ma w tej sprawie odpowiedzi. Gmina w trybie administracyjnym może dokonać rozbiórki na własny koszt i na drodze prawnej domagać się zwrotu poniesionych kosztów. Jednak na dziś gmina nie ma pieniędzy aby to wykonać.
Na ulice Olkuska zostaną przeniesione spod sklepu Biedronka trzy " dzwony" do segregacji odpadów.
W sprawie przedłużenia kursu autobusów w Ryczowie Burmistrz zwracał się do Dyrekcji PKS w Zawierciu Jednak PKS na pisma nie reaguje. Widocznie zależy to od względów ekonomicznych, czyli od liczby pasażerów.
W sprawie wycinki topoli przydrożnych Burmistrz stwierdził, że jest to kolejny przykład niespójności samorządowej. Droga Ogrodzieniec - Ryczów to droga powiatowa i do powiatu należą te sprawy. Gmina może to wykonać ale za własne pieniądze, a jak wiadomo pieniędzy w budżecie jest mało.
W sprawie zatrudniania bezrobotnych Burmistrz poinformował o złożeniu 20 wniosków do PUP Zawiercie na prace interwencyjne i roboty publiczne. Wnioski w tej sprawie zostały negatywne rozpatrzone. Burmistrz zaznaczył następnie,że przy zatrudnianiu osób powinno się zwracać uwagę na wiele kryteriów m.in. ekonomicznych i społecznych. Dodał też,że dokonywanie wyboru osoby do wykonywania pracy to bardzo trudne decyzje, które często wiążą się z niezadowoleniem innych bezrobotnych którzy nie zostali do tej pracy zatrudnieni.
W sprawie cmentarzyska koło G. Birów Burmistrz zaprosi Stowarzyszenie do współpracy z gminą.

IV. Wnioski zapytania i oświadczenia.

Sołtys Podzamcza Pani Janoska zwróciła się z prośbą o wstawienie kratki ściekowej gdyż woda spływająca z ul. Krakowskiej rozlewa się po głównej ulicy Podzamcza co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym odcinku. Pani Janoska złożyła na ręce Burmistrza oficjalne pismo mieszkańców w tej sprawie.

Pan Górnicki Edmund stwierdził, że po raz trzeci występuje przed tą Radą i obecnie zabiera głos jako Przewodniczący Stowarzyszenia Miłośników Zabytków historycznych, miejsc martyrologii i kultu duchowego w Ogrodzieńcu. Nadmienił, ze Stowarzyszenia działa legalnie i jest zarejestrowane w sądzie i jak z samej nazwy Stowarzyszenia wynika, ma ono zajmować się kulturą i zabytkami na naszym terenie. Zaznaczył następnie, że Plac Piłsudskiego jest miejscem historycznym i zabytkowym dla Ogrodzieńca, jest to miejsce położone w centrum miasta. Wychodzą stamtąd drogi w cztery strony świata. Poinformował następnie o złożeniu do Wojewody pisma w związku z bezpodstawnym wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności i sprzedaży alkoholu w barze Dawidek w Ogrodzieńcu.
Teść wystąpienia wraz z dokumentacją stanowiącą zdjęcia obiektu w załączone zostały do protokołu z sesji.

Przewodnicząca Rady dla wyjaśnienia podała, że do Rady Miejskiej wpłynęło pismo od Wojewody Śląskiego w którym wnosi o rozpatrzenie skargi Stowarzyszenia zawierającej zarzuty pod adresem Burmistrza MiG spowodowane brakiem odpowiedzi na pismo dot. cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu w barze Dawidek w Ogrodzieńcu..
Przewodnicząca oświadczyła następnie, że Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej zgodnie z zaleceniem Wojewody będzie badać wyłącznie to - czy na pismo udzielono odpowiedzi i czy w ustawowym terminie odpowiedź została przekazana. Nie będzie natomiast rozstrzygać kwestii dot. cofnięcia zezwolenia

W dalszej części obrad głos zabrał Pan Bednarz E. który mówił o braku odpowiedzi na pismo skierowane do Burmistrza w sprawie budżetu oświaty między innymi dot. zarobków nauczycieli i innych spraw związanych z finansami oświaty w naszej gminie.

Burmistrz odparł, że dla wszystkich szkół w gminie jest jeden wspólny budżet oświaty i dlatego podana została ogólna kwota.

Pan Bednarz stwierdził, że chciał pokazać mieszkańcom ilu jest zatrudnionych nauczycieli i jakie pieniądze idą na ich utrzymanie. Chciał aby podać ile zarabia dyrektor szkoły - bez wskazywania nazwisk. Następnie zwrócił się do Rady w sprawie prowadzonej przez Prokuraturę w Myszkowie rozprawie dot. Burmistrza Podsiadło oraz w sprawie badania budżetu przez RIO - bowiem jak zaznaczył mieszkaniec przez dwa lata nie był budżet badany, a radni poprzedniej kadencji zgłaszali wniosek o odwołanie Burmistrza zatem były podstawy aby sądzić, że coś się wówczas źle działo. W związku z tym zwrócił się do Rady Miejskiej o wystąpienie do Regionalnej Izby Obrachunkowej o dokonanie kontroli budżetu gminy za lata 2000 - 2002.

Pani Żak A. mówiła o barze Dawidek na Placu Piłsudskiego oraz o młodzieży i dzieciach które tam zaglądają. Wskazała następnie na Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz działalność Gminnej Komisji "A" , po czym zapytała czy te organy i instytucje lub inne może np. szkoła powinny zainteresować się tymi sprawami. Mając na względzie dobro dzieci powinno się pomagać, kontrolować i jeśli potrzeba reagować w określonych sytuacjach i zapobiegać patologii. Pani Żak poruszyła następnie sprawę utrzymania porządku i czystości na ulicach, placach i chodnikach w naszej gminie. Zaznaczyła, że obowiązkiem każdego mieszkańca jak również dzierżawcy czy właściciela sklepów i barów jest utrzymanie czystości i porządku wokół budynku który zajmuje.

Pan Pandel Przewodniczący Stowarzyszenia Gorące Serce mówił o działalności Stowarzyszenia o tym, że pojawił się pomysł aby osoby które umieją coś ładnego wykonać- zajmują się robótkami ręcznymi i jakieś rękodzieło artystyczne wykonują aby dotrzeć do takich osób. Planują bowiem zorganizować konkurs i zamierają wystawić takie prace wraz z możliwością ich sprzedaży. Na zamku w Podzamczu można by udostępnić stoisko i sprzedawać różne wykonane własnoręcznie rzeczy w formie pamiątek. Mówił następnie o działalności sąsiedzkiego biura pracy o tym, że powoli rozkręca się ta forma pomocy. Wspomniał też o zbiórkach żywności i zaznaczył, że są darczyńcy i warto taką pomocy propagować i prowadzić dalej. Na zakończenie podał, że w dniu 8 kwietnia br. wspólnie z Burmistrzem MiG organizują Wielkanocne Jajko - będzie to na sali narad Rady Miejskiej przygotowane i chcą wprowadzić taki zwyczaj i zapraszać na spotkanie mieszkańców gminy.

Pan Sylwester Górnicki poruszył sprawę wywozu śmieci z koszy. Wskazał na przesuwający się z miesiąca na miesiąc termin wywozu śmieci np. w jednym miesiącu jest to data 3 lub 4, a po kilku miesiącach dzień wywozu jest już ustalony na koniec miesiąca. Proponował aby wprowadzić stały dzień wywozu śmieci z danej ulicy. Mówił następnie o dużym natężeniu ruchu drogowego oraz dużej prędkości poruszających się pojazdów po ul. Olkuskiej. Na zakończenie poprosił Burmistrza i radnych o zainteresowanie się tymi kwestami oraz o interwencje w obu zgłoszonych przez niego sprawach.

Burmistrz zaznaczył, że wszystkie wnioski mieszkańców były uzasadnione ale nie mógł pogodzić się z tym o czym mówił Pan Górnicki Edward Przewodniczący Stowarzyszenia. Wyraził przy tym żal z powodu poruszonej przez niego sprawy dot. Placu Piłsudskiego i oświadczył, że wystąpienie Pana Górnickiego mija się z rzeczywistością. Sprawa ta jako skarga Stowarzyszenia zostanie zbadana przez Komisje Rewizyjną. Dodał też, że chciałby aby Stowarzyszenie działało i współpracowało z Gminą aby prowadziło rzetelną i sumienna działalność, a nie krzywdziło - bowiem Burmistrz czuje się pokrzywdzony wystąpieniem Pana Górnickiego E Przewodniczącego Stowarzyszenia.

V. Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani Danuta Mikoda dokonała zamknięcia XVIII Sesji Rady Miejskiej w Ogrodzieńcu dziękując wszystkim obecnym za udział w niej.

Protokołowała:
Michalina Oleś

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Danuta Mikoda

Informacje

Rejestr zmian

2011-11-16 21:10

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-06-30 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-05-28 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-05-28 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-05-28 00:00

Edycja artykułu - Rafał Szlachta

2004-05-28 00:00

Dodanie artykułu - Rafał Szlachta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

Urząd Miasta i Gminy Ogrodzieniec
tel. (032) 6709700
faks: (032) 6709721

kod TERYT: Ogrodzieniec-2416063;Ogrodzieniec miasto-2416064;Ogrodzieniec obszar wiejski-2416065;NIP: 6491003263; REGON:000529031, Dane do faktur: Gmina Ogrodzieniec, NIP: 6492275822, REGON: 276258842;
Aktualny nr konta bankowego PKO BP SA Nr 15 1020 2498 0000 8202 0436 5250
Kontakt: 
ogrodzieniec@ogrodzieniec.pl;
Elektroniczne Skrzynki Podawcze:
1) https://ogrodzieniec.eboi.pl/;
2) http://epuap.gov.pl/ skrytka epuap: /qdj1qo562c/skrytka
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.